Slováci CESTUJÚ na dovolenku čoraz častejšie do zahraničia. Minulý rok UTRATILI rekordnú sumu

Zdroj: Pixabay.com/veverkolog, effortlessly
Reklama

Dovolenky na Slovensku už nie sú pre domácich obyvateľov takým lákadlom ako kedysi. Kým ešte do roku 2020 väčšina Slovákov trávila voľné dni práve v domácom prostredí, dnes je situácia celkom iná. Pandémia síce na chvíľu spomalila možnosti cestovania, no akonáhle sa opatrenia uvoľnili, Slováci sa vo veľkom vydali za hranice.

Ešte pred niekoľkými rokmi vykazoval sektor cestovného ruchu pozitívne saldo. V roku 2019 to bolo +548 miliónov eur, a dokonca v pandemickom roku 2020 až +570 miliónov. Po roku 2021 sa však karta obrátila. Čoraz viac Slovákov sa rozhoduje pre zahraničné destinácie a dovolenka na Slovensku stráca svoj lesk.

Hlad po zahraničí rastie

Obrat v správaní Slovákov bol spočiatku pripisovaný túžbe „dohnať zameškané“ po roku plnom cestovateľských obmedzení. No ako ukazujú čísla, záujem o zahraničie neutíchol, práve naopak – stal sa štandardom. Analytik Adam Austera v tlačovej správe hovorí: „Dnes sa dá povedať, že viac Slovákov na dovolenku uprednostňuje zahraničné krajiny pred Slovenskom.“

V roku 2024 minuli Slováci v zahraničí na dovolenkách o 827 miliónov eur viac, než koľko Slovensko získalo zo služieb cestovného ruchu od zahraničných turistov. Tento rozdiel je najväčší za posledné roky a zároveň odhaľuje trvalý trend odlevu dovolenkárov za hranice.

Kde trávia Slováci najčastejšie dovolenku?

Najväčším ťahákom pre slovenských turistov zostáva Chorvátsko. Každý siedmy Slovák sa rozhodne práve pre Jadran. Nasledujú krajiny ako Grécko, Taliansko a Turecko. Tie spolu tvoria druhú vlnu najobľúbenejších destinácií. Prekvapivo až potom nasleduje Česká republika. Zvyšok obyvateľstva, asi tretina, ostáva dovolenkovať na Slovensku, a približne 20 % ľudí na dovolenky necestuje vôbec.

V porovnaní so susedmi, konkrétne s Čechmi, je zaujímavé, že tí majú Slovensko v obľube viac než domáci. Pre 12 až 16 % českých turistov je Slovensko druhou najčastejšie vyhľadávanou dovolenkovou krajinou, hneď po Chorvátsku. Zvyšok ich ciest mieri do Talianska, Grécka či Egypta.

Prečo Slováci preferujú zahraničie?

Na prvý pohľad sa môže zdať, že za tým stoja len atraktívnejšie destinácie či výhodné last-minute ponuky. No dôležitým faktorom je aj euro. Slovensko ako člen eurozóny umožňuje svojim občanom pohodlne platiť rovnakou menou vo väčšine dovolenkových destinácií – od Chorvátska až po Taliansko. „Peniaze, ktoré Slováci ušetria na výmene peňazí, im znižujú výslednú cenu zahraničnej dovolenky,“ vysvetľuje Adam Austera.

Tento benefit nemajú všetci naši susedia. Napríklad českí turisti musia riešiť výmenu meny takmer v každej krajine, čo môže navyšovať náklady a znižovať komfort. Slovenské domácnosti sú tým pádom ušetrené kurzového rizika aj poplatkov, ktoré výmena meny často prináša.

Rastúci deficit a stabilný trend

Deficit v zahraničnom obchode so službami cestovného ruchu je dnes už stabilným javom. Od roku 2021 sa schodok len prehlbuje: v roku 2022 dosiahol -844 miliónov eur, o rok neskôr mierne klesol na -667 miliónov, no vlani opäť narástol na rekordných -827 miliónov eur.

Podľa údajov Národnej banky Slovenska a prieskumov agentúry Go4insight sa dá očakávať, že tento trend bude pokračovať aj v nasledujúcom období. Viac ako polovica Slovákov má v pláne cestovať na dovolenku do zahraničia aj v tomto roku, čo je porovnateľné s ich českými susedmi.

Záujem o zahraničie neklesá, a Slovensko ako dovolenková destinácia bojuje nielen o zahraničných turistov, ale čoraz viac aj o vlastných obyvateľov. „Schopnosť domácich destinácií konkurovať zahraničiu už dávno nie je len o cenách, ale najmä o kvalite služieb, zážitkoch a celkovej hodnote za peniaze,“ zaznieva čoraz častejšie v odborných diskusiách o stave slovenského turizmu.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis