SČK upozorňuje: Vedeli ste, že pri nehode motorkára rozhoduje aj to, kde zastavíte auto?

Pri poskytovaní prvej pomoci motorkárom po nehode treba dodržať viacero zásad.
Pri poskytovaní prvej pomoci motorkárom po nehode treba dodržať viacero zásad. Zdroj: Unsplash/Arsenij Togulev, Tushar Ranjan, Ilham Faniansyah
Reklama

S príchodom motorkárskej sezóny narastá aj riziko dopravných nehôd, pri ktorých sú často zranení práve motocyklisti. Slovenský Červený kríž preto upozorňuje verejnosť na dôležitosť správneho postupu pri poskytovaní prvej pomoci po takýchto udalostiach. Podľa odborníkov nestačí len volať záchranku, ale treba konať rýchlo, premyslene a hlavne bezpečne – pre zraneného aj pre záchrancu.

V prvom rade je nutné zaistiť bezpečnosť miesta nehody. Odporúča sa zastaviť vozidlo v dostatočnej vzdialenosti, ideálne približne desať metrov pred telom motocyklistu, aby samotné auto mohlo poslúžiť ako ochrana pred ďalšou premávkou. Miesto treba následne označiť výstražným trojuholníkom alebo iným spôsobom, ktorý upozorní ostatných vodičov na nebezpečenstvo. Informuje SČK.

Nasleduje kontrola základných životných funkcií

Záchranca by sa mal zamerať na zistenie prítomnosti vedomia, pravidelného dýchania a viditeľného vonkajšieho krvácania. Pokiaľ sa vyskytuje masívne krvácanie, treba ho okamžite zastaviť – ideálne silným tlakom na ranu. Ak je zranený pri vedomí, no prejavuje známky šoku, je potrebné s ním komunikovať upokojujúcim spôsobom a zároveň zabezpečiť, aby sa nehýbal až do príchodu profesionálnych zdravotníkov.

Neodborná manipulácia s prilbou

Jednou z najzásadnejších chýb, ktorú môžu laici urobiť, je neodborné manipulovanie s prilbou. Slovenský Červený kríž dôrazne varuje pred jej sňatím v prípadoch, keď zranený dýcha a je v bezvedomí.

Zdroj: Pixabay/fsHH

Dôvodom je riziko poranenia chrbtice, ktoré môže viesť k trvalému poškodeniu zdravia. V prípade, že motorkár nedýcha, situácia si vyžaduje okamžité zahájenie kardiopulmonálnej resuscitácie. Zástava dýchania má prednosť pred obavami z poškodenia chrbtice, preto je v takejto situácii život zachraňujúcim úkonom aj záklon hlavy.

Ak sa na mieste nachádza viacero svedkov, jeden z nich by mal privolať záchranku prostredníctvom tiesňovej linky 155 alebo 112, kým druhý začne s oživovaním. Pokiaľ je pomocník len jeden, najprv sa musí sústrediť na zastavenie krvácania a rozbehnutie resuscitácie – volanie pomoci nasleduje až potom.

Mimoriadnu opatrnosť si vyžaduje aj samotné sňatie prilby, ak je tento krok nevyhnutný. Tento úkon by sa mal vykonávať výhradne vo dvojici – jedna osoba fixuje krčnú chrbticu zraneného rukami, zatiaľ čo druhá prilbu opatrne sťahuje smerom dozadu, bez akéhokoľvek bočného pohybu či otáčania. Neodborné pohyby totiž môžu zhoršiť poranenia a viesť až k úplnému ochrnutiu.

Zdroj: Unsplash/Mehmet Talha Önuk

Slovenský Červený kríž preto apeluje na všetkých vodičov a účastníkov premávky, aby si ešte pred začiatkom letnej sezóny obnovili vedomosti z poskytovania prvej pomoci, a to najmä v súvislosti s dopravnými nehodami, pri ktorých sú motocyklisti najzraniteľnejší. Rýchla a správna reakcia môže rozhodnúť o záchrane ľudského života.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti