Steve Schreiber, bývalý komerčný pilot a známy letecký analytik, vysvetľuje vo videu na YouTube postup, ktorý mnohí prehliadli a mohol by byť kľúčom k vysvetleniu príčin pádu. Objavili sa totiž nové videozáznamy, na ktorých si všimol detail na bruchu lietadla.
Šlo o aktivovanie takzvaného Ram Air Turbine (RAT), zariadenia, ktoré piloti používajú iba v okamihoch veľmi vážnej núdze, kedy príde lietadlo o elektrické či hydraulické systémy.
Ďalším dôvodom na jeho nasadenie je aj zlyhanie oboch motorov, ako tomu bolo v prípade pádu tohto lietadla.
„Je to ako malý dvojlistý motorček, ktorý vyskočí z brucha lietadla a má za úlohu zachrániť, čo sa dá,“ ozrejmil Schreiber. „Na videu je vidno malý sivý bod – práve to je RAT,“ dodáva.
Objavili obe čierne skrinky
Schreiber si domnieva, že najpravdepodobnejším dôvodom tragédie mohol byť dvojitý výpadok motorov, kvôli ktorému aktivovali piloti núdzový systém. Vo videu je počuť zvuk, ktorý je príznačný pre tento systém. Ide o akési bzučanie pripomínajúce malé vrtuľové lietadlo.

Začiatkom tohto týždňa pátracie tímy našli na mieste minulotýždňovej havárie lietadla už aj druhú čiernu skrinku. Prvá čierna skrinka, tzv. zapisovač letových údajov, bola nájdená už pred časom. Vyšetrovatelia nehody dúfajú, že obe čierne skrinky im teraz pomôžu zistiť, čo sa stalo uplynulý štvrtok.
Na druhej čiernej skrinke sa nachádzajú hlasové záznamy v kokpite, spoločne s komunikáciou pilotov, okolitého ruchu či rozozvučania výstražných indikátorov.
Zdroj: X/@Turbinetraveler
Pilot označený za hrdinu
V čase nehody boli pritom podmienky na let ideálne – viditeľnosť bola dobrá, počasie stabilné a vietor len mierny. Havarované lietadlo mal riadiť skúsený kapitán s viac ako 8 200 nalietanými hodinami, zatiaľ čo druhý pilot disponoval praxou v rozsahu približne 1 100 hodín. Stroj typu Boeing 787-8 Dreamliner je schopný prepraviť až 300 cestujúcich.
Po vzlete zazneli posledné slová pilota: „Ťah nedosiahnutý… padáme… Mayday! Mayday! Mayday!“ Zhruba 17 sekúnd skúsení piloti zúfalo bojovali s manévrovaním stroja, ktorý sa im už nepodarilo udržať vo výške.
Napriek tomu, že o život prišlo vyše dve stovky cestujúcich, kapitána Sumeeta Sabharwala označujú za hrdinu. V poslednom momente totiž dokázal odkloniť lietadlo od trojposchodovej obytnej budovy, v ktorej bývali viaceré rodiny. Explózia 90 ton leteckého paliva síce zapríčinila mohutný požiar, 18 rodín z obytného domu incident prežilo.
Teraz sa už len čaká na výsledky záznamov z čiernych skriniek, ktoré by mali priniesť vysvetlenie súhry udalostí, ktoré spôsobili túto veľkú tragédiu. Ak zo zistení vyplynie, že za nehodou je dvojité zlyhanie motorov, pravdepodobne bude nasledovať globálna kontrola modelu Boeing 787 a kontrola všetkých známych problémov, ktoré môžu viesť k podobným scenárom.