Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker si na utorkovej tlačovej konferencii posvietil na fungovanie niektorých slovenských škôl. Zároveň oznámil, že rezort podal podnet na Generálnu prokuratúru SR pre systematické a opakované porušovanie zákonov, ktoré ohrozujú kvalitu vzdelávania žiakov. Kontrola sa týkala Súkromnej spojenej školy Biela voda v Kežmarku a piatich základných škôl zriadených Kreatívnym centrom.
Podľa Druckera ide o „systematické a opakované porušovanie zákonov, ktoré sú také vážne, že nie je možné ich spájať s možnosťou vzdelávania detí na našich školách“. Najväčšie pochybenia sa týkali neodbornosti pedagógov, ktorá v niektorých prípadoch dosahovala údajne 0 %. „Zákon spája minimálnu odbornosť na úrovni 70 %,“ dodal minister. Informuje o tom portál Nový Čas.
Problémy s výučbou a dochádzkou
Analytik Chovanculiak z inštitútu INESS upozornil, že reforma školstva bola tajená a viaceré predmety, ako informatika, matematika či občianska náuka, sa nevyučovali podľa štátnych vzdelávacích programov. Rozvrhy boli nereálne a žiaci z rôznych odborov sa spájali dokopy.
Drucker doplnil: „V skutočnosti sa deti nevzdelávali – nechodili do školy.“ Škola navyše dopĺňala údaje o dochádzke dodatočne a priemerná dochádzka študentov bola len 15,6 %.
Reakcia škôl
Kežmarská škola kritizovala médiá za to, že nedostala možnosť reagovať. „My v škole nemáme čo skrývať. Radi sa rozprávame, vysvetlíme, odpovieme na otázky,“ uviedli v statuse na sociálnej sieti, no na otázky novinárov odpovedať odmietli s tým, že oficiálne stanovisko poskytnú až v pondelok.
Podobné pochybenia odhalila aj kontrola Kreatívneho centra, ktoré má pod palcom päť súkromných základných škôl. Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská uviedla: „Až 22 pedagógov malo rozvrh pripravený tak, že učili súčasne na niekoľkých školách, ktoré sú každá v inom kraji.“ Drucker doplnil, že spôsob výučby sa zasekol v pandemickom režime, keďže tri štvrtiny žiakov sa učili dištančne.
Radikálne opatrenia
Minister upozornil, že riaditelia týchto škôl nesplnili ani podmienky a predpoklady na výkon riadiacej funkcie. Organizácia vyučovania bola podľa neho v absolútnom rozpore so zákonom a vzdelávanie prebiehalo v priestoroch mimo schválených školských zariadení. Štátna školská inšpekcia preto navrhla vyradiť inštitúcie zo siete škôl a školských zariadení SR.
Drucker zároveň oznámil novinku: „Od roku 2026 budú školy začínať vyučovať o umelej inteligencii,“ čo má podľa neho pripraviť študentov na budúce technologické výzvy.
Postoj bývalého ministra
Ján Horecký, bývalý minister školstva, pripomenul: „Nepotrebujeme žiadnu novú legislatívu. Už dnes na to máme v zákone účinné páky a prostriedky a je to len otázka, aby nezlyhal ľudský faktor, aby si nikto neprivieral oči nad takým do neba volajúcim cynizmom.“ Podľa neho, ak škola nemôže ďalej pokračovať, má sa zriaďovateľ postarať o preloženie detí do iných škôl s podobným vzdelávacím programom.