Dlhé rady, drahé služby a pomalé procesy. Slovenská pošta sa vydala na cestu jednej z najväčších premien vo svojej histórii. Transformácia, ktorá by mala byť zavŕšená do roku 2028, má byť odpoveďou na dlhodobé problémy so stratovým hospodárením.
Ako sme informovali, aktuálne má Slovenská pošta až 1 365 pobočiek, pričom až tisíc z nich je dlhodobo v strate. Toto číslo ukazuje na obrovský problém efektivity a potrebu zásadného zásahu.
Franšízový model pošty
V praxi to znamená, že mnohé z týchto prevádzok zaniknú, prípadne sa zlúčia. Prvým krokom bude zatvorenie 26 pobočiek v krajských mestách a v 21 okresných mestách, následne sa optimalizácia rozšíri aj do ďalších regiónov, vrátane malých obcí. Cieľom však nie je len rušenie, ale premiestňovanie a zlúčovanie menších pobočiek do väčších, lepšie vybavených centier.
Zásadnou novinkou je prechod na franšízový model prevádzkovania pobočiek, ktorý už dlhodobo funguje napríklad v Česku, Rakúsku alebo Maďarsku. Slovenská pošta plánuje ponechať približne 400 vlastných kamenných pobočiek, zvyšok by mali spravovať externí partneri. Tými môžu byť:
- obce a samosprávy,
- malí podnikatelia,
- obchodné siete v regiónoch.
Ekonomicky neudržateľné pobočky
Výsledky kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR len potvrdzujú nevyhnutnosť transformácie, ktorú Slovenská pošta spustila s cieľom modernizovať služby, zvýšiť efektivitu prevádzky a zabezpečiť dlhodobú finančnú stabilitu podniku.
Výstupy z kontroly pošta využije pri nastavovaní opatrení, ktoré prispejú k jej udržateľnému fungovaniu v budúcnosti. Slovenská pošta vníma výsledky kontroly NKÚ SR ako dôležitý a prínosný podklad pre ďalší rozvoj spoločnosti. Kontrola pokrýva aj obdobie predchádzajúceho vedenia, a preto prináša cenný pohľad na jej vývoj v čase.
Proces premeny na pošte sa opiera o tri hlavné piliere. Jedným z nich je zmienené ukončenie prevádzok. Vo väčšine prípadov išlo, resp. ide o slabé pošty, klientmi málo využívané, ale čoraz nákladnejšie.
„Vidiecke pošty, ktoré sú už dnes ekonomicky neudržateľné z dôvodu nízkej návštevnosti, pretransformujeme na franšízy po vzore viacerých európskych krajín, kde takýto systém funguje už dlhé roky. Zároveň upratujeme v prevádzke, kde je nevyhnutné zjednodušiť obrovské a neprehľadné portfólio služieb. Transformácia starého modelu fungovania pošty zahŕňa aj zavedenie zmiešaného doručovania, využívania samoobslužných kioskov, či rozšírenie siete BalíkoBOXov cez partnerské samoobslužné zariadenia,“ zdôraznil pre TASR komunikačný tím Slovenskej pošty v reakcii na správu NKÚ.
Stabilizácia hospodárenia
Snahou vedenia je v rámci tretieho piliera transformácie investovať do digitalizácie a inovácií, aby sa z pošty stala moderná firma.
„Našou prioritou v nasledujúcich rokoch je stabilizovať hospodárenie a postupne vytvárať predpoklady na to, aby sme v roku 2028, kedy by mala byť transformácia ukončená, dosiahli ziskové hospodárenie,“ dodala pošta.
Z kontroly NKÚ SR vyplýva, že Slovenská pošta potrebuje zásadný ozdravný proces. Ku koncu minulého roka dosiahla jej celková strata takmer 66,5 milióna eur a priblížila sa tak k úrovni tretiny základného imania. Spoločnosť mala štyri nesplatené úvery v celkovom objeme 51,5 milióna eur.

 
                                    
 
			        
 
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			                 
			                 
			                 
			                 
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			         
			        