fbpx

ROZHOVOR: Tyčinky z cvrčkov, banánová minerálka či mäso z klokana. Tieto bizarné potraviny ťa šokujú, Maťa ich zbiera po celom svete

Martina Papajová cestuje po celom svete a jej hlavným cieľom sú miestne supermarkety. Na Kanároch napríklad objavila aj melónové mlieko. Zdroj: Archív MP
V článku na istream.sk sa dočítate:
  • Kde kúpiš najpraktickejšie potraviny?
  • Akú nákupnú taktiku používajú Taliani?
  • Ako vyzerá bonboniéra bez čokolády?
  • Ako chutia maslové čipsy?
  • V akých supermarketoch si vytlačíš pomarančovú šťavu?

Cestuje, objavuje a ochutnáva. Martina Papajová sa vydala po stopách tých najdivnejších potravín v zahraničných supermarketoch, ktoré sú pre Slovákov hotovým bizárom. Najviac času strávila v dánskych supermarketoch, o ktorých vie toho najviac, v Španielsku ju fascinovala tropická extra služba, Taliani ju prekvapili XXL baleniami a touto taktikou ju Angličania skúšali zmiasť.

Podelila sa s nami aj o zážitky z prímorských supermarketov, spomenula nám tie najšialenejšie potraviny, napríklad aj kôprovú omáčku na kanadský spôsob, a z tejto krajiny by sme si podľa nej mali na Slovensku brať inšpiráciu.

Ako vznikol nápad s objavovaním netradičných potravín v zahraničných supermarketoch?

Milujem cestovať a objavovať miestnu kultúru a to ide najlepšie aj prostredníctvom potravín. Táto moja vášeň ma priviedla k vytvoreniu série „Svet v košíku“, o ktorú sa delím s mojimi sledovateľmi. Keď cestujem, rada tiež navštívim miestne sady alebo farmy. Na Azoroch som bola na ananásovej farme, na Kanároch som zas navštívila továreň na rum. Navyše aj moja full-time práca súvisí s potravinami, takže moja profesionálna zvedavosť ma neustále núti objavovať nové produkty a navštevovať najväčšie potravinárske výstavy v Európe s najnovšími trendami.

Ako takáto „tour“ prebieha? Od čoho závisí výber obchodu a aké potraviny hľadáte?

Snažím sa vyberať reťazce, ktoré na Slovensku nemáme, pretože ponúkajú jedinečný sortiment, ktorý u nás nenájdeme. Často ide o lokálne reťazce, ktoré odrážajú špecifické chute a potreby miestnych obyvateľov.

Hľadám predovšetkým netradičné a unikátne potraviny, ktoré ma zaujmú svojou príchuťou, zložením alebo vzhľadom. Zaujímajú ma produkty, ktoré odzrkadľujú miestnu kultúru a tradície, ale aj sezónne produkty a špeciality ako napríklad vianočné či veľkonočné delikatesy. Všetky moje objavy si odfotím a snažím sa zachytiť nielen samotné potraviny, ale aj spôsob ich prezentácie, obaly a reklamy, ktoré sú často veľmi kreatívne a originálne.

Bude vás zaujímať

Ktorú krajinu by ste v tomto smere označili za najväčší bizár?

Každé miesto má svoje unikátne potraviny. Napríklad na Kanárskych ostrovoch som objavila likér z kozieho mlieka, mlieko s príchuťou melóna a paradajkový džem. V zime plánujem cestu do Ameriky a veľmi sa teším na objavovanie tamojších supermarketov, pretože to je úplne iný svet. Americké supermarkety sú známe svojou obrovskou rozmanitosťou a extravagantnými produktmi. Očakávam, že tam nájdem množstvo pre nás bizarných potravín, ktoré rozšíria moju zbierku.

Aké najväčšie šialenosti ste si zo supermarketov odniesli?

Z Dánska som si priniesla tyčinky vyrobené z cvrčkov a lariev či sušené losie mäso. Zo Španielska palmový sirup, limetkovú soľ a kaktusový džús. V Anglicku som našla lyofilizované huby s chilli príchuťou a v Rakúsku minerálku s príchuťou banánu. Z Holandska som si priniesla syr s kokosom a z Portugalska zas vínovú čokoládu.

Kaktusový džús a vínová čokoláda. Zdroj: Archív MP

Všetci moji známi už vedia, že najlepší suvenír z dovolenky je pre mňa jedlo. Najviac ma prekvapila sušená treščia koža, ktorú mi priniesol kamarát z Japonska. Ďalšou kuriozitou bolo sušené mäso z klokana, ktoré mi priniesla kamarátka z Austrálie.

A na akú najdrahšiu potravinu si spomeniete?

Zatiaľ ma nič nešokovalo tak, aby som si to pamätala kvôli cene. Dokonca ani v Dánsku, kde sú ceny všeobecne vyššie, som nenašla potraviny, ktoré by boli výrazne drahšie ako na Slovensku. Väčšina mojich objavov bola cenovo dostupná a často aj prekvapivo lacná vzhľadom na ich jedinečnosť.

Čo najpraktickejšie ste v týchto supermarketoch objavili?

V Dánsku, kde som žila 5 rokov, som si všimla veľa predpripravených potravín ako uvarené zemiaky, nastrúhanú mrkvu, uvarené vajcia či nakrájané jablká ako snack. Tieto produkty sú veľmi praktické pre ľudí, ktorí majú málo času na prípravu jedál, no zároveň chcú konzumovať zdravé potraviny, avšak nie sú príliš ekologické kvôli množstvu použitých obalov.

V Taliansku ma zaujali balenia antipasti, čo sú rôzne kombinácie syrov, šuniek, olív a ďalších pochúťok pripravených na okamžitú konzumáciu. Tieto balenia sú ideálne na rýchle občerstvenie alebo ako predjedlo. Okrem toho tu majú väčšinu produktov aj vo family balení, kde je napríklad 5 malých balíčkov v jednom veľkom balení.

S akými ťahmi a nákupnými taktikami ste sa tu stretli?

V Taliansku sú veľmi časté hostesky a ochutnávky priamo v obchodoch, ktoré sa snažia prilákať zákazníkov a predstaviť im nové produkty, čo často vedie k impulzívnym nákupom.

V Anglicku je populárna taktika „Buy 1 Get 1 Free“ (kúp jeden, druhý zadarmo). Táto stratégia je veľmi účinná, pretože zákazníci majú pocit, že dostávajú výhodnú ponuku, čo ich motivuje k nákupu väčšieho množstva produktov.

V Španielsku ma fascinovalo, ako supermarkety vystavujú celé kusy jamónu (sušenej šunky). Jamón je často vystavený na špeciálnych stojanoch a zákazníci si môžu vybrať a nechať nakrájať čerstvé plátky priamo na mieste. Toto vizuálne a interaktívne vystavenie produktu priťahuje pozornosť a dodáva nákupu autentický zážitok.

Sépiové farbivo a limetková soľ. Zdroj: Archív MP

Čím sa líšili ponuky potravín v prímorských destináciách? Zavážili tropické chute či morské plody?

V týchto oblastiach nájdeme vždy veľkú ponuku čerstvého ovocia a produktov z neho vyrobených. V Španielsku je takmer v každom supermarkete stroj na čerstvú pomarančovú šťavu, ktorý umožňuje zákazníkom vytlačiť si šťavu priamo tam. Okrem toho, v prímorských oblastiach často nájdeme aj tropické ovocie, ktoré nie je bežne dostupné vo vnútrozemských regiónoch. Na gréckom ostrove Korfu sa pestuje exotický kumquat (citrusové ovocie), a tak veľa výrobkov z tohto ovocia nájdeme aj v supermarketoch. V Izraeli som našla množstvo exotického ovocia ako mango, papája či granátové jablko. V Taliansku som si všimla, že pri ovocí a zelenine používajú vodnú hmlu, aby vydržali dlhšie čerstvé. Tento inovatívny spôsob uchovávania čerstvosti je nielen praktický, ale robí z nákupu ovocia a zeleniny zážitok.

Ponuka morských plodov v prímorských krajinách je tiež mimoriadne bohatá a rôznorodá. Široký výber rýb, rôzne mušle, celé kraby, chobotnice, krevety či sépiové farbivo. Prekvapil ma aj predaj mrazených morských plodov na váhu.

A čo také chipsy? Aké kombinácie vás šokovali?

Čipsy sú oblasť, kde sa kreativite medze nekladú. V Dánsku som napríklad našla čipsy s malinovou príchuťou, čo bolo pre mňa úplne neočakávané. V Poľsku ma prekvapili čipsy s maslovou príchuťou, ktoré boli jemné a veľmi chutné. Španielsko ma šokovalo príchuťou volského oka, ďalej som videla príchute ako pečené kura, kozí syr s cibuľkou, losos, hamburger alebo stejk, či príchuť citrón a čierne korenie. Ochutnala som aj čipsy s príchuťou uhorky s kôprom z Kanady, ktoré chuťovo pripomínali našu tradičnú kôprovú omáčku.

Čipsy s príchuťou volského oka a stejku, Zdroj: Archív MP

Aké ďalšie tradičné potraviny v netradičnom prevedení vám v zahraničí padli do oka?

Často ma prekvapia rôzne balenia, napríklad kilová konzerva tuniaka, 1 a pol-kilové balenie feta syru v Grécku či 5-kilové balenie kakaa. Zaujímavý bol aj med v tube ako na zubnú pastu či sušienky v kartóne ako mlieko.

Bude vás zaujímať

Zaujmú ma aj netradičné príchute. Džem z kiwi, rajčín alebo papriky, nátierkový syr s čokoládou, nátierkový kozí syr s čerešňami v tvare srdiečka, mlieko s melónom či s príchuťou citrón-škorica. Spomínam si aj na „bonboniéru“, kde namiesto čokolád bolo želé s alkoholom s príchuťami drinkov, pričom jedno želé sa rovnalo jednému celému drinku, čo sa týka obsahu alkoholu.

Džem z kiwi a melónové mlieko. Zdroj: Archív MP

Čo by ste zo zahraničných supermarketov preniesli na Slovensko?

Na Slovensku máme veľa unikátnych potravín, ktoré málo propagujeme. V Dánsku som si všimla, že majú menší výber značiek, ale odhadom 60 % sú dánske produkty. Toto nielen podporuje domácich výrobcov, ale aj zvyšuje povedomie o kvalite a jedinečnosti miestnych potravín. Na Slovensku by sme mohli viac propagovať slovenské vína či rôzne druhy údenín a pečiva, mliekarenské produkty a iné.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie