Na Slovensku vstúpili do platnosti nové pravidlá pre intervaly technickej kontroly (STK), ktoré sa týkajú desiatok tisíc majiteľov motocyklov, štvorkoliek a trojkoliek. Doteraz museli tieto vozidlá po prvých štyroch rokoch absolvovať kontrolu každé dva roky, no teraz im štát umožnil vykonať ju len raz za štyri roky. Táto zmena je pre mnohých vodičov stále neznáma a často ju nesprávne zamieňajú s pravidlami pre osobné automobily, kde intervaly zostávajú bez úprav.
Od 1. júla 2024 platí na Slovensku zmena v lehote vykonávania technickej kontroly (STK). Vybrané kategórie vozidiel – konkrétne kategórie L3e až L7e, teda napríklad motocykle, trojkolky a štvorkolky – už nemusia absolvovať STK každé dva roky po prvých štyroch rokoch od registrácie. Pre tieto vozidlá je interval predĺžený na štyri roky. O zmene informuje portál Autoviny.
Celkovo sa táto zmena týka viac ako 160-tisíc vozidiel. Na druhej strane, pre osobné automobily a iné kategórie vozidiel platia naďalej pravidlá s dvojročnou periódou STK. Vodiči starších áut teda nemusia počítať so zmenou a povinnosť absolvovať STK každé dva roky zostáva.
Cieľom rozšírenia lehoty medzi kontrolami je uľahčiť život majiteľom menších a ľahších vozidiel, ktorí budú môcť ušetriť náklady na technické prehliadky. Štát predpokladá, že bezpečnosť cestnej premávky tým nebude ohrozená, keďže tieto vozidlá majú zvyčajne nižšie riziko porúch.
Ako však upozorňujú odborníci, úplné vyhodnotenie dopadov bude možné až po niekoľkých rokoch praxe, keď sa nazbierajú konkrétne dáta o stave vozidiel a bezpečnosti na cestách.
Dôležité termíny a sankcie
Ak ste absolvovali STK na motocykel pred 1. júlom 2024, platí vám platnosť kontroly podľa dátumu uvedeného v dokladoch. Pokiaľ však technickú kontrolu nestihnete včas, hrozí vám pokuta vo výške 165 eur. Často sa uvádza aj vyššia suma 330 eur, no tá zahŕňa sankciu za chýbajúcu emisnú kontrolu.
Dodržiavanie lehôt STK je preto dôležité nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj z finančného hľadiska.
Oproti Európe sme sa vydali opačným smerom
Kým na Slovensku sa intervaly STK pre niektoré vozidlá predlžujú, v rámci Európskej únie sa vedú diskusie presne opačným smerom – o skrátení lehôt a zavedení napríklad povinnej každoročnej technickej kontroly. Cieľom týchto európskych debát je zvýšiť bezpečnosť na cestách a predísť technickým problémom, ktoré by mohli ohroziť vodičov aj chodcov.
Slovenskí majitelia vozidiel kategórií L3e až L7e tak profitujú z nových pravidiel, keďže im ušetria peniaze a čas pri menej častých STK. Na druhej strane však budú musieť venovať väčšiu pozornosť pravidelnej údržbe, aby sa znížená frekvencia kontrol neprejavila na bezpečnosti na cestách.