Niekoľko dní nebolo známe, kde sa nachádza mramorová busta pripisovaná talianskemu sochárovi Donatellovi, ktorú zo Spišského múzea v Levoči odniesol Lukáš Machala, generálny tajomník služobného úradu ministerstva kultúry. Rezort o tomto kroku neinformoval a informácie o mieste jej premiestnenia boli spočiatku nejasné.
K situácii sa aktuálne stavia aj právna rovina – o prípad sa začala zaujímať prokuratúra po tom, čo Progresívne Slovensko podalo trestné oznámenie, uvádza portál Aktuality. Podľa ich vyjadrenia sa podnet týka podozrení z viacerých trestných činov vrátane krádeže a zneužitia právomoci verejného činiteľa. Trestné oznámenie bude riešiť prokuratúra v Prešove, informovalo PS prostredníctvom Facebooku.
Machala bustu odviezol 29. mája za prítomnosti policajtov. Neskôr sa ukázalo, že skončila v Centre bezpečnostno-technických činností v Topoľčiankach, čo zistil portál Aktuality. Ministerstvo kultúry však presun nijako oficiálne nekomentovalo.

Bývalý riaditeľ Slovenského národného múzea Branislav Panis pre Aktuality uviedol, že predmet bol vo vlastníctve múzea, ktoré je samostatnou príspevkovou organizáciou s vlastnou právnou subjektivitou. Zdôraznil, že na premiestnenie takéhoto exponátu je potrebný písomný súhlas riaditeľa, zmluva o výpožičke a adekvátne poistenie. Samotný transport má prebiehať pod dohľadom odborného personálu.
Unikát z Levoče
Historička umenia Marta Herucová identifikovala bustu ako pravdepodobné dielo Donatella z polovice 15. storočia. Ide o portrét Cecílie Gonzagovej, príslušníčky významného šľachtického rodu z Mantovy, vytesaný z kararského mramoru. Odborné potvrdenie autenticity získala busta až začiatkom tohto roka. Herucová skúmala bustu od roku 2019 s cieľom odlíšiť originál od možných napodobenín z 19. storočia. Ako sama uviedla, dôsledným porovnávaním a štúdiom falzifikátov doma aj v zahraničí dospela k záveru, že by mohlo ísť o originálne dielo slávneho talianskeho sochára.
Dielo sa dostalo do Spišského múzea v roku 1975, predtým sa však nachádzalo v kaštieli v Spišskom Hrhove, kde sídlilo aj reedukačné zariadenie pre deti. V tom čase nebolo známe, akú historickú hodnotu predmet má – deti s bustou dokonca hrali loptové hry a perom jej dokreslili linky okolo očí. Busta bola premiestnená do Levoče, aby sa predišlo jej poškodeniu.