Túžite po poriadnom RETRO KÚSKU? Táto krásna TATRA je NA PREDAJ, neuveríte, KOĽKO MÁ NAJAZDENÉ

tatra 603
Zdroj: Canva, rajveteranu.cz
Reklama

Veteránska klasika z čias Československa opäť púta pozornosť. Tentoraz nejde len o hocijaký exemplár Tatry 603, ale o výnimočný kus z druhej série, ktorý sa zachoval vo výbornom pôvodnom stave a má na tachometri len niečo vyše 8 500 kilometrov. 

Tatra 603 bola v minulosti symbolom prestíže a moci – automobil, ktorý si bežný smrteľník nemohol dovoliť. Od roku 1956 do 1975 slúžila predovšetkým politickým funkcionárom a vysokým štátnym predstaviteľom. Išlo o ručne vyrábaný model s charakteristickou aerodynamickou karosériou a vzadu uloženým osemvalcovým motorom. Spomedzi približne 20 000 vyrobených kusov sa len malé percento zachovalo v solídnom stave. Toto auto dlhé roky odpočívalo v súkromnej zbierke a teraz mieri na predaj, všimla si Pravda.

Tatra 603 T603 - 2 Šilhavka ORIGINÁ 1967
Zdroj: rajveteranu.cz

Od Tatry 77 po 603: Príbeh aerodynamickej elegancie

Korene tejto unikátnej limuzíny s hladkými líniami a netradičnou technikou siahajú až do 30. rokov 20. storočia. Prvým priekopníkom v segmente aerodynamických sedanov bola Tatra 77 z roku 1934. Jej koncepciu neskôr rozvíjali modely ako 87, 97 a povojnový Tatraplan 600.

Skutočný návrat k luxusným prúdnicovým tvarom však prišiel až v 50. rokoch, keď vznikla Tatra 603 – spočiatku tajne, keďže plánovaná výroba limuzín mala byť sústredená do rúk sovietskych značiek ako GAZ a ZIS (neskôr ZIL). Tie ale kvalitatívne nezodpovedali požiadavkám československej vlády, čo nakoniec viedlo k oficiálnemu schváleniu vývoja v roku 1954.

Motor dosahoval výkon 70 kW (95 koní) pri 4 800 ot./min. Výkon postačoval na rýchlosť až 160 km/h, hoci zrýchlenie na stovku trvalo približne 19 sekúnd. Vozidlo vážilo 1 470 kg, malo bohatý priestor pre pasažierov a až dva batožinové priestory – väčší vpredu (360 l) a menší vzadu (140 l). So svetlou výškou 200 mm si poradilo aj s nerovným povrchom. Spotreba sa pohybovala okolo 12,5 litra benzínu na 100 km, čo bolo na tú dobu prijateľné vzhľadom na veľkosť a koncepciu vozidla.

Zberatelia dnes obzvlášť vyhľadávajú prvú sériu s tromi svetlometmi pod jedným sklom, z ktorých stredný sa natáčal spolu s volantom. No aj druhá generácia, ktorá prišla na rad v roku 1964, má čo ponúknuť – modernizovaný dizajn so štyrmi svetlometmi, výkonnejší motor s výkonom 105 koní, posilňovač bŕzd a nový stabilizátor. Jeden ojedinelý kúsok je práve na predaj.

Tatra 603 T603 - 2 Šilhavka ORIGINÁ 1967
Zdroj: rajveteranu.cz

Druhá séria s prvkami prvej – zberateľský poklad

Vozidlo pochádza z roku 1967 a reprezentuje druhú generáciu modelu 603. Tá bola technicky i vizuálne modernizovaná, pričom nabrala výkon i bezpečnostné prvky. Zaujímavosťou tohto konkrétneho auta je kombinácia novších a starších dizajnových detailov – napríklad zachované „turbínové“ gumové vložky v nárazníkoch či chrómované ozdoby v štýle predchádzajúcej verzie.

VerziaTatra 603Tatra 603–2 model 1968
Typ motorazážihovýzážihový
Usporiadanie motorado Vdo V
Umiestnenie motoravzaduvzadu
Zdvihový objem (cm3)25452472
Počet valcov88
Chladenie motoravzduchomvzduchom
RozvodyOHVOHV
Max. výkon (kW/k pri ot./min)70/95 pri 4 80077/105 pri 4 800
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min)152 pri 4 800170 pri 4 800
Pohonzadná nápravazadná náprava
Prevodovkaštvorstupňováštvorstupňová
Max. rýchlosť (km/h)160170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)1915
Spotreba (l/100 km)12,512,5
Predná nápravatyp McPhersontyp McPherson
Zadná nápravas výkyvnými hnacími polonápravamis výkyvnými hnacími polonápravami
Brzdybubnovékotúčové
Počet miest na sedenie65

Auto stálo dlhé roky mimo prevádzky ako súčasť súkromnej zbierky, vďaka čomu si zachovalo mimoriadne nízky počet najazdených kilometrov – menej ako 9 000. Žiadna renovácia, žiadne výmeny lakov – karoséria je originál, rovnako ako čierny náter a chrómové lišty.

Tatra 603 T603 - 2 Šilhavka ORIGINÁ 1967
Zdroj: rajveteranu.cz

Aj keď nízky nájazd kilometrov môže navodzovať dojem bezproblémového stavu, dlhodobo odstavené vozidlá si vyžadujú špeciálnu starostlivosť. V tomto prípade sa majiteľ o vozidlo príkladne postaral. Auto prešlo dôkladným technickým servisom – vymenili sa brzdové diely vrátane kvapaliny, spojka, sviečky, olej, karburátory aj palivové čerpadlo boli pretesnené. Výsledkom je, že vzduchom chladený osemvalec naskočí bez zaváhania a auto je pripravené dosiahnuť aj rýchlosť 170 km/h.

Tatra 603 T603 - 2 Šilhavka ORIGINÁ 1967
Zdroj: rajveteranu.cz

Cena zodpovedá stavu a jedinečnosti

Predávajúci si za túto ojedinelú Tatrovku pýta 1 599 000 českých korún, čo je vyše 64 000 eur. Vzhľadom na pôvodný stav a extrémne nízky nájazd ide o ponuku, aká sa na trhu objavuje len zriedkavo. Aj keď sedadlá v prednej časti by si zaslúžili nový poťah, celkový stav auta zostáva mimoriadny.

Ide o automobil, ktorý má nielen historickú, ale aj zberateľskú hodnotu – a tá s časom len porastie. Záujemcovia, ktorí vnímajú veterány ako investíciu, určite ocenia, že nejde o zrekonštruovaný kus, ale o originál v autentickej kondícii. Vzhľadom na stav karosérie, mechaniku po dôkladnej údržbe a zachovanie továrenských prvkov možno očakávať, že táto cena bude čoskoro ešte vyššia.

Tatra 603 T603 - 2 Šilhavka ORIGINÁ 1967
Zdroj: rajveteranu.cz
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie