Vyraziť si s milovanou osobou či rodinou na chutné jedlo v reštaurácii znie ako skvelý nápad. Príjemne strávený večer môže razom prekaziť účet od čašníka, pri ktorom nadobudnete pocit, že vás obrali aj o posledný cent.
Nejde pritom len o zdanie, ale šikovné triky, ktorými sa reštaurácie snažia svojich zákazníkov snaží prinútiť minúť viac, než pôvodne zamýšľali.
(Ne)rozhodní ľudia
Pri návšteve reštaurácie tak počítajte s dostatočnou finančnou rezervou, keďže gastronomické podniky si zaúčtujú aj tú najmenšiu položku v jedálnom či nápojovom lístku.
Portál The New York Post zverejnil zoznam fígľov, ktoré reštaurácie používajú a vďaka ktorým návštevníci budú mať poriadne hlboko do peňaženiek.
Mnohé reštaurácie vytiahnu taktiky, ktoré dostanú do rozpakov aj rozhodných ľudí. Keď sa za bežných okolností dokážete rýchlo rozhodnúť, po otvorení jedálneho lístka sa dostanete do stavu, pri ktorom sa za nič na svete neviete rozhodnúť, čo si objednať. Aj toto je jeden z psychologických dôvodov.
„Väčšina ľudí sa rozhodne, čo si objedná, za menej ako 90 sekúnd,“ uviedol Fred Harrington, generálny riaditeľ spoločnosti Proxy Coupons.
„Žiadna cena, žiadny problém“ – toto si možno niektorí hostia pomyslia, keď na jedálnom lístku chýbajú cenovky. Niektoré reštaurácie, najmä tie luxusnejšie, zámerne ceny neuvádzajú (a pokiaľ áno, bývajú často skryté na nečakanom mieste).
Extrémne vysoká cena jednej položky
„Cieľom reštaurácií je, aby zákazníci vnímali jedlo ako prioritu a cenu až na druhom mieste,“ ozrejmil pre Delish lektor USC Dr. Jason Buhle. „Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je uvádzať jedlo ako prvú a cenu až ako druhú,“ upozornil.
Ďalším trikom, ako prinútiť zákazníkov k vysokým útratám, je stanoviť extrémne vysokú cenu za jednu položku, aby všetko ostatné v porovnaní s ňou vyzeralo lacnejšie. „Hovorí sa tomu ukotvenie a je to neuveriteľne účinné,“ povedal Harrington.
Čítali ste niekedy jedálny lístok a pomysleli si: „Páni, to znie lahodne?“ Aj to má svoj dôvod. „Čím popisnejší je názov, tým väčšiu hodnotu mu ľudia prisudzujú. Nejde o to, čo je na tanieri, ale o to, ako to znie,“ pokračoval Harrington.
Okrem pokrmov s honosne znejúcimi názvami sa reštaurácia snaží vzbudiť pozornosť aj cez nostalgiu. „Starostlivo formulovaný popis môže takmer každému pokrmu dodať emocionálny náboj, ktorému je ťažké odolať. Hostia, buďte opatrní – ten lákavý kúsok „babičkinho jablčného koláča“, ktorý sa chystáte objednať, pravdepodobne už mesiace leží v priemyselnej mrazničke,“ vysvetľuje globálna poradenská spoločnosť pre reštaurácie Aaron Allen & Associates.
Nádoba na tringelty
Ďalším rafinovaným trikom, na ktorý je treba dávať pozor, je plný pohár na tringelty, ktorý zväčša umiestňujú pri pokladni. Tvorkyňa internetového obsahu Basia, vysvetľuje na TikToku, že zamestnanci reštaurácií často vkladajú peniaze do pohára na tringelty, aby tak vyvinuli tlak na zákazníkov, aby do nej tiež prispeli.
Nečakaným faktorom, ktorý môže ovplyvniť správanie zákazníkov, je aj hudba, ktorá v zariadení hrá. „Keď je v reštaurácii pokoj, púšťajú pomalšiu hudbu, a keď je plno, púšťajú rýchlejšiu hudbu. Pomalé tempo vás prinúti zostať dlhšie. Rýchle tempo vás prinúti najesť sa a odísť,“ dodala Basia.