Po rokoch čakania sa výstavba diaľnice D3 konečne blíži k realite. Minister dopravy Jozef Ráž potvrdil, že verejné obstarávania sú takmer ukončené a prvé stroje by sa na stavenisko mohli dostať už v priebehu tohto roka. Výstavba zahŕňa tri nové úseky vrátane druhej rúry tunela Horelica a celkovo prinesie 26 kilometrov novej infraštruktúry.
Prípravy sa prehupli do finále
Ako informuje portál autoviny.sk, štát postupne uzatvára verejné obstarávania na výstavbu troch nových úsekov diaľnice D3 na severe Slovenska. Minister dopravy Jozef Ráž v relácii Krížom krážom s Jožom Rážom uviedol, že dva tendre sú prakticky ukončené – v jednom už bol vybraný zhotoviteľ, v druhom ešte plynie lehota na podanie námietky. V treťom prípade si budeme musieť na výsledok počkať niekoľko týždňov, no aj ten je podľa ministra na dobrej ceste.
Náklady presiahnu miliardu eur, pomôžu eurofondy
Projekt D3 predstavuje investíciu v hodnote približne jednej miliardy eur. Financovanie bude možné vďaka eurofondom, čo výrazne uľahčuje realizáciu. Na Kysuciach vznikne dokopy 26 kilometrov novej diaľnice, pričom tretinu z tejto dĺžky budú tvoriť mostné konštrukcie. Súčasťou projektu budú aj tri nové diaľničné križovatky a druhá rúra tunela Horelica.
Výstavba sa má začať už čoskoro
Podľa ministra Ráža by výstavba jedného z úsekov mohla začať už tento rok. Pomáha tomu aj fakt, že dva z projektov sú pripravené na realizáciu podľa tzv. „červeného FIDIC-u“, čo znamená, že projektová dokumentácia je už hotová a čaká sa len na vybavenie základných povolení.
„Viem sľúbiť, že jedno z tých obstarávaní bude ukončené už v priebehu budúceho týždňa. To ďalšie, verím, že sa bavíme o jednom, dvoch týždňoch,“ uviedol minister. Verí tiež, že zákon o strategických investíciách zabezpečí rýchle vybavenie prípadných námietok.
Pozitívne zmeny už pocítili aj obyvatelia Kysúc
Minulý rok bol na Kysuciach otvorený nový diaľničný privádzač, ktorý podľa Ráža zlepšil dopravnú situáciu v regióne a odbremenil mestské centrum od nákladnej dopravy. Pripravovaná výstavba D3 by mala prispieť k ďalšiemu skvalitneniu dopravného prepojenia regiónu a jeho napojenia na celoštátnu a medzinárodnú dopravnú sieť.