Slováci milujú nákupy v Poľsku, no cesta za lacnejším tovarom alebo pamiatkami sa môže majiteľom starších vozidiel poriadne predražiť. Naši severní susedia totiž po vzore západnej Európy vyhlásili vojnu výfukovým plynom a postupne uzatvárajú centrá svojich metropol.
Kto si nedá pozor na rok výroby svojho auta a emisnú normu, riskuje, že namiesto krowiek si domov prinesie mastnú pokutu. Píše o tom aj portál StartItUp.
Trend nízkoemisných zón, ktorý je bežný v Nemecku či Rakúsku, dorazil už aj za naše severné hranice. Poľské mestá začínajú nekompromisne regulovať vjazd vozidiel, ktoré nespĺňajú prísne ekologické štandardy. Pre slovenského vodiča, ktorý bol zvyknutý zaparkovať priamo v centre Varšavy alebo Krakova bez akýchkoľvek obmedzení, to znamená zásadnú zmenu. Éra voľného pohybu pre staršie diesely a benzínové autá sa definitívne končí.
Hlavné mesto už rozdáva pokuty
Varšava ako prvá spustila tento ekologický experiment v ostrom režime už v roku 2024. Vytvorila zónu o rozlohe 37 štvorcových kilometrov, ktorá zahŕňa nielen historické centrum, ale aj širšie priľahlé štvrte. Ak máte benzínové auto vyrobené pred rokom 1997 (norma Euro 2) alebo diesel starší ako 19 rokov (norma Euro 4), máte smolu. Do tejto oblasti sa s autom legálne nedostanete.
Pravidlá sa pritom budú sprísňovať v pravidelných dvojročných cykloch. Už budúci rok sa sitom neprepchajú benzínové autá vyrobené pred rokom 2000 a naftové vozidlá staršie ako ročník 2009. Mestská polícia neberie ohľady a prvé sankcie už padli. Za porušenie zákazu hrozí vodičom pokuta vo výške 500 zlotých, čo je v prepočte približne 119 eur.

Krakov pritvrdí, v hľadáčiku sú najmä diesely
Ešte prísnejší režim čaká vodičov v obľúbenom turistickom cieli Slovákov – v Krakove. Od 1. januára 2026 tam začne platiť nízkoemisná zóna, ktorá pokryje až 60 percent územia mesta. Miestna samospráva nastavila latku vysoko a pravidlá budú tvrdšie než vo Varšave.
Do krakovskej zóny budú mať zakázaný vstup benzínové vozidlá staršie ako rok 2005 (Euro 4) a naftové autá vyrobené pred rokom 2014 (Euro 6). To znamená, že stopku dostanú aj pomerne moderné, desaťročné diesely, ktoré u nás bežne jazdia. Pozitívnou správou je, že podľa štatistík už dnes osem z desiatich áut tieto podmienky spĺňa, no majitelia starších vozidiel by mali spozornieť.
Turisti si budú môcť vstup zaplatiť
Pokiaľ vaše auto nespĺňa normy a chystáte sa do Krakova len na výlet, existuje dočasné riešenie. Mesto zavedie prechodné obdobie, ktoré potrvá od roku 2026 do roku 2028. Počas týchto troch rokov si budú môcť návštevníci, vrátane Slovákov, kúpiť „vstupenku“ do zóny aj so starším autom.
Nebude to však zadarmo. Hodinová sadzba je stanovená na 2,50 PLN (cca 0,60 eur), pričom v roku 2026 bude stačiť zaplatiť za dve hodiny, aby ste mohli jazdiť celý deň. K dispozícii budú aj mesačné paušály, ktorých cena bude postupne rásť – od 24 eur v prvom roku až po 119 eur v roku 2028. Po tomto dátume sa brány mesta pre neekologické autá cudzincov definitívne zatvoria.
Paradoxná situácia v Európe
Zatiaľ čo Poľsko masívne zavádza reštrikcie a zónu plánujú aj mestá ako Vroclav, Katovice, Lodž či Gdansk (legislatíva to umožňuje až 40 mestám), v Nemecku sledujeme opačný trend. Mestá ako Heidelberg alebo Stuttgart od prísnych zákazov postupne upúšťajú, pretože sa im podarilo kvalitu ovzdušia zlepšiť inými opatreniami.
Pre slovenských vodičov z toho vyplýva jediné poučenie: pred cestou na sever si dôkladne skontrolujte technický preukaz a emisnú normu vášho vozidla. Nevedomosť vás totiž môže stáť stovky eur, ktoré by ste určite radšej minuli na trhoch.


