Rozvojové tímy motivujú záškolákov, problém riešia základné školy po CELOM SLOVENSKU. Ako to FUNGUJE?

škola róm
Zdroj: TASR/František Iván, Canva
Reklama

So záškoláctvom má problémy mnoho základných škôl po celej republike. V rómskych osadách má so školskou dochádzkou pomôcť národný projekt Rozvojové tímy. Jeho členovia pracujú priamo v teréne a z obcí, kde pôsobia, školy hlásia podstatné zlepšenie dochádzky.

Nie je to tak dávno, čo v obci Víťaz v prešovskom okrese vynechávali rómske deti z osady stovky vyučovacích hodín ročne.

Riaditeľka tamojšej základnej školy Lenka Dvorščáková si na to pamätá veľmi dobre.

„Deti nechodili do školy, rodičom nezáležalo na tom, aby sa vzdelávali. Školu brali benevolentne a deti zostávali doma. Chodili na drevo, zbierať rôzne plody, starali sa o mladších súrodencov alebo nemali čo na seba a čo obuť,“ povedala pre Roma Television.

Z celkového počtu viac ako dvetisíc obyvateľov, žije v obci asi štyristo Rómov. Väčšina z nich býva v osade na okraji dediny. Miestne deti do školy chodiť nechceli a keď ich tam rodičia odviedli, väčšinou zo školy utiekli.

Záškoláctvo ako celoštátny problém

Nepravidelná dochádzka rómskych žiakov sa ukázala aj na číslach. V školskom roku 2020/2021 mali deti z osady viac ako tisíc neospravedlnených hodín, o rok neskôr ich bolo asi päťsto.

„Pre dieťa, ktoré sa nezúčastňuje vzdelávania, to má určite vplyv na jeho výchovno-vzdelávacie výsledky a žiaci potom opakujú ročník,“ zdôraznila riaditeľka školy Dvorščáková.

Štatistiky ministerstvo školstva ukazujú, že obec Víťaz nie je ani zďaleka výnimočný prípad. Za školský rok 2024/2025 malo približne sto škôl priemernú absenciu 356 hodín na jedného žiaka, čo je asi tretina celkového vyučovacieho času.

Rozvojové tímy prelamujú bariéry

Zmena v obci Víťaz prišla spoločne so zapojením sa do národného projektu Rozvojové tímy. Členovia tímu pracujú priamo v teréne – v tomto prípade pri osade a vytvorili dôležitý most medzi školou, rodičmi a deťmi.

„Zamestnanci rozvojových tímov pracujú s deťmi na tom, aby im vysvetlili domáce úlohy a učivo, ktorému v škole nerozumejú. Komunikujú s rodičmi, robia sa tu rodičovské združenia, chodí sem aj škola. Je to prepojené a je to fajn, lebo aj rodičia sa takto vedia viac venovať svojim deťom,“ vysvetlila pre Roma Television regionálna koordinátorka rozvojových tímov Slávka Chovancová.

Zmenu si pochvaľujú aj rodičia. Rozvojové tímy im vraj pomáhajú aj vtedy, keď deti opakovane nechcú ísť do školy.

„Keď naše deti nechcú ísť do školy, ideme za nimi a oni ich postrašia a potom už do školy idú. Pomáhajú nám so všetkým, aj s ospravedlnenkami, aby deti nemali vymeškané hodiny,“ vysvetlila jedna z matiek.

„Odkedy v obci funguje rozvojový tím, naša spolupráca je na veľmi dobrej úrovni. Zlepšila sa dochádzka žiakov, stretnutia učiteľov s rodičmi a taktiež správanie aj hygiena žiakov,“ ocenila doterajšie výsledky riaditeľka školy Lenka Dvorščáková.

„Keby tu neboli rozvojové tímy, mala by problém každá slabšia, jednoduchšia rodina so záškoláctvom,“ opísala realitu v obci Víťaz Slávka Chovancová.

Základná škola v obci Víťaz je dobrým príkladom toho, že záškoláctvo nie je len o „problematických deťoch“, ale aj o slabom kontakte rodín so školou a často aj o chýbajúcej podpore – či už materiálnej alebo morálnej. Benefitom Rozvojových tímov je, že dobre poznajú prostredie a pracujú priamo v osade. Na konci ich snaženia môže byť nielen lepšia školská dochádzka, ale aj väčšia šanca rómskych detí na vzdelanie.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Z domova