Slovenská pošta sa pripravuje na dlhodobú transformáciu spoločnosti, ktorá so sebou prináša nevýhody pre klientov. Tých čaká rušenie viacerých pobočiek, vrátane služby, ktorú mohli využívať na danom mieste.
Začiatkom augusta sme informovali o zámeroch Slovenskej pošty, ktorá postupne zatvorí niekoľko prevádzok. Tento krok je súčasťou dlhodobo pripravovanej transformácie pošty, ktorá reaguje na dlhodobý pokles využívania klasických poštových služieb a zvyšujúci sa tlak na znižovanie nákladov, upozornil Plus 1 deň.
Rušenie desiatok pobočiek
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka označil optimalizáciu za nevyhnutnú. Uviedol, že ak by sa nepristúpilo k zatváraniu niektorých pobočiek, hrozilo by úplné kolabovanie celej inštitúcie.
Podľa Kupku je model prevádzkovania pôšt zastaraný a ekonomicky neudržateľný. Slovenská pošta chce preto znížiť počet vlastných kamenných pobočiek z aktuálnych 1 635 na približne 400.
Zvyšné prevádzky majú byť transformované na franšízový model, v ktorom budú poštu prevádzkovať externí partneri – najčastejšie obce alebo mestá. Ide nielen o zachovanie služieb tam, kde by inak zanikli, ale aj o možnosť priniesť poštové služby do približne 2 000 obcí, ktoré ich doteraz vôbec nemali.
Najviac zasiahnutá bude metropola východu, kde pošta ohlásila zámer zatvoriť až šesť pobočiek. Zvyšných štrnásť, ktoré zostanú zachované, budú mať posilnené priehradky v záujme plynulého vybavenia zákazníkov a dlhšie otváracie hodiny. Voči rušeniu pobočky Košice 10 v mestskej časti Západ vznikla aj petícia.
Klienti majú na výber
V súvislosti so zatváraním kamenných predajní dôjde tiež k zrušeniu populárnej služby poštových priečinkov, takzvaný P.O.BOX-ov, na daných miestach, upozornilo Emefka.
„O ukončení platnosti poskytovania služby P.O.BOX/Post BOX z dôvodu ukončenia prevádzky pošty sú používatelia priečinkov vopred informovaní,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Peterová.
Klienti, ktorí majú záujem naďalej využívať túto službu, si svoj priečinok môžu preniesť na náhradnú pobočku, respektíve inú poštu podľa vlastného výberu, ktorá služby poštových priečinkov poskytuje.
Pokiaľ má zvolená pobočka k dispozícii priečinok s rovnakým číslom, aké využíval zákazník na zrušenej pošte, bude mu automaticky pridelený. Ak sa zákazník rozhodne ukončiť využívanie služby, priečinok bude zrušený a zásielky mu budú doručované klasickým spôsobom.
„Predplatené ceny za ukončený priečinok budú zákazníkovi vrátené,“ doplnila pošta.
Obavy zo zhoršenia kvality
Klientom, ktorí majú predplatené priečinky na dodávacej pošte, budú všetky zásielky — či už s uvedeným P.O.BOXom, alebo s adresou doručenia — doručované do boxov.
Do priečinkov na podávacej pošte ale prídu len tie zásielky, ktoré sú naň priamo adresované, čiže s uvedeným P.O.BOXom, jeho číslom, PSČ a názvom pošty, kde má zákazník vyhradený priečinok.
Aj keď vedenie pošty označuje zmeny za krok smerom k efektívnejšej a modernejšej službe, medzi verejnosťou i politickou opozíciou rastie kritika. Obavy sa týkajú najmä zhoršenej dostupnosti služieb pre seniorov, obyvateľov malých obcí a ľudí bez možnosti mobility.
Opozícia varuje, že tieto zmeny môžu znamenať zhoršenie kvality verejných služieb, najmä v menej dostupných regiónoch. Podľa kritikov sa môže pošta pre mnohých ľudí stať službou, ktorú už nebudú vedieť prakticky využiť.