V 90. rokoch 20. storočia stála značka Porsche na pokraji krízy. Modely Boxster a Cayenne sa stali kľúčovými pre jej záchranu a transformáciu na jednu z najziskovejších automobiliek sveta. Ktorý z týchto dvoch modelov však stál skutočne za záchranou spoločnosti?
V 90. rokoch čelilo Porsche vážnym problémom. Kombinácia ekonomickej recesie a interných strategických chýb ohrozovala samotnú existenciu automobilky. Globálna ekonomika sa po skončení bubliny na začiatku 90. rokov ocitla v recesii a luxusné automobily, medzi ktoré Porsche patrilo, patrili medzi prvé položky, ktoré zákazníci prestali kupovať. Finančné rezervy spoločnosti sa stenčili a produktová rada starla.
Trh sa navyše presúval k praktickejším vozidlám – sedany, lacnejšie športové autá ako Mazda MX-5 a predovšetkým SUV získavali na popularite. Porsche s modelmi 911 a 964, ktoré boli drahými športovými vozidlami, sa stalo menej atraktívnym pre širšie publikum.
Na produkčnej strane sa automobilka podľa CarBuzz trápila so zastaranými metódami výroby. Pôvodné ručne montované vozidlá boli nákladné a pomalé, a keď sa konkurencia ako Chevrolet Corvette C4, Acura NSX či Nissan 300 ZX dostala na trh, Porsche stratilo konkurenčnú výhodu. Predaj klesol z viac ako 50 000 vozidiel ročne v polovici 80. rokov na necelých 15 000 v roku 1993. Vedenie si uvedomilo potrebu modernizácie výroby a osvieženia produktovej ponuky. V roku 1991 sa tak objavil koncept dvojmiestneho roadstera so stredným motorom.
Revolúcia vo výrobe Porsche
Keď sa Porsche ocitlo pred neľahkou úlohou modernizácie, rozhodnutie prišlo zvonka, a to prostredníctvom návštevy japonských tovární. Riaditeľ výroby Wendelin Wiedeking posadil svojich kolegov do lietadla a odviezol ich priamo do srdca automobilového priemyselného zázraku: do fabrík Toyoty, Nissanu a Hondy. Cieľom bolo ukázať, že výroba nemusí byť len tradičná, zdĺhavá a nákladná a dá sa robiť efektívnejšie, rýchlejšie a s vyššou kvalitou, informoval Industry Week. Ideálnym partnerom na túto misiu bola konzultačná spoločnosť Shingijutsu Global Consulting, založená žiakmi Taiičiho Ohna, otca legendárneho systému Just in Time.

Japonci, zvyknutí na minimalistické zásoby, boli pri pohľade na Porsche v nemom úžase. V továrni našli sklady dielov vysoké 2,5 metra a zásoby pokrývajúce až 28 dní výroby. Jeden z odborníkov pri pohľade na nekonečné regály vyhlásil: „To nie je továreň, ale sklad na kolesách!“
Následné odporúčania Japoncov priniesli zásadné zmeny:
- Zníženie zásob z 28 dní na 7 dní
- Skrátenie doby montáže z 120 na 72 hodín (zvýšenie efektivity o 60 %)
- Zníženie chýb na vozidle o 50 %
- Zníženie počtu zamestnancov o 19 %
Výsledok bol jasný, za rovnaký čas sa dokázali vyrobiť takmer dve autá miesto jedného. Zaviedla sa politika nulovej chybovosti, s cieľom vyrábať autá bez potreby úprav alebo opráv na konci montážnej linky, čo výrazne zvýšilo konečnú kvalitu a skrátilo výrobný čas.
Boxster bol dostupná záchrana
Efektivita samotná však nestačila – potrebné bolo aj modernizovať portfólio vozidiel. Bývalí zamestnanci Toyoty pomohli Porsche zredukovať modelovú ponuku a sústrediť sa na ikonický model Porsche 911, čím sa značka vrátila k svojim koreňom. Paralelne sa na autosalóne v Detroite v roku 1993 predstavil koncept Boxster.
Predtým však, než sa Porsche rozhodlo vyrobiť model Boxster, uvažovalo o vývoji štvordverového vozidla 989 s predným motorom. Tento projekt však automobilka podľa TopSpeed úplne zrušila, pretože dospela k záveru, že jeho výroba by bola príliš nákladná a predaj komplikovaný. Inšpirované krajinou vychádzajúceho slnka (Japonskom) sa Porsche rozhodlo postaviť dvojdverový roadster. Modely 718 RSK a 500 Spyder dokazovali, že Porsche vie stavať roadstery, ktoré dobyjú svet. Otázkou však bolo, či existuje trh pre dvojdverové roadstery. Úspech Mazdy s prvou generáciou MX-5 Miata presvedčil automobilku, že Boxster dokáže prilákať nových kupcov.

Idea lacnejšieho modelu vznikla pod vedením Horsta Marcharta, Wendelina Wiedekinga a Dietera Laxyho. Porsche Boxster, predstavený v roku 1996, bol radikálnym odklonom od tradičných modelov. Boxster využíval množstvo komponentov z modelu 911 generácie 996 – predná časť, dvere, svetlá – čo znižovalo náklady a umožnilo ponúknuť cenovo dostupnejšie vozidlo. Stredný motor poskytoval vynikajúce jazdné vlastnosti a rovnováhu, čím sa stal pravým vodičským autom.
Úspech bol okamžitý. Predaj v Severnej Amerike vzrástol z 3 713 vozidiel v roku 1993 na 46 110 na prelome tisícročia. Boxster nielen priniesol spoločnosti finančný prílev, ale aj ukázal, že Porsche môže úspešne konkurovať v segmente dostupných športových vozidiel a pritiahnuť mladších zákazníkov.
Špecifikácia:
- Motor: atmosférický 2,5-litrový plochý šesťvalec
- Výkon: 201 konských síl
- Krútiaci moment: 181 lb-ft (libra-stop)
- Prevodovka: päťstupňová manuálna
- Pohon: zadné kolesá (RWD)
- Zrýchlenie 0–100 km/h: 6,1 sekundy
- Maximálna rýchlosť: 149 mph (≈ 240 km/h)
Cayenne sa stalo SUV, ktoré zmenilo pravidlá
Hoci Boxster stabilizoval spoločnosť, pravú transformáciu priniesol Cayenne, predstavený v roku 2002. Predaj modelov 911 a Boxster nestačil na zabezpečenie budúcnosti, a preto bolo potrebné vytvoriť objemový model. Vývoj SUV bol spočiatku prijatý skepticky – tradiční fanúšikovia sa obávali, že Porsche opúšťa svoje športové korene. Vedenie vedené Wiedekingom však rozpoznalo trend – SUV kombinovali luxus, výkon a praktickosť, obzvlášť žiadané na trhoch ako USA a Čína.
Cayenne vznikol v spolupráci s Volkswagenom (Touareg) a mal byť skutočným Porsche: vysoké rýchlosti, precízne riadenie a výkon v teréne. Vozidlo sa stalo okamžitým komerčným hitom, prilákalo nových zákazníkov, zabezpečilo vysoké zisky a poskytlo financie na vývoj ďalších modelov ako Panamera a Macan.

Boxster vs. Cayenne: kto zachránil Porsche?
Oba modely zohrali kľúčovú úlohu:
- Boxster priniesol stabilitu v 90. rokoch, znížil výrobné náklady a rozšíril zákaznícku základňu.
- Cayenne zabezpečil dlhodobý úspech značky, otvoril nový, vysoko ziskový segment SUV a umožnil investície do športových vozidiel, vrátane 911, Boxsteru, Caymana, 918 Spyder a Taycanu.
Aj keď Boxster bol prvý „záchranca“, skutočnú dlhodobú stabilitu a prosperitu priniesol Cayenne. Oba modely spoločne zabezpečili, že Porsche dnes patrí medzi najziskovejšie a najuznávanejšie automobilky sveta.
Boxster a Cayenne zachránili Porsche pred krachom a transformovali značku na globálnu automobilovú silu. Boxster stabilizoval financie a otvoril novú zákaznícku základňu, zatiaľ čo Cayenne priniesol dlhodobú prosperitu a umožnil expanziu produktového portfólia. Každé 911, ktoré dnes jazdí po cestách, vďačí týmto dvom modelom – prvému odvážnemu kroku a druhej revolučnej stratégii.