Tunel Višňové – kľúčová stavba na trase D1 – sa po rokoch čakania dostáva do finále. Národná diaľničná spoločnosť potvrdila, že najdlhší cestný tunel na Slovensku bude pre motoristov otvorený ešte pred Vianocami. Pred samotným spustením do prevádzky však prebiehajú posledné testy, bezpečnostné cvičenia aj prípravy na sprístupnenie tunela širokej verejnosti.
Diaľničný úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou sa dostáva do záverečnej fázy príprav. Práve jeho dominantou je tunel Višňové, ktorý so svojou dĺžkou 7,5 kilometra prekoná všetky doterajšie domáce rekordy. Celý úsek má 13,5 kilometra a predstavuje významnú časť budúceho prepojenia Bratislavy s Košicami.
NDS oznámila, že úsek plánuje sprevádzkovať 22. decembra, teda v avizovanom predvianočnom termíne. V ten istý deň má prebehnúť aj tradičné prestrihnutie pásky, na ktorom sa môže zúčastniť aj verejnosť. Záujemcovia sa môžu prihlásiť do 15. decembra.

Bezpečnostné testy preverili technológie aj pripravenosť tunela
Záchranné zložky uskutočnili v tuneli rozsiahle cvičenie, ktoré simulovalo dopravnú nehodu. Hasiči aj zdravotníci v rámci skúšky preverili fungovanie technológií, únikových trás a reakciu systémov riadenia bezpečnosti. Podľa NDS ide o kľúčovú podmienku pred spustením tunela do ostrej prevádzky.
„Každý deň usilovne pracujeme na tom, aby bol tunel Višňové pripravený na otvorenie. Počítame dni,“ uviedla spoločnosť na sociálnej sieti.
Diaľničiari zároveň informovali, že hľadajú spôsob, ako umožniť verejnosti prejsť si tunel ešte predtým, ako ním vyrazia prvé autá. Podrobnosti o termíne a forme sprístupnenia majú byť zverejnené neskôr.

Finálny termín stále platí, no nečakané komplikácie nie sú vylúčené
Minister dopravy Jozef Ráž sa k termínu otvorenia vyjadril opatrne optimisticky. Zdôraznil, že na dokončenie je potrebné zvládnuť ešte viacero úkonov, no ak pôjde všetko podľa plánu, 22. december ostáva v platnosti. Zároveň pripomenul, že pri veľkých stavbách sa môže objaviť aj nečakaná komplikácia.
Tunel Višňové patrí medzi technologicky najnáročnejšie projekty na Slovensku. Prechádza náročným geologickým prostredím Lučanskej Malej Fatry, pričom na niektorých miestach sa nad tunelom nachádza až 280 metrov masívu. V tuneli je zabudovaný aj 100-metrový vertikálny komín, ktorý bol súčasťou pôvodného plánu vetrania.

Zaujímavé je aj samotné výškové riešenie tunela. Západný portál pri Lietavskej Lúčke je o vyše 100 metrov vyššie ako východný. Vodiči po vstupe do tunela najskôr približne 700 metrov stúpajú v 3 % sklone, následne takmer 7 kilometrov klesajú v sklone 2,5 %.
Po uvedení do prevádzky by mal úsek výrazne zlepšiť plynulosť dopravy v regióne a odľahčiť frekventovanú cestu I/18 v okolí Strečna. Ide o ďalší krok k plnohodnotnému diaľničnému spojeniu západu a východu Slovenska.


