Ak ste si v posledných dňoch chceli s deťmi pozrieť obľúbené české rozprávky alebo si večer užiť kultúrny program, zrejme vás čakal nepríjemný šok. Viac ako 670-tisíc slovenských domácností totiž nečakane prišlo o dvojkanál ČT : D / ČT art. Slovak Telekom ho jednoducho vypol.
Zatiaľ čo operátor hovorí o zmene priorít, v zákulisí sa odohráva oveľa zložitejší príbeh o právnych hrozbách, tvrdom biznise a strategickom upratovaní televízneho trhu, uviedol portál Živé.
Zákazníci služieb Magio a Digi TV naprieč celým Slovenskom si v programovom rastri už kanály Českej televízie pre deti a kultúru nenájdu. Spoločnosť Slovak Telekom potvrdila, že ich stiahla zo všetkých svojich platforiem – od satelitu až po internetovú televíziu.
Oficiálne stanovisko, ktoré tlmočil hovorca Alexander Sejna, hovorí o tom, že ukončenie distribúcie je výsledkom nového nastavenia programovej štruktúry a obchodných priorít. Zvrat však prichádza v momente, keď sa k situácii vyjadrila druhá strana.
Samotná Česká televízia totiž o stiahnutie svojich staníc zo Slovenska vôbec nežiadala. Rozhodnutie tak bolo čisto v rukách operátora, ktorý sa rozhodol konať bez tlaku zo strany vysielateľa.
V pozadí je tichý boj o peniaze a licencie
Aký je teda skutočný dôvod tohto kroku? Prvým a najdôležitejším faktorom je právna opatrnosť. Šírenie kanálov ako ČT 😀 / ČT art sa na Slovensku dlhé roky pohybovalo v právnej šedej zóne. Česká televízia, podobne ako v minulosti komerčné stanice Nova a Prima, totiž nikdy nenakupovala drahé vysielacie práva na zahraničné filmy a seriály aj pre územie Slovenska. Ich vysielanie u nás tak bolo právne napadnuteľné.
V posledných rokoch sa navyše stupňoval tlak zo strany slovenských komerčných televízií Markíza a JOJ, ktoré v tom videli nekalú konkurenciu. Slovak Telekom sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou rozhodol konať preventívne a „vyčistiť“ si ponuku od programov s neistým právnym statusom skôr, než by mu na dvere zaklopala žaloba.
Okrem právnej opatrnosti však v hre boli aj čisté peniaze a biznis. Každý televízny kanál zaberá v sieti operátora drahocennú a obmedzenú dátovú kapacitu. Jeho vyradením sa Telekomu uvoľnili ruky a priestor, ktorý môže okamžite využiť komerčne oveľa výhodnejšie.
V tomto prípade na uvoľnené miesto nasadil svoj vlastný tematický kanál Detské kino, čím si posilňuje vlastnú značku a ponúka obsah, nad ktorým má stopercentnú kontrolu a z ktorého mu plynú všetky zisky.
Tento krok navyše dokonale zapadá do dlhodobého trendu takzvaného „poslovenčovania“ televíznej ponuky. Všetko sa začalo v roku 2017, keď z trhu zmizli hlavné kanály skupiny Nova a nahradila ich jediná platená stanica Nova International. Podobný osud stretol aj Primu, ktorej vlajkovú loď a tematické kanály ako Prima Cool či Prima Zoom postupne nahradili slovenské verzie s upraveným obsahom.
Vyradenie detského kanála Českej televízie je tak len ďalším dielom v skladačke, ktorej výsledkom je postupný, ale nezvratný ústup českých staníc zo slovenských obývačiek.