V súvislosti s reedukačnými centrami boli začaté trestné stíhania v štyroch veciach, a to pre trestnú činnosť sexuálneho násilia a zločin týrania blízkej osoby a zverenej osoby. V jednom prípade je vznesené obvinenie konkrétnej osobe pre zločin sexuálneho zneužívania. Vyplýva to z informácií, ktoré TASR poskytla hovorkyňa Generálnej prokuratúry (GP) SR Zuzana Drobová.
Ako priblížila, preverujú sa aj podozrenia z trestného činu obchodovania s ľuďmi na účel nútenej práce a podozrenia z majetkovej trestnej činnosti.
„Podozrenia z trestnej činnosti zistené zo Zhodnotenia Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky o stave zákonnosti v reedukačných centrách z roku 2023 boli postúpené príslušným okresným prokuratúram z dôvodu ďalšieho zákonného postupu,“ ozrejmila.
Generálna prokuratúra SR vykonala v minulom roku previerky v reedukačných centrách, po ktorých dospela k záveru, že tieto zariadenia neplnia svoj účel a porušujú práva svojich klientov, detí.
Tomáš Drucker: Reedukačné centrá v Bystričanoch a Trstíne sa zatvoria
Reedukačné centrá (RC) v Bystričanoch a Trstíne sa zatvoria. Deti by mali byť do konca júna premiestené do iných zariadení. Avizoval to v piatok minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker (Hlas-SD). Predstavil aj konkrétne kroky systémových opatrení pre zlepšenie situácie v RC na Slovensku. Ide napríklad o zriadenie SOS linky či preškolenie personálu.
„Desiatky rokov zanedbávania tohto problému sa skončili. Deti v špeciálnych výchovných zariadeniach potrebujú účinnú pomoc v dôstojnom prostredí, v ktorom sa dodržiavajú ich základné práva. A zamestnanci si zaslúžia slušné podmienky na mimoriadne náročnú prácu,“ zdôraznil Drucker.
Popri stabilizácii situácie v RC rezort školstva pripravuje komplexnú reformu špeciálnych výchovných zariadení. Cieľom je predložiť návrh komplexných zmien do septembra 2024. Súčasný systém zaraďovania detí do reedukačných centier, založený na geografickom kritériu, sa ukazuje ako neefektívny. Navrhovaným riešením je kategorizovať deti podľa ich správania a diagnóz.
Zmena pravidiel by zároveň umožnila vzdelávanie aj pre deti so špeciálnymi potrebami. Liečebno-výchovné sanatóriá by mohli prevziať časť detí s psychiatrickými diagnózami. Pre deti s vážnymi diagnózami by bolo podľa rezortu potrebné vytvoriť nové špecializované zariadenia, v spolupráci s rezortom zdravotníctva.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)