Po ničivej havárii nákladného lietadla spoločnosti UPS na letisku v Louisville, pri ktorej prišlo o život najmenej 14 ľudí, pristúpili americké doručovacie giganty UPS a FedEx k dočasnému uzemneniu časti svojich flotíl. Opatrenie sa týka lietadiel typu MD-11, ktoré na odporúčanie spoločnosti Boeing musia zostať na zemi, kým sa nepreverí ich technický stav.
Katastrofa sa odohrala v utorok krátko po vzlete, keď stroj UPS MD-11F s viac než 38 000 galónmi (144 000 litrami) paliva smeroval na dlhý let na Havaj. Počas vzletu podľa Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB) došlo k požiaru ľavého motora, ktorý sa následne odtrhol od krídla. Lietadlo vzápätí narazilo do blízkych firemných budov, čo spôsobilo rozsiahly požiar a zničenie niekoľkých objektov v okolí letiska. Informuje o tom BBC.
Hasiči a záchranári zasahovali niekoľko hodín. Až po dlhom pátraní bolo objavené ďalšie telo, čím sa počet obetí zvýšil na 14. Budovy zasiahnuté plameňmi sa stále prehľadávajú.
„Modlíme sa za každú rodinu, ktorá prišla o svojich blízkych, a dúfame, že ďalšie obete nepribudnú,“ uviedol starosta Louisville Craig Greenberg.
Boeing vydal odporúčanie, dopravcovia reagujú
Podľa vyhlásenia Boeingu, ktoré citovala agentúra Reuters, bolo odporúčanie pozastaviť lety MD-11 vydané „z mimoriadnej opatrnosti“ a v spolupráci s Federálnym úradom pre letectvo (FAA).
Spoločnosť UPS potvrdila, že zastavila približne 9 % svojej flotily, pričom ubezpečila verejnosť, že má pripravené záložné plány, aby doručovacie služby pokračovali bez väčších výpadkov.
„Pre UPS je bezpečnosť zamestnancov a komunít, v ktorých pôsobíme, absolútnou prioritou,“ uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti.
FedEx sa rozhodol postupovať rovnako a dočasne vyradil z prevádzky svojich 28 lietadiel MD-11. UPS podľa firemných údajov disponovala 27 strojmi tohto typu.
Model so spornou minulosťou
Lietadlo MD-11F je trojmotorová verzia pôvodne osobného modelu, ktorý vzlietol po prvý raz pred 34 rokmi v službách Thai Airways. Do flotily UPS bol zaradený v roku 2006.
Tento typ lietadiel vyrábala pôvodne spoločnosť McDonnell Douglas, ktorá sa v roku 1997 zlúčila s Boeingom. Výroba MD-11 sa ukončila v roku 2000 a v osobnej doprave sa naposledy použili v roku 2014.
Doručovanie môže byť spomalené
Nie je zatiaľ jasné, do akej miery uzemnenie lietadiel ovplyvní fungovanie globálnych doručovacích služieb, keďže UPS aj FedEx patria medzi najväčších prepravcov nákladu na svete.
Obe firmy však tvrdia, že logistické operácie prispôsobia tak, aby sa oneskorenia minimalizovali. Tragédia v Louisville sa tak môže stať impulzom na nové preverenie bezpečnosti starších nákladných lietadiel a zmeny v postupoch leteckých dopravcov po celom svete.


