Veteránska klasika z čias Československa opäť púta pozornosť. Tentoraz nejde len o hocijaký exemplár Tatry 603, ale o výnimočný kus z druhej série, ktorý sa zachoval vo výbornom pôvodnom stave a má na tachometri len niečo vyše 8 500 kilometrov.
Tatra 603 bola v minulosti symbolom prestíže a moci – automobil, ktorý si bežný smrteľník nemohol dovoliť. Od roku 1956 do 1975 slúžila predovšetkým politickým funkcionárom a vysokým štátnym predstaviteľom. Išlo o ručne vyrábaný model s charakteristickou aerodynamickou karosériou a vzadu uloženým osemvalcovým motorom. Spomedzi približne 20 000 vyrobených kusov sa len malé percento zachovalo v solídnom stave. Toto auto dlhé roky odpočívalo v súkromnej zbierke a teraz mieri na predaj, všimla si Pravda.

Od Tatry 77 po 603: Príbeh aerodynamickej elegancie
Korene tejto unikátnej limuzíny s hladkými líniami a netradičnou technikou siahajú až do 30. rokov 20. storočia. Prvým priekopníkom v segmente aerodynamických sedanov bola Tatra 77 z roku 1934. Jej koncepciu neskôr rozvíjali modely ako 87, 97 a povojnový Tatraplan 600.
Skutočný návrat k luxusným prúdnicovým tvarom však prišiel až v 50. rokoch, keď vznikla Tatra 603 – spočiatku tajne, keďže plánovaná výroba limuzín mala byť sústredená do rúk sovietskych značiek ako GAZ a ZIS (neskôr ZIL). Tie ale kvalitatívne nezodpovedali požiadavkám československej vlády, čo nakoniec viedlo k oficiálnemu schváleniu vývoja v roku 1954.
Motor dosahoval výkon 70 kW (95 koní) pri 4 800 ot./min. Výkon postačoval na rýchlosť až 160 km/h, hoci zrýchlenie na stovku trvalo približne 19 sekúnd. Vozidlo vážilo 1 470 kg, malo bohatý priestor pre pasažierov a až dva batožinové priestory – väčší vpredu (360 l) a menší vzadu (140 l). So svetlou výškou 200 mm si poradilo aj s nerovným povrchom. Spotreba sa pohybovala okolo 12,5 litra benzínu na 100 km, čo bolo na tú dobu prijateľné vzhľadom na veľkosť a koncepciu vozidla.
Zberatelia dnes obzvlášť vyhľadávajú prvú sériu s tromi svetlometmi pod jedným sklom, z ktorých stredný sa natáčal spolu s volantom. No aj druhá generácia, ktorá prišla na rad v roku 1964, má čo ponúknuť – modernizovaný dizajn so štyrmi svetlometmi, výkonnejší motor s výkonom 105 koní, posilňovač bŕzd a nový stabilizátor. Jeden ojedinelý kúsok je práve na predaj.

Druhá séria s prvkami prvej – zberateľský poklad
Vozidlo pochádza z roku 1967 a reprezentuje druhú generáciu modelu 603. Tá bola technicky i vizuálne modernizovaná, pričom nabrala výkon i bezpečnostné prvky. Zaujímavosťou tohto konkrétneho auta je kombinácia novších a starších dizajnových detailov – napríklad zachované „turbínové“ gumové vložky v nárazníkoch či chrómované ozdoby v štýle predchádzajúcej verzie.
Verzia | Tatra 603 | Tatra 603–2 model 1968 |
---|---|---|
Typ motora | zážihový | zážihový |
Usporiadanie motora | do V | do V |
Umiestnenie motora | vzadu | vzadu |
Zdvihový objem (cm3) | 2545 | 2472 |
Počet valcov | 8 | 8 |
Chladenie motora | vzduchom | vzduchom |
Rozvody | OHV | OHV |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 70/95 pri 4 800 | 77/105 pri 4 800 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 152 pri 4 800 | 170 pri 4 800 |
Pohon | zadná náprava | zadná náprava |
Prevodovka | štvorstupňová | štvorstupňová |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 19 | 15 |
Spotreba (l/100 km) | 12,5 | 12,5 |
Predná náprava | typ McPherson | typ McPherson |
Zadná náprava | s výkyvnými hnacími polonápravami | s výkyvnými hnacími polonápravami |
Brzdy | bubnové | kotúčové |
Počet miest na sedenie | 6 | 5 |
Auto stálo dlhé roky mimo prevádzky ako súčasť súkromnej zbierky, vďaka čomu si zachovalo mimoriadne nízky počet najazdených kilometrov – menej ako 9 000. Žiadna renovácia, žiadne výmeny lakov – karoséria je originál, rovnako ako čierny náter a chrómové lišty.

Aj keď nízky nájazd kilometrov môže navodzovať dojem bezproblémového stavu, dlhodobo odstavené vozidlá si vyžadujú špeciálnu starostlivosť. V tomto prípade sa majiteľ o vozidlo príkladne postaral. Auto prešlo dôkladným technickým servisom – vymenili sa brzdové diely vrátane kvapaliny, spojka, sviečky, olej, karburátory aj palivové čerpadlo boli pretesnené. Výsledkom je, že vzduchom chladený osemvalec naskočí bez zaváhania a auto je pripravené dosiahnuť aj rýchlosť 170 km/h.

Cena zodpovedá stavu a jedinečnosti
Predávajúci si za túto ojedinelú Tatrovku pýta 1 599 000 českých korún, čo je vyše 64 000 eur. Vzhľadom na pôvodný stav a extrémne nízky nájazd ide o ponuku, aká sa na trhu objavuje len zriedkavo. Aj keď sedadlá v prednej časti by si zaslúžili nový poťah, celkový stav auta zostáva mimoriadny.
Ide o automobil, ktorý má nielen historickú, ale aj zberateľskú hodnotu – a tá s časom len porastie. Záujemcovia, ktorí vnímajú veterány ako investíciu, určite ocenia, že nejde o zrekonštruovaný kus, ale o originál v autentickej kondícii. Vzhľadom na stav karosérie, mechaniku po dôkladnej údržbe a zachovanie továrenských prvkov možno očakávať, že táto cena bude čoskoro ešte vyššia.
