Mnohí z nás budú mať tento rok skromnejšie Vianoce. V priemere na vianočné darčeky minieme 216 eur, čo je o 17 % menej než vlani. Pod najvýraznejší pokles za posledných desať rokov sa podpísala neistota a obavy z budúcnosti. Reprezentatívny prieskum agentúry Focus pre spoločnosť Partners tiež ukázal, že napriek nižšiemu rozpočtu zostávame verní tradičným darčekom.
Slováci reagujú na neisté obdobie tým, že obmedzujú väčšie nákupy, volia praktickejšie darčeky a viac plánujú. Z prieskumu agentúry Focus pre spoločnosť Partners vyplynulo, že šetriť budeme aj počas najkrajších sviatkov roka.
„Vianoce zostávajú, no finančná istota sa oslabuje. Tento pokles nie je o tom, že by ľudia chceli mať skromnejšie sviatky, ale skôr o tom, že finančné obavy zatlačili do úzadia tradičnú sviatočnú štedrosť,“ vysvetlil predvianočné správanie sa ľudí riaditeľ Focusu Martin Slosiarik.
Prieskum agentúry ukázal na veľké rozdiely medzi domácnosťami. Domácnosti s čistým mesačným príjmom do 1000 eur plánujú minúť na darčeky 156 eur, domácnosti s vyšším príjmom v priemere 266 eur. Uvedené čísla ukazujú, že už aj stredná vrstva pristupuje k sviatkom striedmejšie.
Menej dlhov, viac zodpovednosti
Pozitívnym výsledkom prieskumu je, že tento sme pri financovaní Vianoc oveľa rozvážnejší. 45 % v nás si na darčeky odkladá vopred, 35 % ich zaplatí z výplaty, 27 % siahne po úsporách a požičať si plánujú len 3 % opýtaných.
„Tento rok je to o striedmosti a rozvahe – menej peňazí, viac plánovania, minimum dlhu. Vidíme posun k zodpovednosti – ľudia míňajú s rozumom a nechcú sa po sviatkoch ocitnúť na nule,“ vysvetlila odborníčka na osobné financie z Partners Ivana Mikitová.
Takmer 3/4 domácností chce Vianoce prežiť tak, aby im po nich zostala aspoň základná finančná rezerva.
Online nakupovanie prebilo kamenné obchody
Úplne sa zmenilo naše nákupné správanie. Po prvý raz od začiatku merania plánuje väčšina z nás – až 40 % nakupovať online a iba 39 % ľudí zostáva verných kamenným predajniam.
Ide o historický zlom smerom k e-shopom, aký Focus doteraz zaznamenal.
Pri type darčekov zostávame verní tradícii. Najčastejšie zvykneme darovať kozmetiku, oblečenie, alebo hotovosť. Päticu najčastejších darčekov dopĺňajú knihy a samozrejme hračky pre najmenších.
Sviatočný nákupný košík opäť zdražel
Aké by to boli Vianoce bez stromčeka, tradičných jedál či sladkostí. Tento rok si za sviatočné chvíle tiež priplatíme. Na potraviny, sviatočné pečenie a vianočnú výzdobu si pripravte v priemere 352 eur, čo je asi o 4 percentá viac ako vlani.
“Inflácia a nárast cien potravín sa aj tento rok premietli do vianočných nákladov,“ povedala o tzv. vianočnom nákupnom košíku Ivana Mikitová zo spoločnosti Partners.
Výsledky prieskumu agentúry Focus ukazujú, že tohtoročné Vianoce budú pre mnohé slovenské rodiny skromnejšie, ale finančne zodpovednejšie. Mimoriadne zaujímavý je fakt, že opatrnosť, plánovanie a nízke zadlžovanie sa stávajú novým pravidlom v období, ktoré bolo vždy symbolom neobmedzenej štedrosti.

