Ak hľadáte šikovné malé auto za prijateľnú cenu, máme pre vás niekoľko skvelých možností. Vybrali sme šesť áut, ktoré môžete kúpiť za 6 000 eur. Tieto modely vynikajú spoľahlivosťou a praktickosťou, aj keď sa niektoré štýlové varianty ukázali ako menej spoľahlivé. Zistite, ktoré autá stoja za vašu pozornosť a investíciu.
Ako informuje portál AutoBild, z trhu sa postupne vytrácajú, pretože výrobcovia sa zameriavajú na zisky, ktoré sa pri predaji malých áut dosahujú len s námahou. Nemusíte sa však obávať, aj keď mnohé značky odstránili tieto praktické mestské modely zo svojho portfólia, na trhu s jazdenými vozidlami ešte dlhú dobu pretrvajú.
Tieto vozidlá sa nevyznačujú len kompaktnými rozmermi, ktoré uľahčujú parkovanie, ale aj nízkymi nákladmi na údržbu a opravy, vďaka ich jednoduchej a spoľahlivej technike. Okrem toho sa ceny jazdených áut už stabilizovali, dobre udržiavané modely s kompletnou servisnou históriou a nájazdom pod 100 000 km je možné zakúpiť už od približne 5 000 eur.
Aj keď sú tieto autá sympatické, pred ich kúpou je dôležité dôkladne skontrolovať aj tie najmenšie modely. Neustála prevádzka v mestských podmienkach a časté striedanie vodičov totiž značne opotrebovávajú kľúčové súčiastky. To potvrdzujú aj výsledky TÜV reportu, kde sa tieto vozidlá zvyčajne umiestňujú na nižších pozíciách. Napriek tomu existujú aj pozitívne výnimky, ako Ford Ka+ alebo VW Up, ktoré v TÜV reporte dosiahli dobré výsledky.
Talianska značka sa nielenže drží retro dizajnu, ale ponúka aj rozmanité karosárske verzie, vrátane dynamických športových modelov. Medzi nimi nechýba ani elegantný kabriolet s plátennou strechou a množstvo farebných a výbavových kombinácií. Pri mestských mini autách je však rozumné zvoliť manuálnu prevodovku, pretože automatické prevodovky v tejto kategórii zvyčajne nepatria medzi najlepšie, aj keď by sa k malému mestskému autu veľmi hodili.
Nezáleží na tom, od ktorého zo šiestich výrobcov vozidlo pochádza – automatizované prevodovky sú buď príliš pomalé, neefektívne, alebo fungujú trhane. Niektoré z nich sa navyše vyznačujú vyššou poruchovosťou.
Citroën C1 II
Iba preto, že C1 má dĺžku menej ako 3,50 metra, neznamená, že musíte obetovať typický komfort, ktorý značka ponúka. Po krátkej jazde si určite všimnete príjemne mäkko naladený podvozok, ktorý ho odlišuje od väčšiny konkurentov s tuhším odpružením. Kde však musíte robiť určité ústupky? Na zadných sedadlách a v batožinovom priestore.
Dospelí pasažieri budú mať na zadných sedadlách obmedzený priestor pre nohy a hlavu. S objemom kufra od 196 do maximálne 780 litrov dokážu konkurenti zmestiť o jeden kufor viac. Na druhej strane, nie je problém udržať spotrebu C1 pod šiestimi litrami na 100 km. Vďaka hmotnosti pod jednou tonou dokáže už 82-koňový trojvalec s objemom 1,2 litra poskytnúť šikovnú dynamiku.
Slabé stránky: Výber motorizácií je obmedzený. Po facelifte v roku 2018 ostal v ponuke už len menší z dvojice trojvalcov. Na druhej strane sú tieto motory známe svojou spoľahlivosťou. Menej odporúčané sú verzie s automatizovanou prevodovkou, ktorá nefunguje veľmi harmonicky. Oplatí sa tiež skontrolovať podvozok, najmä výfukové potrubie, ktoré má tendenciu rýchlo korodovať. Pri tejto príležitosti je dobré skontrolovať aj brzdové kotúče, ktoré sú často poddimenzované a môžu byť častým dôvodom výhrad pri technickej kontrole. Inak C1, vďaka svojej jednoduchej konštrukcii, netrpí žiadnymi nákladnými poruchami.
- Obdobie výroby: 2014 až 2022
- Výkon: 51 kW/69 k až 60 kW/82 k
- Odporúčaný motor: VTi 72 (69 k)
- Cena od: 5 800 eur
Ford Ka Plus
Na rozdiel od svojho predchodcu, ktorý bol postavený na platforme Fiatu Panda, je Ka+ výsledkom plne vlastného vývoja Fordu. Zdieľa platformu s modelmi B-Max a Fiesta, čo prináša nielen väčší priestor (Ka+ je skôr malé auto než miniauto), ale aj výrazne lepšiu kvalitu spracovania. Ford navyše prispôsobil model Ka+ európskym potrebám, teda optimalizoval podvozok a zlepšil odhlučnenie.
Tým sa dosiahli agilné jazdné vlastnosti, dobré naladenie a množstvo odkladacích priestorov v interiéri. K dispozícii je aj verzia Active, ktorá má o dva centimetre vyššiu svetlú výšku a crossoverový vzhľad. Facelift v roku 2018 priniesol nové svetlomety a trojvalcový motor so systémom štart-stop. Okrem atmosférických benzínových motorov sa vyznačuje najsilnejšia a najrýchlejšia verzia – turbodiesel s výkonom 95 koní.
Slabé stránky: Aby si model Ka+ udržal odstup od Fiesty, musel sa vzdať niektorých funkcií. Okrem absencie prepĺňaných benzínových motorov chýba aj pokročilá bezpečnostná výbava, síce sú k dispozícii airbagy aj na zadných sedadlách, ale núdzový brzdový asistent absentuje. Pohonné jednotky sú však spoľahlivé, bezproblémové a nenáročné na údržbu. Atmosférické benzínové motory nie sú veľmi dynamické, zatiaľ čo štvorvalcový diesel, s takmer dvojnásobným krútiacim momentom, pôsobí istejšie. Na technickej kontrole si Ka+ vedie dobre, avšak treba si dávať pozor na skorú koróziu, ktorá sa môže objaviť už pri prvej STK.
- Obdobie výroby: 2014 – 2020
- Výkon: 51 kW/70 k až 70 kW/95 k
- Odporúčaný motor: 1.2 (63 kW)
- Cena od: 7 000 €
Fiat 500
Fiat 500, ktorý bol uvedený na trh v roku 2007, sa vďaka svojmu retro vzhľadu stal veľmi populárnym. V ponuke motorov nájdeme úsporné dvojvalce, športové modely Abarth s výkonom od 135 do 190 koní, dva naftové motory, verziu na LPG a od roku 2020 aj trojvalcový mild-hybrid. Medzi obľúbené varianty patrí aj kabriolet s elektricky ovládanou plátenou strechou, ktorý sa objavil na trhu v roku 2009.
V roku 2015 prešiel Fiat 500 faceliftom, ktorý priniesol nové predné a zadné svetlá a vylepšený infotainment systém. Odporúčanou motorizáciou je dvojvalec predstavený v roku 2010, ten využíva rozvodovú reťaz namiesto remeňa.
Slabé stránky: Modely vyrobené pred faceliftom sa často stretávajú s problémami na technickej kontrole, najmä kvôli zlomeným pružinám a opotrebovaným tlmičom. Hrdzavenie výfukového systému sa vyskytuje aj u novších modelov. Po troch rokoch používania Fiat 500 čelí častejším neúspechom pri emisnej kontrole, pričom sa objavujú aj úniky oleja a poruchy brzdového systému.
Staršie verzie môžu dokonca trpieť prederavením olejovej vane. Medzi bežné príčiny porúch patrí problematická automatizovaná prevodovka Duologic, poruchy palivového čerpadla a únik chladiacej kvapaliny. Navyše, v interiéri sa prejavuje nízka kvalita spracovania.
- Obdobie výroby: od roku 2007 – súčasnosť
- Výkon: 44 kW/60 k až 140 kW/190 koní
- Odporúčaný motor: 0.9 TwinAir s výkonom 63 kW/86 koní
- Cena od: 5 000 eur