Spor o názov skončil na súde: Prečo Porsche „ukradlo“ legendárny názov?

Spory medzi automobilkami kvôli názvom modelov bývajú skôr pravidlom, ako výnimkou. Zdroj: Pexels/Matej, Quentin Martinez
Reklama

Vymyslieť názov automobilu nie je jednoduchá úloha, a ak by sa niekto chcel inšpirovať u konkurencie, pravdepodobne by skončil na súde.

Spory o názvy modelov áut sú jednou z tých tém, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako niečo, čo sa bežného vodiča vôbec netýka, píše web autoživě.cz. A keď sa nad tým zamyslíme, vlastne to tak aj je. Spor o názov auta je väčšinou niečo, čo sa zákazník, bežný človek, dozvie až oveľa neskôr. Keď si ale uvedomíme, aké obrovské peniaze automobilky do svojich modelov investujú, či už ide o vývoj, marketing, alebo samotnú výrobu, je jasné, prečo je otázka názvov taká citlivá.

Čo najviac predáva? Najprv vzhľad, až potom meno

Názov auta totiž nie je len nejaké slovo na papieri alebo na zadnej časti vozidla. Je to značka, identita, niečo, čo má zákazníkovi okamžite evokovať určité pocity, hodnoty a kvality. A práve preto sa automobilky o názvoch svojich modelov často preťahujú ako psy o kosť. A niekedy to nie je vôbec pekný pohľad. Aj keď, ani toto úplne veľmi neplatí. Niektoré automobilky označujú teraz svoje modely tak, že to pripomína skôr nejaký tajný kód ako atraktívny názov. Určite na vás zapôsobí lepšie názov Cadillac El Dorado ako napríklad Toyota bZ4X.

Sú ale známe prípady, keď došlo tak povediac na krv, keď sa jedna automobilka súdila s druhou, a v žiadnom prípade nešlo o zmierne rokovania. Jedným z najznámejších prípadov v tejto súvislosti je konflikt medzi automobilkami Peugeot a Porsche. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že tieto dve značky nemajú veľa spoločného – jedna je francúzska, druhá nemecká. Jedna sa zameriava skôr na masový trh, druhá na luxusné športové vozidlá. Napriek tomu sa ich cesty skrížili, a to kvôli číslam. Nie predajným číslam, ale číselným kombináciám v označení modelu. Už asi tušíte. Peugeot si už od 20. rokov minulého storočia chráni práva na trojčíselné označenie modelov s nulou uprostred.

Nie len slová, aj čísla

Rovnako ako slovné názvy, aj číselné označenia podliehajú autorským právam, napríklad označenia 205, 308 alebo 508. Keď teda Porsche v 60. rokoch prišlo s modelom 901, Peugeot okamžite zasiahol a donútil nemeckú automobilku zmeniť názov na 911. A aj keď sa dnes môže zdať, že to Porsche vlastne pomohlo – koniec koncov, kto by nepoznal legendárnu „deväťstojedenástku“ – vtedy to pre nich bola veľká komplikácia. Museli meniť nielen označenie na autách, ale aj všetky marketingové materiály, čo stálo nemalé peniaze.

Existujú však aj modely áut Porsche s označením 901. A tie sú dnes považované za skutočne raritné, za investičné kusy. Iste, je to iba číslo, ale napriek tomu. Podobných sporov by sme ale našli viac. Napríklad Seat a Fiat sa kedysi sporili o názov Marbella. Seat tento názov používal pre svoje malé mestské vozidlo, ktoré bolo vlastne licenčnou kópiou Fiatu Panda. Keď ale Seat začal spolupracovať s Volkswagenom a od Fiatu sa odtrhol, Taliani si názov Marbella nárokovali ako svoj. Spor nakoniec skončil mimosúdnym vyrovnaním, ale ukázal, aké zložité môže byť rozdelenie práv medzi dvoma automobilkami, ktoré spolu predtým úzko spolupracovali.

Ford a Ferrari, príbeh dávnej rivality

Ďalší prípad sa údajne týka Fordu a Ferrari. V 60. rokoch, keď sa tieto dve značky preťahovali o dominanciu na závodných tratiach, sa Ford rozhodol pomenovať svoje nové športové vozidlo GT40. Ferrari údajne tvrdilo, že názov príliš pripomína ich model 250 GTO a snažilo sa Fordu zabrániť v jeho používaní. Do akej miery ide o povesť alebo realitu však nie je jasné. Pokiaľ by to tak bolo, tak história ukazuje, že Ford nakoniec názov obhájil. A nielen to, rivalita tu bola zjavná a vyvrcholila legendárnym súbojom na Le Mans. Tam Ford, ako prvá americká značka, multinásobne vyhral a deklasoval všetku ďalšiu konkurenciu.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie