Rozhodnutie Európskej únie zaviesť emisné povolenky aj pre domácnosti vyvoláva na Slovensku silnú odozvu. Minister životného prostredia Tomáš Taraba oznámil, že Bratislava sa pokúsi presvedčiť Brusel, aby systém ETS 2 zrušil.
Ide o mechanizmus, ktorý by od roku 2027 predražil vykurovanie aj cestovanie autom pre bežných obyvateľov. Podľa Tarabu ide o nespravodlivý zásah, ktorý neprináša riešenie klimatickej krízy, no zasiahne peňaženky strednej triedy. „Je to antisociálne a nezmyselné opatrenie, ktoré v ničom zásadnom nezničí klimatickú krízu, len zníži životnú úroveň strednej triedy,“ vyhlásil minister. Píše o tom aj Pravda.
Slovensko je však v zložitej pozícii, predošlá vláda už odsúhlasila povinnosť tento systém prijať a jednostranne ho meniť nemožno. Ministerstvo pripomenulo, že odpor voči ETS 2 rastie aj v ďalších krajinách únie. „Nemalá časť štátov odmieta plnú implementáciu ETS 2 systému a snaží sa o jej zmenu. Je paradoxom, že aj Česká republika, ktorá systém presadila ako predsedajúca krajina v Rade EÚ, ho uprednostnila pred záujmami ľudí,“ uviedol rezort.
Prečo hrozí zdražovanie
Analytici upozorňujú, že nové povolenky môžu zvýšiť cenu palív až o 30 centov na liter a pritom nemožno vylúčiť ešte vyšší nárast. Hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda odhaduje, že české domácnosti zaplatia ročne v priemere o 83-tisíc korún viac, čo predstavuje približne 3 300 eur. „Ak sa majú naplniť ciele Green dealu, cena povolenky pre domácnosti musí v roku 2030 dosiahnuť približne 260 eur. Lacnejšie by to nemalo žiadny efekt,“ zdôraznil.
Podľa neho je zavádzajúce tvrdiť, že sa cena udrží na úrovni 45 eur, ako naznačujú niektorí európski politici. „Možno prvé roky áno, ale potom musí ísť cena prudko hore. To už bude džin vypustený z fľaše. Pandorina skrinka otvorená,“ varoval Kovanda.
Aký to má všetko vlastne zmysel ?
Cieľ je jasný: znížiť produkciu oxidu uhličitého a priblížiť sa k cieľu uhlíkovej neutrality do roku 2050. Zatiaľ čo firmy už roky platia za svoje emisie, bežní ľudia sa do tejto rovnice dostanú prvýkrát od roku 2027. Brusel tvrdí, že bez tohto kroku sa klimatické záväzky nepodarí naplniť. Domácnosti a doprava totiž tvoria významný podiel emisií, ktorý doteraz unikal regulácii. Vyššie ceny palív a energií majú prinútiť ľudí investovať do ekologických alternatív, od tepelného čerpadla po elektromobil.

Ekonóm tvrdí, že povolenky budú mať účinok len vtedy, ak budú dostatočne drahé na to, aby motivovali ľudí k rýchlejšiemu prechodu na ekologické technológie. Ľudia, ktorí si myslia, že povolenka bude stáť 45 či 75 eur, sú v hrubom rozpore s vedeckým konsenzom, dodal.
Podľa neho je ilúziou, že by zavedenie systému v miernej podobe prinieslo zmenu. Buď sa povolenky vyšplhajú k spomínanej hranici 260 eur, alebo ich celé zavedenie stratí zmysel. „Prečo zavádzať niečo, čo bude k ničomu, čo vlastne nič nezmení?“ uzavrel Kovanda.
Čo hovoria obhajcovia systému ?
Podľa Európskej komisie ide o férové rozdelenie zodpovednosti. Firmy sa na povolenky skladajú už roky, teraz majú prísť na rad aj domácnosti. Okrem zníženia emisií má systém priniesť aj miliardy eur do rozpočtov, ktoré sa majú využiť na zelené projekty a kompenzácie pre ohrozené skupiny. Obhajcovia upozorňujú, že bez ETS 2 sa klimatické ciele jednoducho nesplnia.