Zaujímate sa o automatické prevodovky a hľadáte tie, na ktoré sa dá spoľahnúť? V tomto prehľade nájdete najodolnejšie automaty, ktoré zvládnu stovky tisíc kilometrov bez nutnosti opravy, ale aj tie, ktorým by ste sa mali radšej oblúkom vyhnúť.
Pri výbere automatickej prevodovky je dobré vedieť, že nie všetky modely sú rovnako spoľahlivé. Niektoré modernejšie 7- alebo 8-stupňové prevodovky síce ponúkajú úsporu paliva, ale môžu byť náročnejšie na údržbu a drahšie pri opravách. Rovnako platí, že dôležitý je nielen samotný typ prevodovky, ale aj spôsob jej údržby, pravidelné výmeny oleja a štýl jazdy. Téme sa venoval portál go4trans.
Ak hľadáte automatickú prevodovku s dlhodobou výdržou, stávkou na istotu sú najmä staršie modely od Toyoty, Mercedesu či ZF. Vynikajú jednoduchosťou, spoľahlivosťou a dostupnosťou náhradných dielov. Vyhnúť sa oplatí moderným, komplikovaným a málo overeným prevodovkám. S ktorými „automatmi“ teda budete mať najmenej problémov?
Toyota A340 – Japonský nezmar s výdržou až 700 000 km

Táto 4-stupňová prevodovka sa vyrába od roku 1986 pod označením AW30-40LE/-70LE (podľa klasifikácie Aisin). Je určená pre autá s predným motorom a pohonom zadnej alebo všetkých kolies (RWD/AWD). Svoje miesto si našla v modeloch ako:
- Toyota Supra, 4Runner
- Lexus GS a LS
- SUV ako Jeep, Montero, Terracan, Volvo, Pajero
- dodávky a menšie pickupy
Bežné opotrebovanie po 300- až 400-tisíc km zvyčajne znamená výmenu trecích lamiel alebo tesnení. No po týchto menších opravách dokáže prevodovka zvládnuť ďalších 300 000 km, pričom celková výdrž môže dosiahnuť až 700 000 km. Toyota ju vyrába dodnes v závodoch od Vietnamu až po Argentínu a USA.
Mercedes 722.4 – Nemecká klasika z 80. rokov

4-stupňová automatická prevodovka od Mercedesu, ktorá sa objavila v legendárnych modeloch ako 190 (W201), W124 či skoré C-čká, je povestná svojou spoľahlivosťou. Hoci je už dnes mimo výroby, jej jednoduchá, ale odolná konštrukcia zvláda aj 700 000 km bez väčších problémov, nech už je spárovaná so 4-, 5- či 6-valcovými motormi.
Toyota (Aisin) A750 – Pracant pre SUV s výdržou nad 600 000 km

Ďalší model od Toyoty používaný hlavne v modeloch Toyota Land Cruiser či veľkých SUV značky Lexus. Táto 5-stupňová prevodovka sa vyrába od roku 2003 a je stavaná na ťažké podmienky, často sa používa v teréne a napriek tomu si drží skvelú povesť. Aj keď sa nevyznačuje bleskurýchlym radením, jej výdrž je pôsobivá – bežne dosahuje 400 000 – 600 000 km.
Ide o robustnú a spoľahlivú prevodovku navrhnutú pre motory s krútiacim momentom do približne 550 Nm a objemom do 4,5 litra s možnosťou zvýšenia kapacity až na 650 Nm pri použití pokročilých riadiacich systémov, ako je COMPUSHIFT. Slabým miestom sú len solenoidy, ktoré sa môžu opotrebovať už v prvých rokoch, no ich výmena je relatívne jednoduchá.
ZF 5HP24/30 – Nemecký luxus, ktorý vydrží

Používaná v modeloch BMW, Audi, Jaguar, Land Rover a dokonca aj v Bentley a Rolls-Royce, táto 5-stupňová prevodovka prekvapuje svojou životnosťou. Aj pri vysokom výkone motorov dosahuje až 500 000 km bez nutnosti generálnej opravy.
Táto prevodovka od firmy ZF Friedrichshafen sa radí medzi najuznávanejšie automatické prevodovky konca 90. a začiatku 2000 rokov. Navrhnutá bola s dôrazom na vysoký komfort radenia a odolnosť pri prenose krútiaceho momentu z výkonných motorov – najmä vidlicových osemvalcov či dieselových agregátov. Jej veľkou výhodou je hladké a takmer nepostrehnuteľné radenie, ktoré oceňovali najmä majitelia luxusných áut.
GM 5L40-E / 6L50 – Americko-nemecká spolupráca

Automatická prevodovka GM 5L40E (označovaná aj ako A5S360R alebo A5S390R v BMW terminológii) je 5-stupňová prevodovka vyvinutá spoločnosťou General Motors. Bola navrhnutá pre vozidlá s pozdĺžne uloženým motorom a používala sa v rôznych modeloch BMW, Cadillac, Pontiac a Holden, najmä v rokoch 1999–2007. V BMW bola nasadená ako alternatíva k prevodovkám ZF (napr. 5HP19) v niektorých modeloch, predovšetkým v USA, ale aj na iných trhoch.