Od februára vstúpila do platnosti nová smernica zameraná na prevenciu a riešenie šikany na školách. Jej cieľom je posilniť podporu žiakom, učiteľom aj rodičom prostredníctvom školských podporných tímov a centier poradenstva a prevencie. Realizácia opatrení však čelí viacerým prekážkam, pričom najväčšou z nich je nedostatok odborných zamestnancov.
Mnohé školy jednoducho nemajú dostatok personálu, ktorý by sa mohol venovať prevencii a riešeniu prípadov šikany. Ak sa aj odborníci nájdu, často nemajú dostatočné skúsenosti alebo kompetencie, aby tieto úlohy vykonávali efektívne. Rovnako problematická je aj otázka vymožiteľnosti týchto opatrení, keďže ich úspešné uplatňovanie v praxi môže byť obmedzené rôznymi legislatívnymi či administratívnymi bariérami. Smernica je napriek tomu oficiálne platná od februára tohto roka. Informuje STVR.
Podľa najnovších pokynov majú školské podporné tímy a centrá poradenstva a prevencie poskytovať pomoc všetkým aktérom zapojeným do prípadov šikany. Svetlana Síthová, riaditeľka občianskeho združenia špeciálnych pedagógov, však varuje, že pre nedostatok odborníkov na školách bude jej dodržiavanie komplikované.
Podľa slov Síthovej na jednej zo škôl, kde je zapísaných 650 žiakov, pracujú len dve špeciálne pedagogičky a jeden školský psychológ. Tento odborný personál čelí výraznému pracovného zaťaženiu a potrebuje ďalšiu podporu, napríklad prostredníctvom mentoringu. Ideálnym riešením by bolo rozšírenie tímu o minimálne dvoch ďalších odborných zamestnancov, čo by umožnilo efektívnejšie riešiť problémy spojené so šikanou a psychickým zdravím žiakov.
Na chýbajúce podporné tímy poukazuje aj predsedníčka Združenia základných škôl Eva Horníková, ktorá zdôrazňuje, že približne polovica škôl nemá k dispozícii odborný personál. Podľa nej je jedným z hlavných problémov aj financovanie takýchto pozícií.
„Riaditelia škôl si často nemôžu dovoliť zamestnať školského psychológa alebo špeciálneho pedagóga, pretože ich platové náklady sú vyššie ako u bežných pedagogických zamestnancov,“ dodáva Horníková.
Ministerstvo zvyšuje financie na odborných zamestnancov
Ministerstvo školstva však argumentuje, že sa snaží situáciu riešiť zvyšovaním finančných prostriedkov na odborných zamestnancov. Podľa ich vyjadrenia došlo v posledných rokoch k výraznému nárastu rozpočtu určeného na rôzne formy podpory školských tímov. Zatiaľ čo v roku 2021 bolo na tieto účely vyčlenených 345 miliónov eur, v roku 2025 by táto suma mala dosiahnuť až 655 miliónov eur.
Jedným z navrhovaných riešení by mohlo byť vytvorenie nových pracovných pozícií, najmä pre psychológov a špeciálnych pedagógov. Uvažuje sa o tom, že by tieto úlohy mohli zastávať aj študenti vysokých škôl, ktorí by pomáhali pri včasnom odhaľovaní prvotných prejavov šikany. Vážnejšie prípady by potom riešili skúsení odborníci, čím by sa odľahčila ich pracovná záťaž.
Nie všetci vytváranie nových pozícií vítajú
Nie všetci odborníci vnímajú vytváranie nových pracovných pozícií ako najvhodnejšie riešenie. Podľa špeciálneho pedagóga Viktora Križa je zásadný problém v samotnom systéme vzdelávania. Hoci v posledných rokoch došlo k výraznému nárastu počtu odborníkov v školách, pričom Slovensko v tomto smere predstihlo viaceré európske krajiny, očakávané výsledky sa zatiaľ nedostavili.
Výskumný ústav detskej psychológie vyškolil približne 100 až 200 podporných tímov, avšak na zabezpečenie komplexnej podpory v školskom prostredí by ich bolo potrebné niekoľkonásobne viac, minimálne 2 000 až 3 000. Po ukončení projektu zameraného na ich vzdelávanie stratila táto téma potrebnú pozornosť, čo spôsobilo, že systém nie je schopný dlhodobo fungovať a poskytovať odbornú podporu v dostatočnej miere.
Zástupcovia školských organizácií sa zhodujú aj na tom, že ďalším výrazným problémom je vymožiteľnosť opatrení. Pri zásahoch odborníkov do situácií súvisiacich so šikanou je totiž nevyhnutná účasť rodičov alebo aspoň ich písomný súhlas. Ministerstvo školstva však argumentuje, že ak by sa tieto zásahy realizovali bez vedomia rodičov, mohlo by to viesť k nedôvere voči odborným pracovníkom a k nižšej ochote rodín spolupracovať. Tento aspekt preto zostáva citlivou otázkou, ktorá môže zásadne ovplyvniť efektívnosť celého systému prevencie a riešenia šikany v školách.