Na Štedrý deň spáchal vo Francúzsku samovraždu vodič vlaku TGV. Svoj život ukončil počas jazdy. Cestujúcich vo vlaku neohrozil, pretože vlak sa automaticky zastavil, keď prestal používať takzvané „tlačidlo bdelosti“, ktoré sa z bezpečnostných dôvodov vyžaduje v pravidelných intervaloch.
Incident sa stal okolo 20:00 v obci Crisenoy, približne 40 kilometrov juhovýchodne od Paríža. Podľa dostupných informácií muž vyskočil z vlaku, ktorý prešiel niekoľko kilometrov. Vo vlaku bolo 400 cestujúcich. A tí nemohli mať najmenšie tušenie, prečo TGV krátko po opustení hlavného mesta náhle zastavil uprostred vidieka, píše portál idnes.cz.
To dlho nemala ani železničná pohotovostná jednotka, ktorá našla prázdnu kabínu bez rušňovodiča. Až neskôr našli jeho bezvládne telo ďaleko za vlakom.
„Bezpečnosť cestujúcich nebola vôbec ohrozená,“ ubezpečila francúzska štátna železničná spoločnosť SNCF, pričom sa odvolávala práve na bezpečnostnú poistku. „Ak každých 30 sekúnd neuvoľní tlak alebo ak po piatich sekundách opäť nestlačí mechanizmus, v kabíne rušňovodiča sa spustí veľmi hlasný alarm, aby zareagoval. Má na to tri sekundy. Ak tak neurobí, motory vlaku automaticky prerušia trakciu a zároveň sa spustí automatické núdzové brzdenie,“ uviedla spoločnosť. „Pri tejto tragédii tento bezpečnostný systém fungoval podľa očakávania,“ dodala.
Udalosť spôsobila až päťhodinové meškanie železničnej dopravy v celom regióne od Paríža po mesto Lyon na juhovýchode krajiny. Ďalších desať pravidelných spojov TGV nemohlo na tomto úseku premávať v oboch smeroch. Vlaky museli byť odklonené na inú trasu.
Okolnosti prípadu spôsobili šok nielen v železničnej komunite. „Mimoriadne zriedkavé alebo skôr bezprecedentné,“ zneli reakcie. „Toto som za celú svoju kariéru nezažil,“ povedal podľa francúzskych médií bývalý zamestnanec spoločnosti.
Vzorný odborár s osobnou drámou
Päťdesiatdvaročný „skúsený“ železničiar, ktorého kolegovia označili za „čestného človeka“ so „vzácnou inteligenciou“, ukončil svoj život. Bruno Rejony, ktorý pracoval pre SNCF od roku 1997, bol známy ako aktívny odborár.
Viedol kampaň proti dôchodkovej reforme, ktorú presadzovala vláda s cieľom dosiahnuť rozpočtové úspory, a spolu so svojimi kolegami z odborového zväzu CGT sa zúčastňoval na protestných demonštráciách s transparentom v ruke.
🇫🇷🕊️DRAME – Bruno Rejony, conducteur de #TGV, à mis fin à ses jours ce mardi en sautant du train qu’il conduisait. pic.twitter.com/ODKQhuAYRq
— Actu React Info (@actureact_info) December 25, 2024
„Nech žije rovnosť, blahobyt pre všetkých a sociálna spravodlivosť,“ napísal na X. Na sociálnych sieťach sa netajil svojím odporom k Národnému združeniu Marine Le Penovej. Stranu obvinil, že silno zaváňa fašizmom a rasizmom.
„Železničiari smútia nad tragickou smrťou nášho priateľa. Federácia CGT súcití s jeho rodinou a blízkymi,“ napísali jeho kolegovia na X. „Bruno bol pevne odhodlaný brániť verejnú železničnú dopravu,“ uviedla komunistická senátorka Cécile Cukiermanová.
Špekuluje sa o tom, čo stálo za jeho rozhodnutím zomrieť. Hoci práca rušňovodiča je náročná, zdá sa, že rozhodujúcim faktorom mohli byť ťažkosti v jeho osobnom živote. Rejony, ktorý mal pravidelné jazdenie na koni ako spoločné hobby so svojou priateľkou, priznal depresie. Na sociálnych sieťach veľa písal o svojej „bezmocnosti“ v súvislosti so svojím autistickým dieťaťom.