Poľsko v adopcii elektromobility veľmi rýchlo predbehlo Slovensko a tento rozdiel sa výrazne zvyšuje (v 3. štvrťroku 2023 je podiel nových registrácií elektromobilov v Poľsku na úrovni 4,4 % oproti 2,5 % na Slovensku). Je realistické očakávať, že Poľsko dosiahne do konca roka 2023 hranicu 5 %.
Zaváži hlavne cena
V rebríčku preferovaných pohonov automobilov už tradične dominujú benzínové a naftové motory, čo je ovplyvnené nielen väčšou dôverou a predošlými skúsenosťami kupujúcich, ale aj širším výberom modelov, lepšou dostupnosťou predajných miest a predovšetkým cenou.
Inštitút environmentálnej politiky (IEP) uviedol, že pri porovnaní elektromobilov a áut so spaľovacím motorom patriacich do nižšej a strednej triedy možno konštatovať cenový rozdiel v rozpätí 65 % až 80 %, v prípade vyššej triedy sa ceny elektrických áut pohybovali v priemere o 13 % až 23 % vyššie ako pri spaľovacích motoroch.
Cenové bariéry by sa podľa predpokladov IEP mali znížiť po roku 2030 v dôsledku očakávaného poklesu cien batérií. Zreteľné cenové rozdiely by z automobilového trhu mali zmiznúť zdražením modelov so spaľovacím motorom ako dôsledok zavedenia pripravovaných emisných noriem v Európskej únii.
IEP zdôrazňuje, že zatiaľ čo elektromobil ukrojí z rodinného rozpočtu počas doby používania priemerne o 1500 € viac, inštitút odhaduje, že v roku 2025 sa kúpa a prevádzka elektrického auta nielenže cenovo vyrovná modelom so spaľovacím motorom, ale domácnosti dokonca ušetria v prepočte až 7 500 €.
Z druhej ruky
Z dlhodobých štatistík jednoznačne vyplýva, že Slováci uprednostňujú kúpu ojazdených automobilov pred novými vozidlami a tento vplyv sa prejavuje aj v prípade elektromobilov. Vo väčších autobazároch už nie sú raritou a zvýšila sa tiež frekventovanosť dovozu elektromobilov zo zahraničia.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)