Parkovanie v mestách je čoraz náročnejšie, no hromadná doprava mnohých vodičov odrádza nízkou kultúrou cestovania. Slováci v diskusiách otvorene pomenovali hlavné dôvody, prečo sa autobusom a električkám radšej vyhýbajú.
Okrem častého meškania spojov im prekáža najmä agresivita spolucestujúcich, nedostatočná hygiena a ignorovanie základných pravidiel slušnosti. Píše o tom aj portál interez.
Situácia vo väčších slovenských mestách stavia obyvateľov pred ťažkú voľbu. Na jednej strane stoja preplnené cesty a nedostatok parkovacích miest, na druhej ponuka mestskej hromadnej dopravy, ktorá má byť ekologickejšou a rýchlejšou alternatívou.
Realita však často zaostáva za očakávaniami. Cestujúci sa pravidelne sťažujú na nespoľahlivosť. Údaje v mobilných aplikáciách často nesedia s informáciami na elektronických tabuliach a skutočný príchod vozidla je nezriedka úplne iný, čo v zimných mesiacoch spôsobuje značný diskomfort.
Technické problémy sú však len jednou stranou mince. Oveľa častejšie sa sťažnosti týkajú správania ostatných ľudí vo vozidlách. Cestovanie sa mení na test tolerancie, keď sú pasažieri nútení počúvať hlasné telefonáty cudzích ľudí. „Keď niekto nahlas telefonuje a rozoberá nepodstatné hlúposti,“ uviedla jedna z diskutujúcich ako príklad správania, ktoré ju dokáže najviac rozhnevať. K hluku sa často pridáva aj zanedbaná osobná hygiena niektorých cestujúcich, čo v uzavretom priestore znepríjemňuje cestu všetkým naokolo.
Konflikty o miesta na sedenie
Špecifickým problémom sú nepísané pravidlá obsadzovania sedadiel. Mnohí cestujúci majú skúsenosť s ľuďmi, ktorí považujú určité miesto za svoje a neváhajú vyvolať konflikt, ak si tam sadne niekto iný. Namiesto slušnej komunikácie nastupuje agresivita, nadávky a nevraživé pohľady.
Kultúra cestovania trpí aj pri samotnom nastupovaní. Základné pravidlo, že prednosť majú vystupujúci, sa v praxi často ignoruje. Ľudia na zastávkach sa tlačia do dverí skôr, než sa uvoľní priestor, čo zbytočne predlžuje pobyt vozidla v stanici a zvyšuje nervozitu.

Batohy a kolobežky
Sťažnosti smerujú aj na bezohľadnosť v priestore. Cestujúci s veľkými batohmi na chrbte si ich po nástupe neskladajú, čím nevedomky vrážajú do ostatných a blokujú priechod. Podobné problémy spôsobujú majitelia elektrických kolobežiek, ktorí s nimi manévrujú v preplnenom priestore, či psičkári nerešpektujúci povinnosť nasadiť zvieraťu náhubok.
Samostatnou kategóriou sú fajčiari, ktorí si potiahnu z cigarety tesne pred zatvorením dverí a dym vydýchnu až vo vnútri vozidla. K tomu sa pridávajú ľudia konzumujúci jedlo a nápoje, alebo tí, ktorí si bez zábran vykladajú nohy a tašky na sedadlá určené pre iných pasažierov.
Zmätočné lístky odrádzajú turistov
Kritika sa netýka len správania ľudí, ale aj nastavenia systému. Najmä v mestách ako Košice sa objavujú hlasy, že tarifný systém je neprehľadný. Pre turistu alebo občasného cestujúceho je náročné zorientovať sa v typoch lístkov a ich platnosti. Táto bariéra, spolu s nespoľahlivosťou spojov, vedie k tomu, že mnohí uprednostňujú drahšiu prevádzku dvoch áut v rodine pred využívaním hromadnej dopravy.


