Ste NESPOKOJNÍ s liečbou alebo prístupom zdravotníkov? TOTO sú vaše možnosti, ako sa brániť

Ste nespokojní so zdravotnou starostlivosťou? Zistite, kam sa môžete obrátiť
Ste nespokojní so zdravotnou starostlivosťou? Zistite, kam sa môžete obrátiť. Zdroj: Freepik
Reklama

Ak má pacient pocit, že mu v zdravotníckom zariadení nebola poskytnutá adekvátna starostlivosť alebo nebol spokojný s prístupom personálu, existujú viaceré možnosti, ako sa domáhať nápravy. V prípade nespokojnosti s liečbou, neprimeraným účtovaním poplatkov či nevhodným správaním zdravotníkov sa môže obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Tento úrad v minulom roku prijal vyše dvetisíc podnetov od pacientov z celého Slovenska.

Najväčší podiel sťažností sa týkal samotného postupu pri liečbe. Takmer polovica nespokojných ľudí namietala nesprávny alebo nedostatočný prístup k zdravotnej starostlivosti. Až pätina prípadov sa viazala k úmrtiu pacienta, ktoré bolo podľa rodiny alebo blízkych spojené s kvalitou poskytovanej zdravotnej či ošetrovateľskej starostlivosti. Niektoré podania sa venovali aj neochote či nevhodnému správaniu personálu, iné upozorňovali na poplatky, ktoré nemali byť účtované. Informuje portál tvnoviny.sk.

Zdroj: FB/Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Z veľkého množstva doručených sťažností však úrad posúdil ako oprávnených len niečo vyše stovky prípadov. Mnoho podaní totiž bolo adresovaných na nesprávnu inštitúciu alebo sa netýkalo kompetencií úradu. Často sa stáva, že pacienti nevedia, kam sa so svojím problémom obrátiť, a preto ich žiadosti musia byť presmerované na iné organizácie, ktoré majú právomoc situáciu riešiť.

Pre ľahšie podanie sťažnosti je na webovej stránke úradu pripravený jednoduchý systém. Stačí si zvoliť oblasť, ktorej sa problém týka – napríklad neoprávnene účtované platby v zdravotníckych zariadeniach, nevhodné správanie zdravotníkov či porušenie etického kódexu. Ak sa ukáže, že podanie nespadá do pôsobnosti úradu, systém automaticky odporučí príslušnú inštitúciu, ktorá je kompetentná vo veci konať.

Takto môžu pacienti získať aspoň základnú orientáciu, ako postupovať, ak majú pochybnosti o kvalite liečby alebo správaní zdravotníckeho personálu. Napriek tomu sa však ukazuje, že iba menšia časť podaní je nakoniec vyhodnotená ako opodstatnená a vedie k vykonaniu dohľadu.

Postup pri podaní podnetu

Podnet musí obsahovať zákonom stanovené náležitosti, medzi ktoré patrí identifikácia osoby podávajúcej sťažnosť a tiež identifikácia osoby, ktorej sa sťažnosť týka (ak nejde o tú istú osobu). Informuje stránka udzs-sk.sk.

Táto identifikácia zahŕňa meno, priezvisko, dátum narodenia a adresu trvalého alebo prechodného pobytu. V prípade cudzinca sa uvádza číslo cestovného dokladu alebo iného preukazu totožnosti a kontaktná adresa na území Slovenska. Ďalej je potrebné uviesť vzťah medzi podávateľom podnetu a osobou, ktorej sa týka, pokiaľ nie sú totožné.

Zdroj: FB/Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Nevyhnutné sú aj údaje umožňujúce presnú identifikáciu zdravotníckeho zariadenia či inštitúcie, kde mala byť zdravotná starostlivosť poskytovaná. Podnet by mal obsahovať tiež podrobný opis udalostí, ktoré podľa sťažovateľa predstavujú porušenie práv alebo záujmov chránených zákonom, spolu s uvedením časového obdobia, v ktorom k týmto udalostiam došlo. Súčasťou podnetu je aj súhlas osoby, ktorej sa sťažnosť týka, pokiaľ jej zdravotný stav nebráni tento súhlas udeliť. Nakoniec musí byť podnet podpísaný vlastnoručne osobou, ktorá ho podáva.

Úrad môže podnet odmietnuť v prípade, že podávateľ napriek výzve nedoplní potrebné údaje a dohľad tak nie je možné vykonať. Rovnako podnet nebude akceptovaný, ak sa týka veci, v ktorej už bol dohľad vykonaný a neexistujú dôvody na opakované prešetrenie. Ďalším dôvodom na odmietnutie je, ak ide o zjavne neopodstatnené a opakované podania, ktorými sa zneužíva právo na prešetrenie zdravotnej starostlivosti. Podnet bude tiež zamietnutý, ak udalosti, ktorých sa sťažnosť týkala, sa stali pred viac ako piatimi rokmi od doručenia podnetu úradu.

Ako podať sťažnosť na nesprávnu zdravotnú starostlivosť a čo všetko musí obsahovať podnet
Ako podať sťažnosť na nesprávnu zdravotnú starostlivosť a čo všetko musí obsahovať podnet? Zdroj: Freepik

Po prijatí podnetu úrad vykoná dohľad u príslušného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, aby overil, či postupoval v súlade s platnou legislatívou. Skontroluje, či pacientovi boli poskytnuté všetky potrebné diagnostické a liečebné výkony a či bola správne vedená zdravotná dokumentácia počas dohliadaného obdobia. Pri riešení podnetov sa úrad riadi zákonom č. 581/2004 Z. z.

Podávateľ podnetu je o výsledku dohľadu a zistených skutočnostiach písomne informovaný. Okrem toho je ihneď informovaný aj o tom, či dohľad začal, či bol podnet odmietnutý alebo dohľad zastavený.

Na vybavenie podnetov, ktoré boli úradu doručené po 1. máji 2021, platí zákonom stanovená lehota deväť mesiacov. Predseda úradu má možnosť túto lehotu v odôvodnených prípadoch predĺžiť, maximálne však o tri mesiace. Ak je pri vykonávaní dohľadu potrebné prizvať znaleckú osobu, lehota na ukončenie dohľadu sa preruší od okamihu vydania poverenia až do doručenia znaleckého posudku alebo odborného stanoviska. Každý prípad je posudzovaný individuálne a často si vyžaduje rôzne dlhý čas na prešetrenie. Úrad ku každému podnetu pristupuje osobitne a usiluje sa o jeho objektívne a rýchle vyriešenie.

Podnet občana – správnosť poskytnutej zdravotnej starostlivosti (formulár) nájdete v časti Formuláre, tlačivá alebo na Ústrednom portáli verejnej správy. Na spísanie podnetu na prešetrenie je možné využiť aj PORTÁL PODNETOV ÚDZS.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zdravie