V uplynulom polroku bol na Slovensku zaznamenaný nárast predaja elektromobilov o výrazných 64 %, čo sa však v porovnaní s ďalšími európskymi krajinami javí ako nebadateľný krok vpred. Záujemcov od kúpy elektromobilu odrádza cena, nedostatočná sieť nabíjacích staníc a náročnejšia prevádzková starostlivosť. Elektromobily a tzv. hybridy sú pritom čoraz dôležitejšie – nielen vo vzťahu k životnému prostrediu, ale aj v obchode medzi EÚ a zvyškom sveta.
V roku 2022 do kategórie elektromobilov a „hybridov“ spadalo 42 % všetkých dovezených automobilov, zatiaľ čo v prípade vývozu to bolo 26 %, oznámil v pondelok štatistický úrad Eurostat. V roku 2022 sa do EÚ doviezli hybridné a elektrické automobily v hodnote približne 37 miliárd eur v porovnaní s 29,1 miliardy eur v roku 2021. Čisto elektrické autá mali hodnotu 12,6 miliardy eur. Automobily s alternatívnymi pohonmi predané z EÚ do zvyšku sveta dosiahli hodnotu 59,1 miliardy eur. Na elektrické autá pripadala o niečo viac ako tretina z tejto sumy vo výške 22,4 miliardy eur.
Nevyužité peniaze z plánu obnovy by mali ísť na podporu elektromobility
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) opäť apeluje na vládu, aby nevyužité peniaze z plánu obnovy presmerovala na podporu elektromobility. Aktuálne údaje o predajoch elektromobilov za tretí kvartál 2023 podľa asociácie ukazujú, že Slovensko zaostáva už nielen v porovnaní s priemerom EÚ či ešte výraznejšie za západoeurópskymi krajinami. Slovensko predbehli už aj susedia z V4 či Rumunsko.
„Je to alarmujúci signál, ktorý ukazuje, že Slovensko si nemôže dovoliť strácať ďalší čas. Ešte aj v Turecku je podiel elektromobilov na nových predajoch päťnásobne vyšší ako u nás, a to tam ani nemajú dotačný program,“ konštatoval Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
SEVA už v minulosti predložila návrh, ktorý by v praxi fungoval na podobnom princípe ako v susednom Poľsku. Z navrhovanej sumy 45 mil. eur by bolo možné podporiť kúpu 9000 osobných elektromobilov, čo by v prepočte znamenalo dotáciu 5 000 € na každé vozidlo. V prípade nákladných automobilov by navrhovaná suma činila celkovo 10 mil. eur, z čoho by na jedno vozidlo v skupine N2 pripadalo maximálne 35 000 € a v skupine N3 maximálne 130 000 € s limitom 150 podporených vozidiel dokopy v oboch kategóriách.
Z hľadiska počtu využitých dotácií by pri osobných automobiloch nemala existovať horná hranica počtu dotovaných vozidiel pripadajúcich na jeden subjekt, zatiaľ čo pri nákladných vozidlách by mal byť zavedený strop 5 podporených automobilov na jeden subjekt.
V Poľsku či Rumunsku sa podarilo rozhýbať trh s elektromobilmi aj vďaka dotačným schémam. V Poľsku spustili program Mój elektryk už v máji 2021 a trvať má až do konca roku 2025. „Keď už aj Maďarsko, ktoré sa potýka s vážnymi inflačnými problémami, dokáže nájsť prostriedky na štátnu podporu elektromobility, nemôže existovať dôvod, prečo by Slovensko nemohlo urobiť to isté,“ zdôraznil Križanský v reakcii na avizované rozhodnutie Budapešti podporiť od novembra 2023 trh s elektromobilmi čiastkou 78 miliónov eur. A to v situácii, keď je podiel novopredaných elektromobilov v Maďarsku približne dvakrát vyšší ako na Slovensku.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)