Len niekoľko dní po otvorení novej čerpacej stanice Orlen vo Włocławku sa objavil vážny problém. Do zásobníka určeného na benzín Pb95 sa omylom dostala nafta, čo spôsobilo sériu porúch na vozidlách zákazníkov. Na problém sa prišlo po tom, ako viacerí motoristi začali upozorňovať na podozrivé správanie svojich áut.
Stanica na Kapitulnej ulici, ktorá bola spustená do prevádzky v druhej polovici októbra, si spočiatku získala veľkú pozornosť. Situácia sa však rýchlo zmenila po tom, čo ľudia, ktorí tu tankovali medzi 21. a 26. októbrom, začali zaznamenávať technické komplikácie. Na incident upozornil portál TVP Info.
Na sociálnych sieťach sa objavili desiatky príspevkov od nespokojných vodičov. Popisovali, že motor ich vozidla zhasínal, auto stratilo ťah alebo sa na palubnej doske objavili varovné kontrolky. Niektorí museli dokonca vymeniť zapaľovacie sviečky či iné súčiastky. Postupne sa ukázalo, že všetky tieto prípady spája tankovanie práve na novej stanici Orlen.

Hovorca spoločnosti Mateusz Witczyński potvrdil, že išlo o chybu pri dopĺňaní paliva. Podľa jeho vyjadrenia sa pri dodávke od externého partnera dostalo do benzínovej nádrže menšie množstvo naftového oleja. Po odhalení problému bol predaj okamžite prerušený, nádrž vyčistená a prevádzka pripravená na opätovné otvorenie.
Firma zároveň informovala, že vodiči, ktorých sa incident dotkol, majú nárok na odškodnenie. Poškodení môžu svoje prípady nahlásiť prostredníctvom online formulára na webovej stránke spoločnosti alebo prostredníctvom zákazníckej linky.
Čo ak natankujete nesprávne palivo?
Hoci ide o relatívne zriedkavú situáciu, nie je úplne výnimočné, že vodiči omylom natankujú do svojho auta nesprávne palivo. Niekedy sa stane, že miesto nafty sa do nádrže dostane benzín, alebo naopak. Následky takéhoto omylu môžu byť finančne náročné, a pri moderných naftových motoroch dokonca katastrofálne.

Menšie nepresnosti pri tankovaní, napríklad zámenu 90-oktánového benzínu za 100-oktánový, alebo benzínu E5 za E10 a opačne, spravidla nespôsobia vážne problémy. Skutočne kritické situácie vznikajú vtedy, keď sa benzín dostane do naftového motora alebo nafta do benzínového. Prípady, kedy sa benzínová nádrž naplní naftou, sú pomerne zriedkavé, pretože fyzický otvor nádrže pre benzín je menší a väčší nadstavec na naftu sa doň nedá vložiť. K takejto chybe dochádza často pri dopĺňaní paliva z kanistra.
U starších dieselových motorov, ktoré majú jednoduchšie komorové spaľovanie, môže byť malé množstvo benzínu – napríklad okolo 5 % – tolerované. V takom prípade je možné zvoliť špeciálne aditívum, ktoré zlepší mazacie schopnosti paliva, a doplniť ho do nádrže.
Ak sa benzín dostane aj do spaľovacej komory motora s vysokým kompresným pomerom, môže sa vznietiť predčasne, ešte pred dosiahnutím hornej úvrate piesta. Takzvané detonačné horenie má schopnosť úplne zničiť motor. Pri zistení omylu je dôležité motor nespúšťať. Riešením je odčerpať zmes benzínu a nafty a doplniť čistú naftu. Každé otočenie kľúča v tejto fáze predstavuje riziko, že elektrické palivové čerpadlo natlakuje systém nesprávnym palivom. Jediná bezpečná možnosť je odťah do servisu, kde odborníci nádrž vyprázdnia a vykonajú potrebné úkony na odstránenie benzínu z palivového systému. Aj keď je odťah a servis finančne náročnejší, stále je to omnoho lacnejšie než oprava motora.


