Coop Jednota si roky udržuje prvenstvo, ktorému dopomáha aj 25 regionálnych družstiev, pričom výrobky si vyberá sama od miestnych dodávateľov.
„Aktívne vyhľadávame nových dodávateľov, zjednodušujeme im vstup do našej siete a podporujeme ich rast – či už technicky, logisticky, alebo marketingovo. V niektorých kategóriách však stabilní slovenskí dodávatelia jednoducho chýbajú,“ hovorí riaditeľka sekcie obchodu Renáta Peťovská. Tvrdí tiež, že chýba stratégia v posilnení konkurencieschopnosti potravinárstva.
Tesco, ktoré o sebe tvrdí, že predalo najviac slovenských výrobkov, sa odvoláva na čiastku viac než 550 miliónov eur bez DPH.
„Pri výbere dodávateľov je pre nás prvoradá potravinová bezpečnosť, kvalita tovaru a reputácia dodávateľa. K všetkým pristupujeme rovnocenne a majú rovnaké podmienky na dodávanie. Ak je viacero dodávateľov na rovnakej úrovni, uprednostňujeme produkty zo Slovenska,“ ozrejmila PR manažérka Tesca Mária Zerzanová.

Reťazec podporuje aj regionálnych pekárov, mliekarne, producentov vajec a hydiny a ako jediný na trhu má v ponuke aj divinu z našich lesov.
Intenzívne hľadajú lokálnych producentov
Najmenší podiel domácich produktov dosiahol Lidl, ktorý však argumentuje, že sa stav zlepšuje. Reťazec nielen predáva, ale aj exportuje naše potraviny do zahraničia. Len v roku 2024 exportoval výrobky viac ako 100 miliónov eur.
„Naším cieľom je ďalej zvyšovať podiel slovenských produktov. Stále hľadáme a propagujeme domácich dodávateľov, ktorí sa môžu prihlásiť prostredníctvom formulára na našej webovej stránke,“ uviedol.
Kaufland potvrdil pokles v sortimente domácej produkcie, ale do povedomia dáva prieskum agentúry GfK, ktorá určila tento reťazec za víťaza s najväčším počtom slovenských položiek na trhu, až 5 650.
„Medziročné nárasty alebo poklesy určitých výrobkov sú prirodzenou súčasťou obchodu. V prípade poklesu môže ísť aj o ukončenie výroby zo strany dodávateľa. Naša spoločnosť dlhodobo rozvíja projekty na podporu slovenských výrobcov,“ vysvetlila hovorkyňa Kauflandu Nikoleta Lörincová.
Napĺňanie cieľov
Biedronka, ktorá sa na slovenskom trhu len rozrastá, zaskočila pomerne vysokým podielom, až 44 percent slovenských výrobkov, čím prekonala aj etablované značky reťazcov.
„Ešte pred vstupom na slovenský trh bolo naším cieľom prinášať slovenským zákazníkom kvalitné potraviny, a to aj od slovenských výrobcov. Teší nás, že sa nám tento cieľ darí napĺňať,“ znie stanovisko tlačového oddelenia.
Predajne Fresh, ktorá patrí skupine Labaš, zvýšila predaj slovenskej produkcie na doposiaľ 52 percent. Obchodný riaditeľ Martin Labaš to vysvetľuje stabilnou podporou našich výrobcov.
„Uvedomujeme si, že slovenskí výrobcovia často čelia obmedzeniam v kapacitách a cenách, ktoré sú dané veľkosťou trhu a výrobnými možnosťami. Nie vždy je preto možné zabezpečiť požadované objemy pri zachovaní konkurencieschopnej ceny a kvality,“ uviedol.
Spoluprácu s lokálnymi dodávateľmi je navyše ekologická, keďže potraviny neputujú stovky či tisíce kilometrov. Naši výrobcovia dokážu splniť objemové, kvalitatívne a cenové požiadavky.
Reťazce Terno/Kraj a Billa na otázky o výsledkoch prieskumu nereagovali.