Tragédia letu AI171: TOTO môže byť šesť možných príčin pádu Boeingu 787 v Indii

India lietadlo havária
Na snímke hasiči, ktorí pracujú na mieste havárie lietadla v severozápadnom indickom meste Ahmedabad v štáte Gudžarát, vo štvrtok 12. júna 2025. Zdroj: REPROFOTO X/Divya Gandotra Tandon, TASR/(AP Photo/Ajit Solanki)
Reklama

India zažila jednu z najhorších leteckých katastrof vo svojej histórii. Vo štvrtok 12. júna sa v meste Ahmedabad zrútilo lietadlo typu Boeing 787 patriace spoločnosti Air India. Tragédia si vyžiadala viac ako 200 obetí, vrátane pasažierov aj obyvateľov internátu, do ktorého lietadlo narazilo.

Stroj smeroval z Ahmedabadu na letisko Gatwick v Londýne a podľa plánu mal pristáť približne o 18:25 britského času. Krátko po štarte však lietadlo stratilo výšku a dopadlo do obytnej zóny. Trosky sa rozptýlili po okolí, pričom chvost stroja sa našiel na streche jednej z budovy, informval Mirror.

Podľa databázy Aviation Safety Network ide o prvý pád lietadla typu Boeing 787 v histórii tohto modelu. Presná príčina nešťastia zatiaľ nie je oficiálne známa. Vyšetrovanie je v plnom prúde, no experti medzitým zverejnili šesť teórií, ktoré by mohli vysvetliť, čo sa osudný deň stalo.

1. Nesprávne nastavenie klapiek pri štarte

Letecký komentátor Jerry Dyer z platformy Big Jet TV podľa Express upozornil, že videozábery zo štartu lietadla poukazujú na nezvyčajné nastavenie krídel. Zdalo sa, že klapky neboli vysunuté, čo výrazne znižuje schopnosť lietadla generovať potrebný vztlak. Podľa Dyera mohol tento fakt spôsobiť, že lietadlo síce odštartovalo, no bez dostatočnej výšky a rýchlosti stratilo schopnosť udržať sa vo vzduchu.

2. Technické zlyhanie systému

Dyer zároveň upozornil, že problém mohol vzniknúť aj na úrovni techniky. Moderné lietadlá sú vybavené pokročilými systémami, ktoré upozorňujú pilotov na nesprávne nastavenia pred vzletom. Ak systém zlyhal a neupozornil na chybu, posádka si ju nemusela všimnúť. Zatiaľ však nie je jasné, či išlo o poruchu alebo ľudské zlyhanie.

3. Strata ťahu alebo výkonu oboch motorov

Indický pilot Gaurav Taneja upozornil na možnosť úplnej straty výkonu motorov krátko po štarte. Tento scenár by vysvetľoval náhle klesanie bez možnosti ovládania lietadla. Podľa nepotvrdených informácií mohol pilot pred haváriou kontaktovať riadenie letovej prevádzky s hlásením o zlyhaní motora.

4. Chyba v kokpite

Letecký analytik Geoffrey Thomas sa pozrel na zábery letu a poukázal na to, že lietadlo klesalo bez bočného náklonu, čo by mohlo znamenať, že nešlo o poruchu jedného konkrétneho systému, ale o komplexnejší problém. Podľa neho je podozrivé aj to, že podvozok bol zasunutý a klapky neboli v aktívnej polohe, čo naznačuje možnú chybu v rozhodovaní posádky.

5. Nesprávna konfigurácia krídel

Bývalý pilot Marco Chan upozornil, že pri štarte zohráva dôležitú úlohu správne nastavenie vztlakových prvkov na krídlach. Ak klapky nie sú vysunuté, lietadlo potrebuje vyššiu rýchlosť, aby udržalo výšku. Ak táto rýchlosť nie je dosiahnutá, môže dôjsť k strate vztlaku a následnému pádu.

6. Zrážka s vtákmi

Poslednou z teórií je možnosť, že došlo k nárazu vtákov do motorov. Bývalý pilot Saurabh Bhatnagar pre miestnu televíziu uviedol, že situácia môže byť výsledkom viacerých zásahov vtákov do oboch motorov, čo by viedlo k okamžitej strate ťahu. Lietadlo podľa neho začalo klesať krátko po vzlete, tesne pred momentom, kedy mal byť zasunutý podvozok – čo je typické pre prípady, keď dôjde k zlyhaniu motorov.

Vyšetrovanie pokračuje

Leteckí vyšetrovatelia už získali čierne skrinky, ktoré obsahujú letové dáta aj záznamy z kokpitu. Tieto informácie budú kľúčové pre určenie presnej príčiny tragédie. Cieľom vyšetrovania je nielen zistiť, čo spôsobilo túto nehodu, ale aj prijať opatrenia, ktoré by podobným udalostiam v budúcnosti zabránili.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Spravodajstvo