Na prvý pohľad sa zdá, že ide o obyčajné influencerky – krásne, štýlové a sebavedomé ženy, ktoré pravidelne zverejňujú zábery zo svojho „života“, spolupracujú s rôznymi značkami a zbierajú obdivné komentáre od tisícok fanúšikov. Pri podrobnejšom skúmaní však vyjde najavo, že za ich dokonalými fotografiami sa neskrýva žiadna reálna osoba. Mnohé z týchto profilov totiž reprezentujú výtvory umelej inteligencie, ktoré majú s realitou spoločné len to, že dokážu presvedčivo napodobniť človeka.
Aj keď by sa mohlo zdať, že odlíšiť skutočnú modelku od tej virtuálnej nebude problém, prax ukazuje opak. Niektoré digitálne postavy pôsobia tak presvedčivo, že im ponuky na stretnutie posielajú známe celebrity a športovci. Typickým príkladom je Aitana Lopez – prvá AI influencerka zo Španielska, ktorú vytvorila agentúra Clueless. Informuje SITA.

Napriek tomu, že je výlučne digitálnym výtvorom, stihla nadviazať spolupráce s rôznymi značkami a osloviť obrovské množstvo sledovateľov.
Svojim výzorom a spôsobom prezentácie dokáže zmiasť aj skúsené oko. Jedným z jej obdivovateľov bol známy herec z Latinskej Ameriky, ktorý sa pokúšal s ňou nadviazať kontakt v domnienke, že komunikuje so skutočnou ženou. Tvorca modelky neskôr priznal, že herec ani len netušil, že Aitana je len počítačová ilúzia, hoci ide o verejne priznanú AI identitu.
Záujem o tieto postavy neochabuje ani po tom, čo sa verejne prizná ich umelý pôvod. Aj keď niektoré profily už v popise uvádzajú, že ide o „AI modelky“ alebo „digitálne osoby“, veľká časť ich fanúšikov to ignoruje alebo vôbec nezachytí. Aj preto môžu tieto výtvory naďalej budovať silnú komunitu, ktorá sa s ich osobnosťou dokáže stotožniť, akoby išlo o živú bytosť.
Dokonalosť je podozrivá, preto sa upravuje
Autori digitálnych postáv si uvedomujú, že úplná bezchybnosť pôsobí nedôveryhodne. Preto cielene upravujú výzor svojich výtvorov tak, aby sa priblížili realite. Do ich tvárí pridávajú drobné nedokonalosti, ako sú jemné vrásky či prirodzené vlasy, aby pôsobili čo najpresvedčivejšie. Tieto úpravy paradoxne zvyšujú dôveryhodnosť a znižujú šance, že si používatelia všimnú digitálny pôvod profilu.

Štúdie potvrdzujú, že rozlíšiť AI tvár od reálnej je čoraz náročnejšie. Pri testovaní, kde účastníci mali identifikovať rozdiely medzi fotkami ľudí z internetu a tvárami generovanými umelou inteligenciou, boli úspešní len v niečo viac než polovici prípadov. V reálnych podmienkach, kde sa vizuálny obsah konzumuje rýchlo a povrchne, je šanca na odhalenie ešte menšia.
Virtuálne modelky s reálnymi príjmami
Digitálne influencerky nefungujú len ako vizuálna atrakcia. Zároveň generujú nemalé zisky. Mnohé z nich, ako napríklad Aitana Lopez, majú na Instagrame státisíce sledovateľov a spolupráce so známymi značkami. Ich príjmy sa pohybujú v tisícoch dolárov mesačne. Aitana sa stala tvárou značky výživových doplnkov a okrem toho zarába aj cez platformy s exkluzívnym obsahom.
Niektoré digitálne modelky dokonca fungujú na platformách známych erotickým obsahom. Využívajú pritom technológie ako deepfake, ktoré umožňujú generovať videá a fotografie pre dospelých. Emily Pellegrini, jedna z najpopulárnejších AI modeliek na stránke Fanvue, údajne mesačne zarába viac ako 20-tisíc dolárov práve z predplatného obsahu pre svojich fanúšikov.

Za týmito digitálnymi identitami stoja ľudia, ktorí síce zostávajú v anonymite, no ich práca je systematická a dôsledná. Strávia množstvo hodín nielen tvorbou vizuálneho materiálu, ale aj komunikáciou s fanúšikmi, odpovedaním na správy a správou online komunity. Ich práca sa tak v mnohom podobá skutočnej práci influencerov – s tým rozdielom, že sa skrývajú za tvár, ktorá neexistuje.
Keď sa móda zmení na algoritmus
Záujem o virtuálne modelky prekročil hranice sociálnych sietí a preniesol sa aj do sveta módy.

Značky ako H&M, Hugo Boss či Levi Strauss & Co sa rozhodli testovať využitie umelej inteligencie v marketingových kampaniach.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)