Automobilka Tesla prichádza s ďalšou zásadnou premenou pre európsky trh. Inovovaný Model 3 prekvapuje nielen novými akumulátorovými článkami, ktoré výrazne predlžujú dojazd, ale aj neočakávaným ústupom od kontroverzného dizajnového experimentu. Po vlne kritiky sa do vozidla vracia klasická páčka smeroviek.
Vodiči pri prvom kontakte s modernizovanou verziou, interne označovanou ako Highland, síce chválili vyšší komfort, tichšiu kabínu a kvalitnejšie spracovanie interiéru, no absencia tradičnej páčky zostávala pre mnohých neprijateľným krokom. Tesla ju nahradila dotykovými plôškami priamo na volante, čo sa v praxi neujalo. Automobilka teraz uznala chybu – nie každá inovácia musí byť revolučná – a páčka sa vracia, hoci v zjednodušenej podobe. Slúži výhradne na ovládanie smerových svetiel, bez akýchkoľvek ďalších funkcií, čo je pre bežné jazdenie vítaný prejav praktickosti. Informoval o tom portál InsideEvs.
Nečakaný krok a lepšia viditeľnosť
Najvýraznejšou novinkou, ktorá skutočne prekvapila, je však nasadenie novej generácie batériových článkov. Tie sa vyznačujú vyššou energetickou hustotou, a preto sa dojazd Modelu 3 citeľne zvýšil vo všetkých dostupných konfiguráciách. Okrem toho dostala európska verzia Modelu 3 novú prednú kameru, ktorá má za úlohu eliminovať mŕtvy uhol pred vozidlom, čím zvyšuje bezpečnosť manévrovania. Táto kamera má dokonca integrovanú trysku ostrekovača, aby sa minimalizovalo jej znečistenie.
Nový Dojazd: +50 Kilometrov Zadarmo
Základný variant Rear-Wheel Drive (Pohon zadných kolies) s LFP batériou (kapacita nad 60 kWh) sa posunul z pôvodných 513 km na impozantných 554 km podľa normy WLTP. Ide o nárast viac ako 40 kilometrov! S väčšími 19-palcovými diskami sa dojazd stabilizuje na 520 kilometroch.
Ešte výraznejšie zlepšenie zaznamenali verzie s dlhším dojazdom:
- Long Range RWD s NMC batériou (približne 75 kWh) prekonáva hranicu 700 km a zvyšuje dojazd zo 702 km až na 750 km.
- Verzia s dvojmotorovým pohonom AWD (všetky kolesá) pridáva z 678 km na 716 km.
- Vrcholné a najvýkonnejšie prevedenie Performance sa tiež dočkalo posilnenia a po novom zvláda 571 km namiesto predošlých 528 km.
Rovnaké, vyspelejšie batériové moduly sa objavili aj v modernizovanom Modeli Y, ktorý teraz v konfigurácii Long Range dokáže prejsť až 629 kilometrov.
Cena zostáva rovnaká
Tieto technologické vylepšenia a dizajnové úpravy boli najprv predstavené v Číne, odkiaľ sa v súčasnosti dovážajú všetky modely 3 pre európskych zákazníkov. Napriek predĺženému dojazdu, nasadeniu nových komponentov a návratu k praktickej páčke zostáva predajná cena Modelu 3 prekvapivo nezmenená.
Základný variant štartuje na 39 990 eurách, zatiaľ čo cena za špičkovú verziu Performance sa drží na 57 490 eurách.
Hoci spoločnosť Tesla vždy presadzuje futuristický a minimalistický prístup, tieto najnovšie zmeny jasne demonštrujú, že načúva spätnej väzbe od svojej vodičskej komunity. Tentoraz dostali majitelia presne to, čo požadovali: viac kilometrov a návrat k osvedčenej jednoduchosti, ktorá v elektromobilite občas znamená viac než akýkoľvek experiment.