Známy obchodný reťazec Pepco, ktorý sa u nás na Slovensku teší mimoriadnej obľube, čelí momentálne jednej z najzásadnejších výziev vo svojej histórii. Aj keď slovenské pobočky zostávajú zatiaľ bez zmien, dramatické rozhodnutia v zahraničí vrhajú tieň neistoty na celú skupinu Pepco Group.
Najväčšiu pozornosť púta plánovaný predaj britského reťazca Poundland, ktorý by mohol spôsobiť zatvorenie až 200 predajní.
Britský reťazec na pokraji kolapsu
Poundland, jeden z pilierov portfólia skupiny Pepco, zápasí so zhoršujúcou sa finančnou situáciou. S vyše 800 predajňami vo Veľkej Británii a Írsku ide o významný segment podnikania skupiny. No práve táto sieť sa stala zdrojom problémov. Dlhodobo neudržateľné náklady, znižujúce sa tržby a narastajúci tlak konkurencie vytvorili situáciu, kedy je predaj považovaný za najrozumnejšie riešenie.
Predaj za cenu symbolickej libry
Ako píše Retail gazette plánovaná transakcia, pri ktorej by mohlo dôjsť k prevodu Poundlandu za symbolickú sumu jednej britskej libry, nie je len gestom – ide o pragmatický krok v snahe zbaviť sa stratovej časti biznisu. Z pohľadu obchodného sveta to znamená, že nový vlastník musí byť pripravený na masívne investície, aby pretransformoval značku a zastavil jej úpadok.
Kto má záujem o záchranu Poundlandu?
O reťazec prejavilo záujem viacero investorov. Najviac sa však spomína meno americkej firmy Gordon Brothers, ktorá má za sebou viaceré prevzatia firiem v kríze. V hre sú aj ďalší potenciálni kupci ako Hilco Capital či Endless. Každý z nich bude musieť urobiť zásadné rozhodnutia, vrátane toho, ktoré predajne zachovať a ktoré zatvoriť.
Tisíce zamestnancov v ohrození
Ak by sa skutočne zatvorila štvrtina všetkých obchodov Poundland, o prácu by mohli prísť tisíce ľudí. Reťazec v súčasnosti zamestnáva medzi 16- až 18-tisíc pracovníkov. Hromadné prepúšťanie by znamenalo nielen osobné tragédie pre zamestnancov, ale aj ďalšiu ranu pre lokálne komunity, v ktorých tieto obchody pôsobia ako dôležité nákupné miesta.
Zameranie skupiny sa mení
Podľa generálneho riaditeľa skupiny Pepco, Stephana Borcherta, sa vedenie rozhodlo sústrediť na silné stránky značky – najmä predaj oblečenia a bežného tovaru v rámci obchodov Pepco, ktoré majú silnú pozíciu v strednej a východnej Európe. Slabý výkon Poundlandu bol údajne spôsobený aj neúspešnými pokusmi o integráciu logistiky a tovarového zabezpečenia v rámci celej skupiny.
Situácia na Slovensku zatiaľ pokojná
Dobrou správou pre slovenských zákazníkov je, že prevádzky Pepco u nás fungujú stabilne. Reťazec si drží popredné miesto na trhu v oblasti nepotravinového tovaru a neohlásil žiadne výrazné zmeny. Slovenský trh je pre skupinu jedným z úspešnejších a pokračuje v miernej expanzii.
Rozkol medzi osobnou a ekonomickou slobodou
Aj keď slovenské pobočky reťazca nie sú bezprostredne ohrozené, širší kontext prináša aj otázky o celkovej ekonomickej slobode. V čase, keď štát prijíma čoraz viac rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú podnikateľské prostredie a život občanov, vzniká dojem, že priestor na individuálne rozhodovanie sa zmenšuje. Ekonomická nesloboda, podporená reguláciami a byrokraciou, ide ruka v ruke s obmedzovaním osobných možností – a to sa môže prejaviť aj na tom, aké obchody budú mať Slováci ešte dostupné.
Pepco Group pred neľahkým rozhodnutím
S viac ako 4 900 predajňami v 20 krajinách a desiatkami miliónov zákazníkov mesačne, má skupina Pepco silné základy. No turbulentné rozhodnutia v Spojenom kráľovstve ukazujú, že ani veľkí hráči nie sú imúnni voči problémom. Predaj Poundlandu, prípadné zatváranie predajní a prepúšťanie sú len jednou časťou širšieho obrazu, v ktorom ekonomické výkyvy, geopolitické napätia a meniace sa spotrebiteľské návyky formujú budúcnosť aj tých najsilnejších značiek.