Na Slovensku sa črtá zmena, ktorá sa dotkne státisícov vodičov. Európska komisia prišla s návrhom, podľa ktorého by všetky osobné vozidlá a dodávky staršie ako 10 rokov museli absolvovať technickú kontrolu každý rok. Ide o návrh, ktorý vyvoláva vášne nielen medzi motoristami, ale aj medzi politikmi, píše portál Autoviny.
Brusel pritvrdzuje, Slováci sa búria
Aktuálne platí na Slovensku pravidlo, že po štyroch rokoch od kúpy vozidla ide auto na prvú STK a následne každé dva roky. Tento režim by sa však pre staršie autá mal výrazne sprísniť. Ak návrh prejde, ročná kontrola sa stane novým štandardom pre vozidlá staršie ako dekáda.
Cieľom Európskej komisie je zvýšiť bezpečnosť na cestách, obmedziť podvody s upravenými tachometrami a prispieť k lepšej kvalite ovzdušia. Zároveň ide o súčasť širšej iniciatívy EÚ, ktorá chce do roku 2030 znížiť počet úmrtí a vážnych nehôd na cestách o polovicu.
Pokuta až 330 eur, ak na STK zabudnete
Majitelia vozidiel, ktorí technickú kontrolu neabsolvujú včas, si môžu pripraviť peňaženky. Pokuta za jazdu bez platnej STK môže dosiahnuť až 330 eur. Ak však vodič zareaguje rýchlo – do 15 dní kontrolu vykoná a pokutu uhradí – sankcia klesne na 110 eur. Ani to však nie je malá suma, najmä ak si uvedomíme, že povinnosť STK sa môže predĺžiť na každoročnú záležitosť.
Slovenský vozový park je starý – zmeny pocíti väčšina
Slováci jazdia na autách, ktoré majú v priemere približne 15 rokov. To znamená, že ak by nový systém prešiel, väčšina vodičov bude musieť absolvovať STK každý rok – podobne ako je to dnes v prípade taxikárov. To by znamenalo nielen viac času stráveného na kontrolách, ale aj vyššie výdavky.
Zástancovia návrhu tvrdia, že staršie autá sú častejšie opotrebované a predstavujú väčšie riziko na cestách. Kritici však oponujú, že väčšinu nehôd spôsobuje nepozornosť, rýchla jazda alebo porušovanie pravidiel, nie samotný technický stav vozidla.
Stanice STK budú mať plné ruky práce
Aj keď sa zmena zatiaľ len prerokúva, v prípade schválenia môže dôjsť k výraznému nárastu počtu vozidiel, ktoré budú každoročne potrebovať kontrolu. Stanice STK tak môžu očakávať vyšší nápor zákazníkov – čo síce poteší ich majiteľov, no môže spôsobiť problémy s kapacitami.
V praxi by zavedenie tohto opatrenia mohlo trvať aj niekoľko rokov. Príkladom je Francúzsko, kde sa povinné kontroly motocyklov zavádzali štyri roky. Je preto možné, že aj u nás bude implementácia nových pravidiel otázkou dlhších legislatívnych procesov a kompromisov medzi štátmi.