Bývalá poslankyňa Národnej rady SR Romana Tabaková sa pustila do ostrých útokov na europoslankyňu Veroniku Cifrovú Ostrihoňovú. Podľa nej nejde len o nevinnú účasť v kampani Chcem tu zostať, ako Ostrihoňová prezentuje, ale o zámerné zapojenie do politickej propagandy. Tabaková označila Ostrihoňovú za „falošnú a zapredanú političku“ a tvrdí, že verejnosť je klamaná ohľadom výšky odmien, ktoré moderátorka dostávala za propagáciu kampane na sociálnych sieťach. Podľa exposlankyne išlo o výrazne vyššie sumy než len pokrytie cestovných nákladov.
Tabaková otvorene kritizovala aj spôsob, akým Progresívne Slovensko podľa nej „hrá podvodom a zavádzaním“, a upozornila, že zahraničné financovanie kampaní, vrátane údajného príspevku britskej agentúry Zinc Network pre Memo 98, mohlo ovplyvniť volebnú mobilizáciu mladých voličov pred parlamentnými voľbami v roku 2023. Píše Pluska.sk.
Podľa investigatívneho portálu Declassified UK šlo o stovky influencerov v strednej a východnej Európe, pričom kampaň bola koordinovaná cez londýnsku agentúru a financovaná sumou až 10 miliónov libier.
„Súčasťou práce bola kampaň na mobilizáciu mladých voličov v slovenských voľbách v roku 2023. Tieto voľby nakoniec vyhrala ľavicová nacionalistická strana Smer Roberta Fica, ktorá je vnímaná ako ‚proruská‘ a ‚závislá od starších voličov‘ – v porovnaní s mladšou, proeurópsky orientovanou stranou Progresívne Slovensko,“ písali novinári.
Na Slovensku sa tieto peniaze údajne použili na podporu kampane Chcem tu zostať, ktorej ambasádorkou bola práve Ostrihoňová. Grant od Zinc Network v hodnote viac než 63-tisíc eur pre Memo 98 je verejne dostupný v účtovnej uzávierke.
Podľa britskej agentúry boli zapojené aj ďalšie slovenské organizácie, ako Adapt Institute, s ktorým Ostrihoňová v minulosti spolupracovala. Europoslankyňa však vyhlásila, že sa jednalo o dobrovoľnú aktivitu a za účasť nedostala žiadne finančné ohodnotenie od britskej vlády či agentúry Zinc Network.
Romana Tabaková zverejnila aj rozsiahly zoznam ľudí, influencerov a organizácií, ktoré sa podľa nej podieľali na kampani. Medzi nimi spomenula známe osobnosti, športovcov aj sociálne siete, a uviedla, že celková hodnota kampane mohla presiahnuť zákonom stanovený limit na predvolebnú kampaň, ktorý je tri milióny eur. Podľa exposlankyne tak kampaň presiahla bežné rámce a mohla byť vnímaná ako nástroj ochrany záujmov zahraničnej mocnosti. Spomenula mená ako Iveta Radičová, Veronika Cifrová Ostrihoňová a hokejista Michal Handzuš, medzi influencermi spomenula Sajfu, Vedátora, Yakshu, Janku Kovalčíkovú, Jána Koleníka, Evelyn, Fera Joke a stránku Zomri.
Kauza sa dostala aj na politickú úroveň.

Premiér Robert Fico spolu s ministrom zahraničných vecí Jurajom Blanárom oznámili, že predvolajú britského veľvyslanca, a ak nedostanú uspokojivé odpovede, plánujú osloviť predsedníčku Európskej komisie a premiérov členských štátov. Verejná mienka je rozdelená, pričom odborníci a politickí komentátori upozorňujú na potenciálne riziko zahraničného zasahovania do volieb prostredníctvom kampaní, ktoré využívajú influencerov a mediálne platformy.
Otázniky preto ostávajú: bola kampaň Chcem tu zostať legitímnou občianskou iniciatívou, alebo sofistikovanou formou zahraničného ovplyvňovania volebných procesov? Verejnosť aj politici očakávajú podrobné vysvetlenia britskej diplomacie.