Slovensko si v Bruseli poriadne „dupalo“ a bol to víťazný ťah. Z kasy Európskej únie (EÚ) sme si zabezpečili mimoriadne štedrý balík – viac než 135 miliónov eur. Tieto financie sú určené na kompletnú premenu a skvalitnenie železničnej infraštruktúry, no hlavne na rapídne zvýšenie ochrany vlakovej prepravy. Európska komisia (EK) odsúhlasila projekty pre našu krajinu cez dôležitý Nástroj na prepojenie Európy (CEF).
O oficiálnom podpise grantovej zmluvy a konkrétnych zámeroch sa verejnosť dozvedela na východe Slovenska, v Košiciach. Pri tejto príležitosti sa zišli kľúčoví funkcionári z Ministerstva dopravy SR (MD), EK a šéfovia železničných podnikov – Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo).
„Dnes je ten zlomový okamih, kedy spečaťujeme dohody s Európskou komisiou v hodnote 135 miliónov eur, ktoré nám umožnia zmodernizovať železnice a posilniť bezpečnostné opatrenia v doprave. Európske zdroje dlhodobo prispievajú k zlepšovaniu stavu a spoľahlivosti našej železničnej siete. Vďaka našej svedomitej príprave a vysokej kvalite projektov sa Slovensko v tomto kole výziev CEF zaradilo medzi najúspešnejšie štáty EÚ,“ nadšene vyhlásila štátna tajomníčka MD, Denisa Žiláková.

Slovensko tak získalo celých osem percent z prostriedkov, ktoré boli v rámci tejto výzvy z CEF určené pre všetkých 27 členských krajín Európskej únie.
Milióny menia koľaje
Najväčší kus koláča získa úsek trate Spišská Nová Ves – Spišské Tomášovce, na ktorého revitalizáciu je vyčlenených až 96,7 milióna eur. Masívne investície (27,3 milióna eur) smerujú aj na pripravovanú premenu a zlepšenie trate Košice – Čierna nad Tisou. Súčasťou tohto projektu je aj obnova trakčnej meniarne v Ruskove a výhybne v Barci.
ZSSK a ZSSK Cargo si tiež prilepšia: každá spoločnosť obdrží sumu prevyšujúcu päť miliónov eur na implementáciu pokrokového ochranného systému ETCS do svojich súprav.
ETCS
Systém ETCS (European Train Control System) predstavuje revolučnú technológiu. Automaticky totiž kontroluje rýchlosť a pohyb vlakov, čím účinne predchádza kritickým situáciám. Ak sa na trati vyskytne akákoľvek prekážka, dokáže vlak samostatne spomaliť alebo úplne zastaviť. Týmto krokom sa zásadne zvyšuje bezpečnosť vlakovej prevádzky, potvrdilo ministerstvo. Je to jednotný celoeurópsky štandard, ktorý sa postupne zavádza v celej Únii s cieľom zvýšiť bezpečnosť a plynulosť železničného spojenia cezhranične.
„Inštalácia systému ERTMS/ETCS do nákladných rušňov je kľúčovým prvkom pre posilnenie bezpečnosti a hladkého chodu medzinárodnej vlakovej dopravy. Vďaka podpore Európskej komisie môžeme inovovať 23 našich lokomotív a pripraviť ich na plnohodnotné fungovanie v rámci európskej siete TEN-T. Táto obnova nám prinesie zjednodušenie cezhraničnej prepravy, zníženie prevádzkových nákladov a zvýši spoľahlivosť nákladnej dopravy. Je to významný krok k tomu, aby slovenská nákladná železnica bola konkurencieschopná, ekologická a úplne v súlade s európskymi normami,“ uzavrel Miroslav Hopta, člen predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia.

