Nie je žiadnym tajomstvom, že s pribúdajúcimi rokmi strávenými za volantom si mnohí vodiči osvoja nielen rutinu, ale aj množstvo nevhodných návykov, ktoré sa im postupne vryjú do podvedomia. Často si ich už ani neuvedomujú, no ich následky môžu byť pre vozidlo poriadne drahé.
Medzi tie najrozšírenejšie a zároveň najškodlivejšie zlozvyky patrí neustále opieranie ľavej nohy o spojkový pedál a tiež zvyk mať položenú pravú ruku na radiacej páke aj vtedy, keď sa práve neradí. Možno to na prvý pohľad vyzerá nevinne – veď noha len „ľahko spočíva“ na spojke a ruka sa „len tak opiera“ o páku. V skutočnosti však tieto maličkosti môžu spôsobiť predčasné opotrebovanie dôležitých súčiastok, a teda aj poriadne vysoké náklady na opravy. Informuje portál garaz.cz.
Spojka nie je opierka
Zvyk opierať ľavú nohu o spojkový pedál patrí k častým chybám najmä u vodičov, ktorí sa naučili jazdiť s pocitom, že musia mať spojku neustále „pod kontrolou“. Možno to vzniklo už v autoškole, zo strachu, že motor zhasne pri rozjazde. Tento návyk však v praxi znamená, že aj minimálny tlak zo zapretej nohy sa prenáša cez pedál do spojkového mechanizmu. Výsledkom je neúplné odpojenie spojky, čiže stav, kedy lamela preklzáva a nedochádza k plnému spojeniu medzi motorom a prevodovkou.
To vedie k vyššiemu treniu a zahrievaniu, čo urýchľuje opotrebovanie spojkovej lamely, prítlačného kotúča a dokonca aj zotrvačníka. Najviac sú týmto problémom vystavené vozidlá s hydraulickým ovládaním spojky, ktoré reaguje aj na malý tlak. Kým pri normálnom používaní by vám spojka mohla vydržať pokojne aj desať rokov, neustálym zaťažovaním ju môžete zničiť už za jediný rok.
Zvlášť rizikové je tiež dlhodobé státie so zošliapnutou spojkou – napríklad na semaforoch, železničnom priecestí alebo v dopravnej zápche. Vodiči často nechávajú zaradenú rýchlosť a zbytočne tak držia spojku v zábere, čo opäť skracuje jej životnosť. Správny postup je jednoduchý – preradiť na neutrál a spojku uvoľniť. Rovnako nevhodné je aj „visenie na spojke“ pri státí v kopci, keď vodič drží vozidlo proti spätnému pohybu iba pomocou spojkového pedálu. Na to predsa slúži ručná brzda!
Radiaca páka nie je lakťová opierka
Ďalším pomerne častým a podceňovaným zlozvykom je položenie pravej ruky na radiacu páku počas jazdy. Vodič má možno pocit, že tým nič neničí, no opak je pravdou.
Ak je ruka na páke len položená bez akéhokoľvek tlaku, problém je minimálny. Avšak pri dlhšej jazde sa často stáva, že sa ruka nevedomky pohybuje, jemne klope alebo tlačí na páku, čím vzniká nežiaduce zaťaženie celého mechanizmu radenia.
Závisí aj od konštrukcie auta – v niektorých typoch prevodoviek (napríklad pri vozidlách s pozdĺžne uloženým motorom a pevne prepojenou radiacou kulisou) môže už aj menší tlak spôsobiť opotrebovanie synchronizačných prvkov či samotných radiacich vidličiek. Dlhodobé zaťažovanie spôsobuje zväčšovanie vôlí v systéme, čo následne vedie k ťažšiemu a menej presnému radeniu.
Preto platí jednoduché pravidlo: keď práve nepreraďujete, držte obe ruky na volante – aj pre vašu bezpečnosť.
Zlozvyky vás môžu stáť stovky eur, ale aj bezpečnosť
Okrem technického opotrebovania častí auta majú tieto zlozvyky ešte jeden dôležitý rozmer – ovplyvňujú vašu ergonómiu a ovládateľnosť vozidla. Pokiaľ má vodič nohu správne opretú o odpočinkový priestor vedľa spojky a ruky drží na volante, jeho telo je stabilnejšie, a tým pádom má väčšiu kontrolu nad vozidlom, najmä v krízových situáciách. Nehovoriac o tom, že ak vodič leží v sedadle ako na zubárskom kresle a ovláda volant jednou rukou, jeho schopnosť reagovať na nečakané podnety sa výrazne znižuje.
Správne sedenie a dobré návyky za volantom tak nie sú len otázkou pohodlia, ale aj bezpečnosti. A ako bonus – vaše auto vám poďakuje dlhšou životnosťou.