Desaťtisíce cestovateľov a cestovateliek určený čas hodnotili svetové turistické atrakcie, ktoré pre nich boli najväčším sklamaním. Prvých päť sa nachádza v Európe a príčinou bolo najmä rozčarovanie z ich preplnenosti.
Nedávno sme vás informovali o krajinách a lokalitách sveta s najväčšou mierou turistov oproti domácim. A keďže európsky kontinent je historicky hodnotný a husto osídlený, je ich u nás zhruba polovica z nich.
Dnes, zrejme najmä z tohto titulu, podľa novej štúdie viaceré z najvyhľadávanejších turistických magnetov cestovateľov skôr pohoršujú.
Spoločnosť Radical Storage, zaoberajúca sa úschovou batožín, analyzovala 95 352 recenzií návštevníkov v rámci 200 najnavštevovanejších ikon masového turizmu.
Najviac sklamal britský zábavný park
Vidiecka usadlosť Altonské veže (Alton Towers), inšpirovaná úspechom Disneylandu v Amerike, bola v 80. rokoch prebudovaná na zábavný park. S 10 tematickými zónami rozprestierajúcimi sa na necelých 4 km² grófstva Staffordshire je najväčším v Spojenom kráľovstve.
Výskum však zistil, že takmer polovica recenzií má nejaké negatívne prvky. Ľudia sa sťažovali najmä na slabú hodnotu za peniaze, nekompletnosť vstupov či predražené služby a zlý servis.
Preplnené budapeštianske kúpele
Széchenyiho kúpele (Széchenyi Thermal Bath) v maďarskej metropole sú najstarším pokrokovým wellnessom v Európe a lákajú najmä na očakávanie exkluzívneho zážitku. Ten sa však decimuje, ak sa tlačíte hlava na hlave v bazénoch s ostatnými.
Taktiež je poznať, že za kúpeľným relaxom sa k nim vydávajú masy už od roku 1913 a potrebovali by širšiu rekonštrukciu. Viac ako tretina recenzentov skúsenosť z nich opísala ako málo uspokojivú.
Zlé služby v španielskom Siam Parku
Najväčší vodný park v Európe na kanárskom Tenerife v Atlantiku otvorila v roku samotná thajská princezná. Návšteva „najlepšieho vodného sveta vôbec“ Siam Parku však nie je všeobecne príjemná.
Recenzenti často spomínajú hrubé správanie personálu, ako aj problémy s prístupnosťou. Niektorí tiež uviedli, že sa cítia zahanbení kvôli svojej hmotnosti a spomenuli, že park nie je vhodný pre osoby so zdravotným postihnutím. Celkovo takmer tretina hodnotiacich tam zažila niečo negatívne.
Trh v Lisabone obeťou popularity
Tržnicu s jedlom Time Out Market Lisboa v roku 2014 otvoril známy gastronomický bedeker Time Out, ktorý ponúka tipy výnimočné a dostupné stravovanie v turistických mestách. V roku 2018 získala prestížne ocenenie Hamburg Foodservice Award, no podľa recenzií sa odvtedy zmenila k horšiemu.
Zdá sa, že ikonický trh (akými je Portugalsko známe) sa stal obeťou vlastného úspechu a zo zážitkového občerstvenia a lokálnych nákupov sa stalo sprofanované hromadné stravovanie.
Masová Fontána di Trevi
Ikonická baroková Fontána di Trevi je popri vatikánskych budovách a kolosea pamiatkou číslo 1 nielen v Ríme, ale aj v Taliansku či v Európe.
Každý rok do nej návštevníci vhodia odhadom milión eur (povesť im za to sľubuje návrat do Ríma). Turistický návrat však bude chcieť taktickejšie načasovanie, lebo aktuálne ide podľa hlasovania o druhú najnedostupenejšiu atrakciu sveta.
V roku 2024 bola fontána z dôvodu rekonštrukcie ešte menej prístupná, čo mohlo k jej nízkej obľube ešte prispieť.
Predražené aj Chorvátsko
Ak sa máte obmedzený cestovateľský rozpočet, návštevu týchto atrakcií určite zvážte. Návštevníci neodporúčajú už spomínané britské Alton Towers, peniaze sa vraj neoplatí „vyhodiť“ ani na návštevu paláca Topkapi v tureckom Istanbule.
Na treťom mieste v predraženosti sa týčia slávne Dubrovnícke mestské hradby so vstupným 35 € a prvú päťku dopĺňa Snowland v Brazílii a spomínané Széchenyi Baths and Pool v Budapešti, ktoré aktuálne stoja 15-38 € podľa typu lístka.
Mestá plné sklamaní
Ak vezmeme do úvahy priemer všetkých miestnych atrakcií, istanbulská turistická ponuka Istanbulu sklamáva turistov najviac, má v priemere až 16 % negatívnych hodnotení.
Nezaostáva ani thajský Bangkok so skóre 15,9 % a Budapešť s priemerov negatívnych recenzií kúpeľov, Rybárskej bašty, parlamentu, baziliky či kamenných Topánok na brehu Dunaja 13,9 %.
Krajiny, ktoré rozčarovali
Čo sa týka celých krajín, počtu ich pamiatok a ich priemerných hodnotení, na vrchole rebríčka turistických nesympatií tróni Spojené kráľovstvo (s 12,3 % nespokojnosti), za ktorým nasledujú Portugalsko (12 %) a Kanada (11,5 %).