Slovenskí výrobcovia nealkoholických nápojov hlásia prudký pokles predaja. Za prvých šesť mesiacov od zavedenia dane zo sladených nápojov klesol ich odbyt o 12 až 15 percent. Ceny pritom vzrástli až o 35 percent, čo podľa Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM) radí Slovensko medzi najdrahšie krajiny v regióne.
Spotrebitelia reagujú úspornejšie – sladené nápoje kupujú menej často, v menších baleniach alebo si ich vozia zo zahraničia. Informuje o tom portál Topky.
Najvyššie ceny v regióne
K zdraženiu prispelo hneď niekoľko opatrení vlády. „Zvýšila sa DPH na všetky nealkoholické nápoje v gastro zariadeniach z 10 % na 19 %, k tomu sa pridala daň zo sladených nápojov, ktorá zvýšila ceny až o 35 %. Nealkoholické nápoje sú už dnes v reštauráciách často drahšie ako alkohol, čo nevysiela z pohľadu podpory verejného zdravia dobrý signál spotrebiteľom,“ upozorňuje Lucia Morvai, výkonná riaditeľka AVNM.
Obavy z ďalšieho rastu cien
Výrobcovia sa obávajú, že pripravované konsolidačné opatrenia pre rok 2026 môžu priniesť ďalšiu vlnu zdražovania. Ak by vláda pristúpila k zvyšovaniu DPH na potraviny a nápoje alebo k zvýšeniu sadzieb daní na sladené nápoje, negatívny trend by sa mohol ešte prehĺbiť.
„Ak bude negatívny trend poklesu spotreby ďalej pokračovať, napríklad aj v dôsledku zvyšovania spotrebných daní alebo zvýšenia DPH, hrozí zásadný prepad trhu s nápojmi a výpadky na daňových príjmoch z celého dodávateľského reťazca nápojových spoločností, čím štát stratí na daniach a odvodoch od výroby, cez dopravu až po obchod či reštaurácie,“ varuje Morvai.
Úder pre gastro sektor
Podľa AVNM tvoria nealkoholické nápoje takmer štvrtinu tržieb slovenských reštaurácií
a gastro prevádzok. Ďalšie zvyšovanie cien by podľa výrobcov mohlo znížiť konkurencieschopnosť slovenských podnikov v porovnaní s okolitými krajinami a zvýšiť cezhraničné nákupy v príhraničných oblastiach.
„Uvedomujeme si potrebu ďalšej konsolidácie, ale nemala by ísť na úkor ďalšieho zvyšovania sadzieb dane alebo DPH pre nealkoholické nápoje,“ dodáva Morvai.
Daňové nožnice sa zatvárajú
Nápojový priemysel sa ocitol pod tlakom dvojitej záťaže. Okrem vysokej dane na sladené nápoje prišlo aj zvýšenie DPH v hoteloch a reštauráciách z 10 % na 19 %. Podľa Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd ide o jednu z najvyšších sadzieb v Európe. „Nealkoholické nápoje sú už dnes v reštauráciách často drahšie ako alkohol, čo nevysiela z pohľadu podpory verejného zdravia dobrý signál spotrebiteľom,” upozorňuje výkonná riaditeľka AVNM Lucia Morvai na sita.sk.
Výrobcovia tvrdia, že trh sa zmenil:
- viac ľudí si kupuje lacnejšie alternatívy
- spotrebitelia siahajú po menších objemoch
- pribúdajú nákupy v zahraničí
- reštaurácie zápasia s udržaním zákazníkov
- segment energetických nápojov rastie napriek vyšším cenám
Hrozba pre gastro a peňaženky
Predaj nealkoholických nápojov tvorí približne štvrtinu tržieb slovenských gastro prevádzok. Ak by ceny rástli aj v nasledujúcich rokoch – napríklad zvýšením DPH alebo sadzieb spotrebných daní. Hrozí podľa výrobcov prudký pokles dopytu. Ten by mohol priniesť nielen straty v sektore výroby a distribúcie, ale aj výpadky daňových príjmov pre štát.
Okolitým krajinám by sa tak otvorili dvere k získaniu slovenských zákazníkov, ktorí by za hranice cestovali po lacnejšie nápoje. V praxi by to znamenalo, že aj obyčajná fľaša malinovky či ochutenej minerálky by sa pre časť ľudí mohla stať malým luxusom.