Slovensko stále nemá priame dotácie na kúpu elektromobilov, no nedávny britský program ukazuje, ako by podobná podpora mohla sprístupniť elektrické autá aj ľuďom s nižším rozpočtom. Otázkou zostáva, či vláda dokáže efektívne cieliť podporu na sociálne znevýhodnené skupiny.
Britský model ukazuje, že jednoduchý a adresný systém dokáže rýchlo stimulovať trh a motivovať výrobcov k úpravám ponuky. Slovensko stojí pred možnosťou zrýchliť transformáciu dopravy a znížiť emisie. Informuje o tom portál Autoviny.sk.
Britský príklad: 5 000 eur priamo pri kúpe
Vláda Veľkej Británie nedávno spustila program, ktorý na kúpu cenovo dostupných elektromobilov vyčlenil 650 miliónov libier (viac ako 751 miliónov eur). Kupujúci môžu získať 5 000 eur priamo pri kúpe, pričom cena auta nesmie prekročiť 43 000 eur.
Program je zatiaľ v príprave a automobilky musia preukázať, že ich modely spĺňajú ekologické kritériá. Oznámenie programu okamžite zvýšilo dopyt po vozidlách v cenovej kategórii pod hranicou dotácie, no rast predaja zaznamenali aj drahšie modely.
Reakcie výrobcov automobilov
Na nový britský systém zareagovali aj automobilky. Čínski výrobcovia ponúkli zľavy vo výške štátnej podpory, hoci ich modely nemusia byť v programe oficiálne zahrnuté.
BYD neznížil ceny, no ponúka päťročnú bezplatnú údržbu elektromobilu. Európske a kórejské značky, ako Alfa Romeo či Kia, začali poskytovať vyššie zľavy na svoje elektrické modely, čím chcú udržať konkurencieschopnosť.

Dotácie ako cesta k rozšíreniu elektromobility
Odborníci už dlhšie tvrdia, že priame dotácie by mohli urýchliť rozšírenie elektromobility aj na Slovensku. Doterajšia podpora bola najmä nepriama a v porovnaní s mnohými štátmi EÚ výrazne slabšia.
„Priame dotácie, ktoré smerujú k zákazníkom, sú silným nástrojom. Kľúčové je, aby boli dostupné v nižšom a strednom cenovom segmente. Tam sa ukáže, či je prechod na elektromobilitu realistický pre široké vrstvy obyvateľstva,“ povedal Philipp Sayler von Amende zo britskej platformy Carwow.
Sociálne cielené dotácie znižujú emisie
Ak by Slovensko zaviedlo systém dotácií zameraný na domácnosti s nižšími príjmami, transformácia dopravy by sa mohla zrýchliť a emisie áut výrazne klesnúť. Britský príklad ukazuje, že jednoduchý, adresný a rýchly systém dokáže motivovať nielen motoristov, ale aj samotných výrobcov.
