Pre mnohých fanúšikov automobilov znamenali 80. roky zlaté obdobie, keď sa trh s rodinnými autami menil pred očami. Vozidlá boli čoraz dostupnejšie, bezpečnejšie a ich výbava čoraz modernejšia. Dizajn sa posúval vpred, technológie napredovali a automobilky sa predbiehali v inováciách. Výnimkou však boli cesty vtedajšieho Československa – tie lemovali len stále tie isté známe značky. Dnes si pripomenieme sedem pamätných kombíkov, ktoré formovali automobilový svet v 80. rokoch a po páde železnej opony sa stali súčasťou aj našich ciest. Rebrížek zostavil portál autobild.sk.
Mercedes-Benz S123 – kvalita s hviezdou
Model S123, známy ako kombi verzia legendárneho radu W123, predstavoval luxusný štandard pre rodinné autá svojej doby. Bol to prvý kombík, ktorý automobilka Mercedes-Benz vyvinula vo vlastnej réžii. Získal si povesť mimoriadne spoľahlivého, komfortného a kvalitne spracovaného vozidla. Nechýbala možnosť tretieho radu sedadiel, vďaka čomu bol ideálny aj pre početnejšie rodiny. Obľubu si získal aj pre svoje odolné a úsporné (turbo)dieselové motory.

Volvo 740 Kombi – bezpečnostná ikona
Hranaté línie a robustná konštrukcia – Volvo 740 si vyslúžilo prezývku „tehla na kolesách“. Jeho masívne tvary však ukrývali priestranný a pohodlný interiér s dôrazom na bezpečnosť. Rodiny oceňovali obrovský batožinový priestor aj výnimočnú spoľahlivosť. Niektoré verzie mali výkonné turbo motory, vďaka čomu sa 740 Kombi stalo nenápadným, ale svižným autom na každý deň.

Peugeot 505 Break – francúzska praktickosť
Francúzsky Peugeot 505 Break sa vyrábal od konca 70. rokov a v 80. rokoch patril medzi najpriestrannejšie kombíky vôbec. Jeho verzia SW8 poskytovala až osem miest na sedenie, čo bolo na svoju dobu výnimočné. Ponúkal pohodlný podvozok, veľkorysý kufor a spoľahlivé motory, pričom dieselové varianty boli obľúbené najmä u taxikárov.

Volkswagen Passat Variant B2 – nemecký univerzál
Druhá generácia Passatu, známa ako B2, sa vyrábala v rokoch 1981 až 1988. Toto nemecké kombi si získalo priazeň motoristov najmä pre svoju jednoduchosť, odolnosť a praktickosť. Klenotom ponuky bola verzia Syncro s pohonom všetkých kolies a päťvalcovým motorom – ideálne auto na zimu či výlety do hôr.

Renault 21 Nevada – flexibilita po francúzsky
Renault 21 Nevada, uvedený na trh v roku 1986, sa vyznačoval moderným dizajnom a variabilným interiérom. S možnosťou siedmich miest a širokou škálou motorov, vrátane úsporných dieselov, si rýchlo našiel cestu k rodinám po celej Európe. Jeho silnou stránkou bola priestrannosť a schopnosť prispôsobiť sa rôznym potrebám.

Ford Granada Turnier – elegancia s priestorom
Ford Granada Turnier bol vlajkovou loďou medzi rodinnými kombíkmi značky Ford. Druhá generácia, produkovaná v rokoch 1977 – 1985, ponúkala veľkorysý priestor, pohodlný podvozok a paletu motorov od úsporných až po silné šesťvalce. Výbava ako automatická prevodovka či klimatizácia nebola v tom čase bežná, no Granada ňou disponovala.

Opel Rekord Caravan – nemecký pracant
Opel Rekord Caravan, najmä v generácii E (1977 – 1986), bol synonymom spoľahlivého a priestranného auta strednej triedy. Obľúbený medzi rodinami i podnikateľmi, ponúkal robustnú konštrukciu, veľký kufor a komfortné jazdné vlastnosti. Na slovenských cestách bol často vidieť ako rodinné auto aj ako firemný „ťažný kôň“.

Tieto vozidlá z 80. rokov si získali rešpekt aj srdcia mnohých motoristov. Dnes ich vídame už len zriedkavo, no ostávajú svedkami doby, keď sa autá stavali s dôrazom na trvácnosť, praktickosť a charakter. Spomínate si, ktoré z nich ste obdivovali vy?