Ísť na poštu je pre mnohých Slovákov ako vyjsť na galeje. Dlhé rady, drahé služby a pomalé procesy. No Slovenská pošta sa vydala na cestu jednej z najväčších premien vo svojej histórii. Transformácia, ktorá by mala byť zavŕšená do roku 2028, má byť odpoveďou na dlhodobé problémy so stratovým hospodárením. Aktuálne má pošta až 1 365 pobočiek, pričom až tisíc z nich je dlhodobo v strate. Toto číslo ukazuje na obrovský problém efektivity a potrebu zásadného zásahu.
V praxi to znamená, že mnohé z týchto prevádzok zaniknú, prípadne sa zlúčia. Prvým krokom bude zatvorenie 26 pobočiek v krajských mestách, následne sa optimalizácia rozšíri aj do ďalších regiónov vrátane okresných miest a malých obcí. Cieľom však nie je len rušenie, ale premiestňovanie a zlúčovanie menších pobočiek do väčších, lepšie vybavených centier. Tie by sa mali nachádzať na frekventovaných miestach, ako sú obchodné centrá, s dôrazom na:
- lepšiu dostupnosť MHD,
- vyšší komfort pre zákazníkov,
- predĺžené otváracie hodiny.
„Snažíme sa vnímať, aké sú trendy v okolitých krajinách, ako použiť AI, ako použiť automatizáciu a robotizáciu,“ tvrdí generálny riaditeľ pošty Vladislav Kupka na TA3.
Franšízový model
Zásadnou novinkou je prechod na franšízový model prevádzkovania pobočiek, ktorý už dlhodobo funguje napríklad v Česku, Rakúsku alebo Maďarsku. Slovenská pošta plánuje ponechať približne 400 vlastných kamenných pobočiek, zvyšok by mali spravovať externí partneri. Tými môžu byť:
- obce a samosprávy,
- malí podnikatelia,
- obchodné siete v regiónoch.
Takýto model prináša nižšie náklady a zároveň umožňuje udržať prítomnosť poštových služieb aj tam, kde by boli inak zrušené. „Zmeny umožnia zachovať tradičné služby aj v ekonomicky slabších lokalitách,“ uviedli predstavitelia Slovenskej pošty. V Česku už funguje viac než tisíc franšízových poštových bodov, ktoré si ľudia pochvaľujú pre ich dostupnosť a flexibilitu.
Transformácia pošty sa netýka len budov a zamestnancov. Plánuje sa rozsiahla technologická modernizácia, ktorá má doručovanie zásielok posunúť na vyššiu úroveň. Medzi najzaujímavejšie inovácie patria:
- testovanie autonómneho doručovacieho vozidla v pešej zóne v Bratislave,
- príprava na doručovanie pomocou bezpilotných dronov,
- využitie umelej inteligencie v triediacich centrách.
Transformácia namiesto konca
Pošta zároveň vybavuje svojich doručovateľov novými multifunkčnými zariadeniami. Tie im umožnia vykonávať množstvo úkonov priamo u zákazníka – od vyplácania dôchodkov až po platobné operácie či administratívu pre rôzne inštitúcie.
Cieľom je zabezpečiť, aby zákazník nemusel ísť na poštu, ale pošta prišla za ním. Tento model má znížiť čakacie doby, zvýšiť spokojnosť ľudí a zároveň zefektívniť celý proces doručovania.
Pošta tvrdí, že nejde o zánik, ale o transformáciu do modernej služby prispôsobenej dnešnej dobe. No pôvodná predstava klasickej pošty, akú Slováci poznajú desiatky rokov, sa postupne vytráca. Tento proces bude pomalý, ale nevyhnutný, ak má štátny podnik prežiť v čoraz konkurenčnejšom prostredí digitálnych riešení.
Reakcie opozície
Podľa Progresívneho Slovenska je to ďalší krok k jej úplnému kolapsu. Stav logistického centra v Bratislave je kritický, mnohé pobočky sú technicky a vizuálne zastarané a štát za takmer dve dekády neurobil zásadné kroky na ich modernizáciu. Namiesto potrebnej reformy štát pristupuje k škrtnutiu služieb bez reálnej náhrady, čo podľa PS oslabuje konkurencieschopnosť pošty a ohrozuje verejnú službu, ktorá je kľúčová najmä pre menšie mestá a obce.Uvádzajú na svojej sociálnej sieti.
Rušenie pôšt, ktoré má začať 1. augusta 2025 a pokračovať ďalšími vlnami, sa týka viacerých lokalít v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici, Nitre, Prešove, Trenčíne, Trnave a Žiline. PS preto vyzýva vládu, aby namiesto likvidácie Slovenskej pošty urýchlene prijala komplexný plán jej digitalizácie, modernizácie a systémovej obnovy infraštruktúry. Len tak je podľa nich možné zabezpečiť kvalitné a dostupné poštové služby pre všetkých občanov.
Pobočky ktorých sa to má dotknúť
PS ďalej pridali aj zoznam pobočiek, ktorých sa má dotknúť rušenie, mali by to byť následujúce:
- Banská Bystrica 8 (Horná 113) – od 1.8.2025
- Banská Bystrica 6 (Šálková) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 23 (Vlčie Hrdlo) – od 1.8.2025
- Bratislava 3 (Tomášikova) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 17 (Blumentálska) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 22 (Kašmírska) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 25 (Záhradnícka) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 32 (Sibírska) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 45 (Dúbravská cesta) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 212 (Seberíniho) – zrušenie v ďalšej fáze
- Bratislava 213 (Čiernovodská) – zrušenie v ďalšej fáze
- Košice 4 (Komenského) – od 1.8.2025
- Košice 5 (Pri prachárni) – od 1.8.2025
- Košice 10 (Trieda SNP) – od 1.8.2025
- Košice – železiarne (U.S. Steel)- od 1.8.2025
- Košice 14 (Mliečna) – od 1.9.2025
- Prešov 3 (Sabinovská) – od 1.8.2025
- Prešov 10 (Volgogradská) – zrušenie v ďalšej fáze
- Nitra 7 (Hlavná) – od 1.9.2025
- Nitra 5 (Novozámocká) – zrušenie v ďalšej fáze
- Trenčín 3 (Šoltésovej)- od 1.9.2025
- Trnava 5 (Sereďská) – od 1.9.2025
- Trnava 8 (Mozartova) – od 1.9.2025
- Žilina 9 (Hlavná) – od 1.9.2025
- Žilina 3 (Na lány) -zrušenie v ďalšej fáze