Na Slovensku je viac ako 300-tisíc vozidiel bez platného povinného zmluvného poistenia. Štát sa proti neplatičom rozhodol tvrdo zakročiť. Ide o takmer desatinu všetkých registrovaných áut. Mnohé z nich síce väčšinu času stoja v garáži, no aj v takom prípade majiteľ riskuje. Povinnosť mať uzatvorené PZP totiž platí nepretržite – bez ohľadu na to, ako často auto jazdí.
Ak vodič s nepoisteným vozidlom spôsobí nehodu, poškodenému síce škodu uhradí Garančný fond SKP, no vinník si to napokon zaplatí sám. Náklady sa môžu vyšplhať do astronomických súm, najmä ak dôjde k vážnym zraneniam či úmrtiu. Riziko teda nie je len administratívne, ale priamo finančne zničujúce.
Vodiči by si preto mali uvedomiť, že aj „víkendové auto“ musí mať platné poistenie. Stačí jediná jazda bez PZP a problém môže stáť tisíce eur.
STK bez poistenia? Ani krok ďalej
Najväčšou novinkou, ktorá zasiahne všetkých motoristov, je prepojenie databázy poisťovní s technickými kontrolami (STK). Pracovníci staníc budú mať po novom povinnosť overovať, či má vozidlo platné PZP.
Ako píše finreport.sk, ak poistenie chýba, vozidlo automaticky neprejde kontrolou, aj keby bolo technicky v perfektnom stave. Bez platného poistenia tak vodič nedostane osvedčenie o technickej kontrole, čo v praxi znamená zákaz jazdy po cestách.
Táto zmena má priniesť väčšiu disciplínu medzi motoristami a znížiť počet nepoistených áut v premávke. Zavedenie systému má zároveň uľahčiť prácu polícii, ktorá bude mať jednoduchší prístup k aktuálnym údajom.
Tvrdšie sankcie a „upratovanie“ v evidencii
Ministerstvo vnútra avizuje aj sprísnenie sankcií. Doterajší systém udeľovania pokút bol podľa úradov pomalý a neúčinný, preto sa pripravuje nový model. Po novom sa má zaviesť tzv. rozkazné konanie, vďaka ktorému bude proces rýchlejší a jednoduchší.
Majitelia nepoistených vozidiel budú dostávať výzvy s presnou lehotou na nápravu. Ak ju nedodržia, čaká ich trvalé vyradenie vozidla z evidencie. Takéto auto už nebude možné oficiálne prevádzkovať ani predať.
Súčasťou reforiem je aj veľké „upratovanie“ v databázach. Štát plánuje odstrániť všetky vozidlá, ktoré nemajú PZP viac ako dva roky. Týmto krokom sa má vyčistiť evidencia a znížiť počet neaktuálnych alebo fiktívnych záznamov.
Nové pravidlá teda prinášajú jasný signál – končí sa obdobie benevolentného prístupu. Kto nemá PZP, neprejde technickou kontrolou a riskuje nielen pokutu, ale aj úplné vyradenie svojho auta z ciest.