Ministerstvo vnútra pripravuje zásadné sprísnenie sankcií za prekročenie povolenej rýchlosti. Hoci samotná výška pokút sa nemení, zmeny spočívajú v tom, že vodiči sa do vyšších pásiem sankcií dostanú už pri menšom prekročení rýchlosti. Novela zákona o cestnej premávke je už v pripomienkovom konaní a do platnosti by mala vstúpiť od apríla 2026.
Bez ohľadu na to, či ide o jazdu v meste alebo mimo obce, nové pravidlá prinesú citeľné zmeny pre všetkých motoristov. Ministerstvo si od sprísnenia sľubuje zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie počtu dopravných nehôd. Informuje o tom portál oPeniazoch.
Rýchlosť ako faktor tragédií
Podľa rezortu vnútra je rýchlosť kľúčovým faktorom nielen pri vzniku dopravných nehôd, ale aj pri ich tragických následkoch. „Pri vyššej rýchlosti má vodič menej času na reakciu, zužuje sa mu zorné pole a rovnako sú ohrození aj ostatní účastníci premávky,“ upozorňuje ministerstvo s odvolaním sa na údaje Svetovej zdravotníckej organizácie, podľa ktorej sú dopravné nehody ôsmou najčastejšou príčinou úmrtí na svete.
Pokuty po novom
Kým doteraz bola jazda v obci rýchlosťou 80 km/h a viac považovaná len za vyšší priestupok, po novom bude už takéto prekročenie (t. j. o 30 km/h a viac) zaradené medzi závažné porušenia pravidiel. Aktuálne sa za závažné porušenie považuje až prekročenie o viac než 51 km/h.
Nové pravidlá v praxi:
- V obci: prekročenie o 16 km/h a viac = pokuta od 30 až 400 eur.
- Mimo obce: pokuta za prekročenie o 41 km/h a viac, namiesto doterajších 61 km/h.
- Závažné prekročenie (80 km/h v obci): zaradené do vyššieho sankčného pásma s hrozbou pokuty od 250 až 800 eur.
Štát očakáva vyššie príjmy z pokút
Priemerná pokuta za prekročenie rýchlosti v minulom roku predstavovala 54,52 eura. Po sprísnení pravidiel by sa mohla zvýšiť približne na 60 eur. Ministerstvo vnútra preto predpokladá, že aj pri rovnakom počte priestupkov dôjde k nárastu výberu pokút o viac než 1 milión eur ročne.
Zmeny sa dotknú aj ďalších oblastí premávky
Navrhovaná novela neprináša iba sprísnenie sankcií. Cieľom rezortu je komplexné zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Medzi kľúčové návrhy patria:
- Ochrana chodcov – posilnenie ich postavenia najmä na priechodoch a chodníkoch.
- Zásah proti recidivistom – zlepšenie mechanizmov na postihovanie opakovaných porušení.
- Objektívna zodpovednosť – rozšírenie okruhu priestupkov, ktoré možno riešiť bez ohľadu na konkrétneho vodiča.
- Jazda na elektrokolobežkách a malých vozidlách – úprava pravidiel.
- Vodičské kurzy – možnosť praktického výcviku až po úspešnom zvládnutí teórie.
- Značenie ciest – posilnenie právomocí dopravnej polície pri kontrole a schvaľovaní dopravného značenia.
Menej nehôd, vyššia disciplína
Aj keď rezort neočakáva dramatický pokles počtu priestupkov vzhľadom na tzv. „latentné“ správanie vodičov (neodhalené prípady), verí, že tvrdšie pravidlá zlepšia celkovú disciplínu na cestách a zvýšia bezpečnosť.