Skrytá kamera odhalila pravdu: YouTuber skúšal influencerov či sú ochotní ospevovať čínsku propagandu, objavila sa aj Stanka z Ruže

Martin Mikyska Stanka Lúčková
Na snímke Martin Mikyska a Stanka Lúčková. Zdroj: INSTAGRAM / martin_mikyska, Instagram/ stanislavaluckova, INSTAGRAM /martin_mikyska , INSTAGRAM / Ruza pre nevestu, koláž: iStream
Reklama

Český youtuber Mikýř spustil kontroverzný experiment. Predstieral lukratívnu spoluprácu s čínskou firmou, ktorá by však v skutočnosti slúžila propagande. Viacerí influenceri sa chytili na udičku. Nechýbala ani známa tvár zo šou Ruža pre nevestu, Stanislava Lučková. Video spustilo búrlivú diskusiu o etike, dôveryhodnosti a zákonnosti podobných testov.

Ako vyzeral „čínsky test“ na influencerov

Martin Mikyska alias Mikýř, známy český tvorca obsahu a víťaz Survivoru, sa rozhodol preveriť influencerov, ktorí sú známi z TikToku a reality šou. V spolupráci s hercom a falošnou kanceláriou pripravil simulované pracovné pohovory, na ktorých influencerom ponúkli „výlet do Číny výmenou za propagovanie čínskej kultúry“. Ponuka zahŕňala natáčanie videí, ktoré by sa vysielali výhradne v Číne, bez vedomia ich publika.

Kto všetko naletel?

„Napísali sme ľuďom z TikToku a reality šou. Bolo nám jasné, že na schôdzkach nemôžem sedieť ja, tak sme najali herca Patrika,“ vysvetľuje Mikýř vo videu, ktoré zverejnil na sociálnej sieti. Cieľom bolo osloviť približne 40 influencerov prostredníctvom fiktívnej čínskej firmy a ponúknuť im bezplatný zájazd do Číny.

Martin Mikyska
Na snímke Martin Mikyska. Zdroj: INSTAGRAM / martin_mikyska,

Na fingované pohovory dorazili známe mená ako Ráchel Karnižová, Barbora Mlejnková a tiež Stanislava Lučková, ktorá je víťazkou Ruže pre nevestu. Skrytá kamera zachytila, ako viacerí z nich súhlasili s podmienkami, hoci si zmluvu chceli nechať overiť manažérmi. Niektorí boli ochotní hovoriť o pandách, ktoré sa pária, s nadšením, podľa „scenára“.

Influenceri sa bránia

Po zverejnení videa sa spustila vlna kritiky. No tentoraz aj na samotného Mikýřa. Niektoré influencerky tvrdia, že boli zneužité na kyberšikanu a video ich zobrazilo neobjektívne.

Stanislava sa bráni: ,,Boli sme zneužité na “kampaň”, napriek tomu, že sme podvod odhalili a neuzavreli zmluvu. Boli sme tajne nahrávané a zverejnené a nebolo dostatočne vysvetlené, ako sme sa k danej veci postavili. Ešte raz, pre tých, čo NEPOCHOPILI. Logicky sme ešte tam neprišli na to, čo je v zmluve, lebo sme si ju tam neštudovali. Potrebovali sme ju najskôr ošetriť našou manažérkou. Preto sme chceli, aby nám zmluvu poslali na email. S Bárou Mlejnkovou sme tento podvod odhalili a rozhodli sa nespolupracovať,“ uviedla.

tanka Lučková
Na snímke Stanka Lučková. Zdroj: INSTAGRAM / STANISLAVA LUČKOVA

,,Influencer často spolupracuje s cestovnými kanceláriami, a to tak, že ide niekde na dovolenku a následne robí ten cestovke reklamu. Tak nejako to začalo aj u nás, že sme dostali ponuku, či nechceme ísť na dovolenku do Číny. Vedeli sme len to, že musíme prísť osobne na výberové konanie. Viac sme vopred nevedeli. Na záver nám už prišlo viac vecí divných a začali sme mať pochybnosti,“ dodala.

Právnici vstupujú do hry

Barbora Mlejnková vyjadrila obavy, že verejnosť často video nedopozerá do konca, kde by bolo jasné, že spolupráca nebola prijatá. „Sme na začiatku videa, málokto to pozerá do konca, pretože mne to zas tak zábavné nepríde. Že niekto tam skrátka ospevuje komunistický systém a tieto veci. Veľa ľudí uvidí začiatok, nás so Stankou, a potom spojenie toho, že to je čínska propaganda a že influenceri naleteli. Ten výsledok tam potom už nie je, čo je nepríjemné, a riešime to,“ vysvetlila. Spoločne so Stankou zvažujú právne kroky. Tvrdia, že boli poškodené na povesti a zverejnenie bez súhlasu môže byť v rozpore s GDPR.

Kde je hranica sociálneho experimentu?

Kauza rozvírila debatu nielen o etike influencerov, ale aj o zodpovednosti tvorcov takýchto videí. Je v poriadku testovať ľudí bez ich vedomia? A kde končí humor a začína poškodzovanie mena? Odpoveď možno prinesú súdy alebo verejná diskusia, ktorú tento prípad jednoznačne vyvolal.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Kultúra a showbiznis