Opozičný poslanec Alojz Hlina (SaS) odhalil závažné pochybnosti okolo nákupu šiestich nákladných súprav na odvoz dreva pre štátny podnik Lesy SR. Stroje, ktoré mali pôvodne skončiť v Česku, sa napokon objavili v slovenských lesoch – a podľa Hlinu za podozrivo vysokú cenu. Okrem predraženého nákupu upozorňuje aj na netransparentný predaj dreva do zahraničia a sporné personálne nominácie.
Podľa Hlinu išlo o nákup šiestich nákladných vozidiel typu Tatra, ktoré pôvodne nemali byť určené pre Slovensko. Česká strana o ne nejavila záujem, no niekomu sa podarilo ich „pretlačiť“ do štátneho podniku Lesy SR.
Tatry, ktoré nikto nechcel, skončili v štátnych lesoch
Problém je však dvojitý. Lesy podľa Hlinu takéto vozidlá vôbec nepotrebovali a navyše za ne zaplatili výrazne viac, než bola ich reálna trhová hodnota, uviedol to samotný poslanec na sociálnej sieti.
„Niekto proste vybavil, že tie Tatry, tie odvozné súpravy, ktoré niekto neodobral, odobrali naše lesy a zaplatili za ne veľa. Jednak zaplatili za ne veľa a kúpili niečo, čo nepotrebovali, lebo bola ustanovená obchodná stratégia v lesoch, ktorá hovorí o tom, že nie je dobré voziť dlhé drevo na odvozné miesto, lebo sa zbytočne zvyšujú náklady, a že najlepšie je už priamo drevo sortimentovať na odvoznom mieste,“ uviedol Hlina.
Predražené súpravy za 500-tisíc eur za kus
Hlina tvrdí, že za jednu odvoznú súpravu Lesy SR zaplatili približne 500-tisíc eur, hoci ich bežná cena sa pohybuje okolo 350-tisíc.
„Kúpili súpravy na dlhé drevo, čiže nelogický nákup a, samozrejme, predražený nákup. Prečo museli Lesy Slovenskej republiky niečo kupovať, čo môže stáť 350.000 eur, tak kúpili za 500.000 eur. Presne toľko stála jedna tá súprava. Kupovali ich šesť,“ priblížil.
Pri šiestich súpravách tak podľa jeho výpočtov vzniklo nadhodnotenie vo výške zhruba milión eur. „Tá vata, tá ryža, ako sa hovorí v podnikateľskom slangu, pre našich, pre svojich je niekde na úrovni milióna eur, čo išlo domov ako vratka na tých šiestich súpravách,“ upresnil.
Ďalším problémom je, že nakúpené nákladné autá sú určené na prepravu dlhého dreva, čo ide priamo proti stratégii Lesov SR. Tá od roku 2021 odporúča triediť a spracovávať drevo už na mieste ťažby, čím sa znižujú náklady na logistiku. Napriek tomu podnik investoval do techniky, ktorá s touto filozofiou nezapadá.
Hlina ďalej upozorňuje na porušovanie princípov platnej obchodnej stratégie. Drevo, ktoré by podľa nej malo slúžiť domácim spracovateľom, sa vo veľkej miere predáva firmám v zahraničí – najmä v Rakúsku a Česku. Tie ho často len ďalej prepredávajú, zatiaľ čo slovenské regionálne firmy nemajú prístup k surovine.
„Zodpovední ľudia obchádzajú pravidlá a predávajú drevo firmám, ktoré ho ďalej len predávajú. Spracovatelia v regiónoch sa nevedia dostať k surovine. To je drevo občanov Slovenska a má slúžiť Slovensku,“ podotkol.
Staré známosti vo vedení: podozrenia z pochybných nominácií
Tretím bodom kritiky je obsadenie vedúcich pozícií v štátnom podniku. Hlina konkrétne upozorňuje na šéfa závodu mechanizácie, ktorý v minulosti pôsobil v Pôdohospodárskej platobnej agentúre (PPA) v čase, keď vznikali kauzy spojené s tzv. haciendami.
„Šéfom závodu mechanizácie Lesov SR je bývalý pracovník Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) z čias, keď vznikli súčasné kauzy haciend. Presne ako v PPA – známi ľudia, známe mená, známe praktiky,“ dodáva Hlina s tým, že Lesy SR sa podľa neho ocitli v rovnakých vodách ako iné štátne inštitúcie v minulosti.
Na videu vyjadrenie Alojza Hlinu na štátne Lesy SR. Zdroj: FACEBOOK/Alojz Hlina
Hlina plánuje iniciovať mimoriadne zasadnutie výboru Národnej rady SR, ktoré by sa malo zaoberať situáciou v štátnych lesoch. Otázky visia nielen nad neefektívnym hospodárením, ale aj nad tým, komu predražený nákup a predaj dreva vlastne slúži. Ak sú Hlinaove tvrdenia pravdivé, ide o ďalší dôkaz, že štátne podniky sú stále zraniteľné voči politickým či osobným záujmom.