Naša krajina zaspala dobu. Nielen ekonomicky, ale aj technologicky. Slovensko momentálne zažíva veľké zaostávanie v oblasti elektromobility. Kým ostatné krajiny Európskej únie dynamicky napredujú, u nás je vývoj takmer neviditeľný. Na cestách sa ku koncu roka 2024 nachádzalo len približne 15 500 elektrických vozidiel, čo predstavuje len zlomok toho, čo bolo pôvodne plánované.
Ministerstvo hospodárstva rátalo so 7 % podielom elektromobilov, čo by znamenalo vyše 22 000 áut, realita je však ďaleko za očakávaniami. Elektrické vozidlá u nás tvoria iba 0,3 % všetkých automobilov – zatiaľ čo v Nórsku ide až o 93 %, vo Švédsku o 60 % a v susednom Rakúsku približne 25 %.
Slovensko sa tak ocitá na samotnom konci rebríčka pripravenosti na elektromobilitu. Dôvodom nie je len slabý záujem ľudí, ale najmä systémové zlyhania – chýba koordinácia, aktuálna stratégia aj konkrétne kroky. Zatiaľ čo Európa podporuje prechod na čistú mobilitu, Slovensko riskuje, že príde o milióny eur z eurofondov, ktoré sú určené práve na podporu ekologickej dopravy.
Už aj predseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrassy vyjadril: „Elektromobilita bude bezpochyby zohrávať kľúčovú úlohu v transformácii dopravy aj energetiky. Som presvedčený, že Slovensko by sa malo zamerať na lepšiu koordináciu opatrení, podporu inovácií a efektívne využívanie zdrojov.“
Meškáme a nevieme kam kráčame
Jedným z najväčších problémov je nedostatočne rozvinutá infraštruktúra. Na konci roka 2024 bolo na Slovensku 2 424 verejných nabíjacích bodov, čo zatiaľ kapacitne postačuje – približne jeden bod na 6 elektromobilov. No problémom nie je len počet staníc, ale hlavne chaos v ich plánovaní a rozmiestnení. Navyše chýbajú aktuálne údaje a krajina mešká s podaním povinných informácií Európskej komisii, čo vytvára riziko, že nebude schopná efektívne využiť dostupné financie z plánu obnovy.
Slovensko tiež nevyčlenilo žiadny orgán, ktorý by bol zodpovedný za poskytovanie dát o nabíjacích bodoch a elektrických vozidlách. Európska únia pritom požaduje, aby boli údaje o infraštruktúre transparentne dostupné a pravidelne aktualizované. Ak Slovensko nesplní požiadavky do polovice roka 2026, môže prísť o celý balík peňazí, ktorý bol určený na výstavbu nabíjacích staníc.
Zastarané plány a slabá podpora
Kontrola zo strany Najvyššieho kontrolného úradu odkryla aj ďalšie vážne nedostatky. Národná stratégia elektromobility bola naposledy aktualizovaná v roku 2015 a akčný plán, ktorý z nej vychádza, nereflektuje ani technologický pokrok, ani súčasné pravidlá a smernice EÚ. Okrem toho nové nastavenie cien elektrickej energie znevýhodňuje prevádzkovateľov nabíjacích staníc, čo odrádza súkromných investorov od budovania siete.
Značná časť registrácií elektromobilov dnes pripadá na právnické osoby, pričom až polovica všetkých elektrických áut jazdí v Bratislavskom kraji. To naznačuje, že v iných regiónoch Slovenska podpora takmer neexistuje. Chýba zjednotený prístup a jasne stanovené ciele. Bez ich definovania nebude možné napredovať a dobehnúť ani najbližších susedov. V hre pritom nie sú len ekologické záväzky, ale aj konkurencieschopnosť celej krajiny. Aj kontrola potvrdila dlhodobý problém Slovenska, a to, že sa nedarí výraznejšie zlepšiť čerpanie európskych fondov,“ dodal šéf NKÚ. Bez toho bude budúcnosť Slovenka nie, že neistá, ale s istotou neblahá.